Mijn armchair imagineering voor het Uitrijk is een idee waarbij de creatieve beleving vooropstaat en de praktische haalbaarheid minder belangrijk is. Voor mij is de Efteling op zijn mooist tijdens een zomerse avond, wanneer de verlichting brandt bij het Huis van de Vijf Zintuigen, het hotel, Aquanura en Fata Morgana. Alles ademt dan sfeer, vergelijkbaar met het gevoel dat je krijgt als je in een stad neerstrijkt op een gezellig terras.
Langs de lange zijde van het Efteling Theater zie ik in de zomer een pop-up borrelterras verschijnen. Een plek met table service, een kleine kaart en pizza’s die hier prima passen. Pinokkio mag hiervoor uitbreiden. In de winter maakt dit terras plaats voor een indoorvariant, bestaande uit knusse igloo’s waar je kunt reserveren. Hier worden flamkuchen en een kleine winterse kaart geserveerd, met veel lichtsnoeren en een warme uitstraling – een echte aanvulling op de Winter Efteling.
Tussen Fata Morgana en het Efteling Theater stel ik me een sfeervol plein voor dat deze twee iconen verbindt. Tegen de avond verandert het in een levendige plek waar je wilt blijven hangen. Hier komt een cocktailbar onder een magische overkapping, omringd door terrassen. Het hart van deze plek is een instrument dat onafgebroken symfonieën van René Merkelbach speelt, waardoor het plein een eigen identiteit krijgt. Het terras aan de Fata Morgana-zijde richt zich meer op het bekijken van Aquanura. Je haalt er broodjes dürüm en bestelt ijsthee in verrassende smaken. Dit stukje Uitrijk voelt als een overgang tussen park en avondbeleving – open, warm en toch intiem.
Fabula verdwijnt volledig, inclusief het gebouw. Geen groot gemis, want hier ontstaat het hart van het Uitrijk: een centraal station dat doet denken aan Amsterdam Centraal, maar met de uitstraling van een Grand Hotel. Ik vraag me af of het zin heeft om ’s avonds nog actieve activiteiten te creëren; ouders zijn vaak moe na een dag Efteling en willen vooral ontspannen terwijl de kinderen zich nog even vermaken.
In dit nieuwe station komen drie dingen samen: vermaak voor kinderen en ouders, het nieuwe treinstation en een theaterspectakel. De grote vertrekhal is sfeervol ingericht en doet denken aan vroegere stations. Tussen de tafels kronkelt een indoorspeeltuin langs de muren, met één duidelijke route omhoog en omlaag. Ouders kunnen rustig zitten terwijl de kinderen veilig spelen. Aan de zijkant bevindt zich de Koninklijke Suite van Koning Pardulfus, een speelse ruimte met pooltafels, arcadegames en loungebanken.
’s Avonds verandert de vertrekhal van karakter. De foodcounters sluiten en achter de grote trap opent een sfeervol restaurant met table service. Terwijl je geniet van een viergangendiner, speelt zich een spectaculair avondprogramma af. Het draait om Nederlandse kunstschilders en combineert live muziek met projecties, een mix tussen Mamma Mia! The Party en Fabrique des Lumières.