Ik was vanmorgen en vanmiddag in het park. Hierbij sloten we ons bezoek af met een lunch in Brasserie 7.
We hadden de keuze om binnen of buiten te zitten. De klimaatbeheersing binnen was fijner dan de temperatuur buiten dus we kozen voor binnen. We werden in de serre geplaatst met het zonnetje in onze rug. Dit was lekker. 🙂
De lunch kaart is stiekem nog best uitgebreid. Een aantal gerechten van de avondkaart staan ook op deze editie. Ook is er een borrelkaart.

Ik koos voor het broodje zalm. M’n vriendin voor een broodje carpaccio.
De kinderen deelde een tosti en komkommerfrietjes. Dat laatste is een prima gerechtje trouwens. Stukjes komkommer met een heksenkaas-achtige dipsaus.
Het eten zelf vond ik wederom goed. Zeer goed zelfs.
Zeer rijk belegde dikke sneeën brood (geen broodje) voor een prijs waarvan je je afvraagt hoe ze het ervoor kunnen maken. Ik gooi m’n eigen ruiten waarschijnlijk weer in maar de serie broodjes van dit niveau onder een tientje aanbieden is simpelweg te goedkoop vandaag de dag. Het strookt niet met de rest van de kaart.
De tosti voor de kinderen (€8,-. Daar is niks mis mee), zou voor een volwassene ook een prima optie kunnen zijn. Deze is in de pan gebakken wat bij mij altijd een pré heeft t.o.v. een grill. Nu nog curry i.p.v. ketchup en het is een topper!
We kregen als speciaal ingrediënt dit keer kanonnenkruid. Dit was vooral een berg gemalen peper met wat andere kruiden die dankzij de peper volledig weg vielen. Dit was de tweede smaaktoevoeging die ik hier als side kreeg waarvan ik nul meerwaarde zie. Het voegt niks toe in smaak. Ofja, het voegt wel smaak toe, maar het verbeterd het gerecht alles behalve.
Overall gezien, een hele dikke 9. Dit zal voor mij echt een reden zijn om vaker even rustig te lunchen. De visuele sfeer in het restaurant is top, de muziek kabbelt lekker in de achtergrond. Er wordt vaak geroepen dat het hotel niet Eftelings genoeg is. Maar ik vind de sfeer hier echt fijn. Je kunt je met lekker eten goed terug trekken uit de Efteling bubbel en prima ontprikkelen.

Ok, dat was het eten. Maar er zijn toch een paar dingen die me opvielen.
Zo vond ik de bediening dit keer minder goed. Minder dan de eerste keer dat ik er was.
Je merkt dat men zoekende is. Met name in posities. Het was niet druk in het restaurant maar er loopt een sloot personeel door die ruimte waar je u tegen zegt. Ik vraag me af of het nodig is. In totaal hebben 6 personeelseden aan onze tafel gestaan. Een deel daarvan was ingehuurd (dit zie je aan de schoenen en aan de taal). Het Efteling personeel draagt witte sneakers. De mensen zonder witte sneakers halen op en bezorgen drankjes. En we spraken er vandaag 3 van en die spraken allemaal Engels. Daar zit het probleem trouwens niet. Die doen wat hun taak is.
De overige 3 medewerkers werkte langs elkaar heen.
Het kwam allemaal goed (ok, de kleurtjes om te tekenen voor de kinderen moeten nog steeds komen), maar het duurt allemaal lang. Bestellingen stonden initieel op de verkeerde tafel geboekt. En iemand te pakken krijgen om te betalen was ook niet eenvoudig.
Toen ik naar buiten liep zag ik twee handen vol aan personeel rond de bar rondhangen die zichtbaar weinig te doen hadden. Ik snap dat het na 2 weekenden open zijn lastig is om alle puntjes op de i te krijgen en ook het personeel dat nodig is in te schatten. Met te weinig personele bezetting is het ook geen feest, maar dit kost simpelweg geld. En als je ziet dat er zoveel man rondlopen vraag je je af waarom onze gast- heren en vrouwen alle tafels rond ons heen moesten doen waardoor het lastig is om ze te pakken te krijgen. Terwijl er zoveel personeel 'niks' stond te doen. Die verdeling móet beter. Of misschien beter... Die toko moet voller!
Binnen zaten heus wel wat tafeltjes te eten maar ik denk dat dit maximaal 20% van alle tafeltjes was. Buiten was het vrijwel helemaal leeg. Misschien was ook wel te warm (en er zijn overigens ook bar-weinig parasols), wij verkozen immers ook de ruimte binnen. Maar een leeg terras is ook geen uitnodiging voor passerende mensen om er plaats te nemen.
De overige horecalocaties in het park worden simpelweg makkelijker gevonden.
Ik luisterde in de auto naar Ochtend in Pretparkland over de opening van het hotel (luistertip!) waarin Erwin Taets zijn angst uitspreekt dat de lunch het lastig krijgt in Brasserie 7. Dit komt door de ligging van het hotel t.o.v. de routing in het park. Het is op deze plek 's morgens en 's avonds druk. Maar in de tijd ertussen is het best een wandeling vanuit veel plekken van het park.
Ik hoop dat hij geen gelijk krijgt want ik ben zelf heus bereid om hier vaker te gaan zitten en zou het zelfs jammer vinden als het afgeschaald moest worden. Maar gaat de gemiddelde dagjesmens het genoeg door krijgen dat je hier een goede plek hebt om te lunchen? Daar zal men nog moeite mee kunnen krijgen.

Wat verder op viel;
- De gastendoekjes in het toilet die ik op dag 1 prees zijn verdwenen. Misschien komen ze 's avonds pas weer? Het was sowieso dubbelop met de papieren doekjes die je ook kunt gebruiken, maar vreemd is het wel.
- Alle zeep op het toilet was op.
- De deur naar de toiletruimte en de deur naar de trap is volledig bekrast boven de deurklink. Ik had m'n telefoon niet bij op het toilet dus geen foto, maar ik snap niet wat mensen hier doen. In 11 dagen slijtage die je normaal na 8 jaar ziet, in een ruimte die dagelijks weliswaar veel gebruikt wordt, maar toch ook voor 20.000 gasten niét bereikbaar is. Daar gaat iets niet goed qua verf.
- Abonnementhouders-korting werkte nu wel.