Leuke attractie! Dit type heb ik altijd al graag gedaan en spreekt ook in één keer een breed publiek aan!
Als ik dan toch een kritische noot kan en mag geven, ben ik ergens ook teleurgesteld. Voor een bedrijf dat zich zo graag definieert als creatieve onderneming, is deze aankondiging voor mijzelf weer het toonbeeld van creatieve armoede binnen de Plopsa-parken. Niets aan dit ontwerp, aan de indeling of zelfs de naamkeuze is echt creatief of uniek te noemen. Het ontwerp vind ik wat een allegaartje van stijlen door elkaar, al kan ik dat nog appreciëren kijkende naar het dorps/stadsplein dat ze daar hebben gecreëerd. Echter, de naamkeuzes bijvoorbeeld vind ik echt wel jammer. “Vliegende Cinema” of “Grand Café” zijn niet alleen inspiratieloos maar ook gewoon lui. Nu, ik heb al vaker staan fronsen bij de ‘creatieve’ keuzes die Plopsa heeft gemaakt in het verleden, en bedrijfstechnisch begrijp ik die keuzes wel (zoals de kopieën van eenzelfde beeld in eenzelfde park). Voor een bedrijf dat zo hoog van de toren blaast kijkende naar creativiteit, een zusterbedrijf achter zich heeft staan met een eigen creatieve afdeling en productiehuis als ook wel vaker uitspreekt zich te willen meten met de grote spelers van Europa… Vind ik dit alles maar mager. Net als bijvoorbeeld de keuze om reeds geproduceerde films af te spelen in de attractie. Wederom, kijkende naar kosten en wat het project moet terug genereren (en omdat EP toch wel een eind verderop is gelegen), is de keuze volledig te begrijpen. Maar voor dergelijke media-gigant in de Benelux die dan eindelijk een media-gerelateerde attractie opent in eigen land, vind ik het heel goedkoop en flauw om niet gewoon een eigen productie op poten te zetten. Ik weet het, ze spreken er al over mogelijks ooit in de toekomst een eigen film te produceren, maar daar geloof ik niet echt in. Het zelfstandig produceren kost inderdaad wel een smak geld, maar net omdat ze al een productiehuis hebben leek mij dat een no-brainer om zelf iets te creëren. Nu, begrijp mij niet verkeerd, de film in Voletarium vind ik goed (al is niet elke overgang even vlekkeloos), en menig leek gaat dit fantastisch vinden, maar ik vind het gewoon jammer dat Plopsa er wederom voor kiest om iets in zijn geheel op te kopen, zonder creatief weinig echt zelf te moeten doen. Dat net bij een attractietype dewelke zich er magistraal toe leent om hierin te kunnen uitpakken. Jammer.