Alfa Dit is waar voor pretparkfans, maar minder voor reguliere gasten.
De meeste gasten zullen namelijk virtueel gaan wachten, en dan een andere attractie gaan doen. Als dezelfde hoeveelheid gasten ongeveer even vaak gaan, dan verandert het minder.
In het efteling-model, waar de virtuele wachttijd veel langer is dan de normale rij verwacht ik niet dat het veel impact heeft op de normale rij .
Als we de twee situaties vergelijken voor een gast die in de huidige situatie kiest om te gaan wachten, dan zie je dat er relatief weinig situaties zijn waarin er meer mensen in de rij komen te staan.
- Gast was in normale rij aangesloten, en doet dat nu ook
- Gast was in normale rij aangesloten, maar gaat nu virtueel wachten
- Gast had besloten wat anders te doen, en doet dat nu ook
- Gast had besloten wat anders te gaan doen, maar gaat nu virtueel wachten.
Het feit dat sommige gasten normaal waren gaan wachten, maar dat nu virtueel gaan doen kan zorgen voor een betere spreiding over de dag.
Alleen in het laatste scenario gaat de wachttijd omhoog, maar het zorgt er ook voor dat meer gasten de top-attracties kunnen doen zónder erg lang te hoeven wachten.
Het belangrijkste is dat de standby-rij een hoog percentage krijgt, anders verpest je de ervaring voor mensen in die rij. Aan de andere kant wil je ook niet dat de virtuele rij supersnel leegverkoopt, omdat je normale bezoekers hem dan niet kunnen gebruiken.