Gisteren hadden we om 18:15 een tafeltje voor 4. Met ons gezin; twee volwassenen, twee kinderen waarvan eentje in een kinderstoel.
Je merkte dat het voor het personeel ook nog wat onwennig was. De vraag waar we onze kinderwagen het beste neer konden zetten werd na 2x navragen beantwoord (en keurig opgelost, waarna het personeel hem in de garderobe parkeerde). Een kinderstoel werd ook geplaatst maar het weghalen van de andere stoel gebeurde niet direct.
Geen grote issues, maar je merkt dat men nog moet wennen aan alles.
In de aanloop naar ons bezoek kreeg ik al een aantal horrorverhalen ter oren van proef-eters. Het hele hotel leek goed te draaien in de week voor de officiële opening. Maar Brasserie 7, dat moest een pijnpunt zijn voor de Efteling... Daar zou zoveel fout dat het bijna wel verschrikkelijk moest worden.
Maar zo erg kan het toch niet zijn? Tijd om het zelf te onderzoeken.
Algemeen
We kregen een mooi plekje vlakbij de bar met veel ruimte om ons heen. Toen we rondkeken viel ons op dat we hiermee geluk hadden. Er zijn relatief veel tafeltjes (voor 2) die echt heel krap gepositioneerd staan op de buren. Het restaurant oogt dankzij de hoge plafonds echt heel ruim, maar als je op die plek zit met veel mensen om je heen, dan zit je er simpelweg niet privé.

Ik had online de kaart al gecheckt en twijfelde nog tussen een aantal gerechten. Toen ik de kaart kreeg was een van de keuzes snel afgestreept, de mosselen staan niet op de kaart 😄. En zo is er nog het een en ander anders dan op de online dine kaart te zien was. Dingen die me opvielen; het 63 graden eitje staat niet meer benoemd bij de steak tartaar en de prijs van brood is met een euro gestegen.
Wat wel leuk is, en wat je vooraf niet ziet, er is los extra kaartje met meer gerechten om te kiezen.
De hamburger die tijdens de lunch te bestellen is, ontbreekt op de avondkaart maar staat dus wel op de lijst met ‘dinerspecials’.
We bestelde een drankje en maakte ook de keuze voor ons hoofdgerecht. Omdat we met twee kinderen zijn kozen we niet voor een voorgerecht. Ze hadden al honger. Of we een dessert namen, zouden we daarna wel zien.
Ik koos na nog wat twijfelen voor de Bavette met kruidenboter.
M’n vriendin ging voor de vis van de dag; krokant gebakken kabeljauw met pompoen en een jus van o.a. noten. Beide kinderen trakteerden we op een portie kibbeling, op de kaart ‘krokante kabeljauw’ genoemd. Dit gerecht staat overigens ook op de kaart voor volwassenen.
Wat me wel verraste was dat er bij alle gerechten frietjes geserveerd werden. Het werd niet bij alle gerechten op de kaart genoemd. Maar toch vind ik friet als side ook wel jammer. Als je een brasserie bent dat qua menu en niveau boven de schnitzel en saté van de haas wil staan (en staat) zouden mooi gebakken aardappeltjes of een mooie aardappelpuree beter op de kaart passen dan simpelweg frietjes. Ik ben pró friet in alle opzichten, maar in dit geval vind ik het echt een te simpele keuze.

De drankjes werden uitgeserveerd (de kaart is vrij uitgebreid maar ik heb die eigenlijk niet goed bekeken en koos simpel voor de Brand Weizener) en daarmee kwam ook de act langs die door het restaurant dwaalt. Een soort piccolo. Een dame die niet praat in haar rol maar wel leuk inhaakt op wat ze ziet bij de tafels. Leuk gedaan! De kinderen vonden het geweldig 🙂

Ik stond op het punt om naar het toilet te gaan toen ik onze borden voorbij zag komen. Vrij snel zelfs. Het was 18:35 toen ik de eerste foto van m'n eten maakte.
Het eten
7 magische ingrediënten
De hoofdgerechten kwamen op tafel, gevolgd door kleinere schaaltjes met salade, frietjes en een klein bakje met daarop los een van de 7 magische ingrediënten.
"Het is bij ieder gerecht een verrassing welke van de 7 magische ingrediënten door de chef-kok is toegevoegd", zo staat het beschreven op de kaartjes die je terugvind op de tafel.
De opties zijn drankenadem, elfenstof, goud, prinsessentranen, nectar, kanonnenkruid en sneeuw.
De medewerker die ons deze avond bediende (Martijn, als je meeleest Efteling; dit is een goeie!) legde het uit. "Op de frietjes zit elfenstof". "De mayonaise is op smaak gebrach met goud uit Baron 1898" en "in dit schoteltje vind je drankenadem, rokerig en sterk qua smaak. Doe er voorzichtig mee en probeer vooral niet teveel de eerste keer!".
Voegt het iets toe? Amper. Op de friet zat inderdaad iets geels, dit was vooral te zien aan de snoet van onze kleinste. Die was helemaal geel. De mayonaise was inderdaad goudkleurig, en dat kwam doordat er meer mosterd en andere kruiden in zaten (vond ik wel heel lekker overigens!) en het poeder dat ernaast geplaatst werd lijkt op een mengsel tussen gerookt paprikapoeder en aromat.
Ik ben er niet kapot van. Al vonden de kinderen het wel reuze interessant.

Wat er op tafel kwam
Ik koos dus voor de Bavette met kruidenboter. Medium-rare.
Goede kruidenboter! Eerder tegen rare dan tegen medium-rare aan (en dat vind ik top! Beter dan andersom 🙂). 2 groene asperges en dat alles op een puree van bloemkool. Dat laatste was het enige jammere. Het weïge wat bloemkool kan hebben had hierin de overhand. Vervang dit later in het seizoen door eenzelfde puree maar dan van pompoen, of nu al door pastinaak i.p.v. bloemkool en je hebt me.
De rest van de tafel kreeg vis. De kinderen een heerlijke krokante kabeljauw. Gebakken stukjes vis. Zeer smakelijk!
M'n vriendin koos voor de op de huid gebakken kabeljauw. Dit smaakte ook verdomd goed. De beloofde pompoen was echter wortel. Misschien over een maandje dat de pompoen wel op het menu staat. Er was in ieder geval écht niks mis mee!

De toiletten
We hebben jaren naar bouwhekken gekeken. Het gebouw is open en dat willen we ontdekken! Het speciale toiletblok voor de bezoekers van de horeca-gelegenheden (tenminste, ik heb het gevoel dat Mystique ook van deze toiletten gebruikt maakt, correct me if i'm wrong) was ook sinds vandaag te bezoeken. En ik moest net even naar het toilet!
In de kelder zit het nieuwe toiletblok. Verstopt tussen verschillende dienst-ingangen (die overigens veel gebruikt worden!) Maar als je het eenmaal gevonden hebt is dit wel een feestje hoor!
Eindelijk een Efteling toilet zonder die gekke zelfoprollende handdoeken. Alles fris en chique. Het enige wat bijzonder is is dat je luxe handdoekjes kunt kiezen. Of wegwerp-papiertjes. Maar de verwarring zit hem in het wegwerp-gat eronder. Vaak gooi je de handdoekjes in een soort mand. Nu in een soort prullenbak. Maar doordat je ook papiertjes kunt weggooien moet iemand dit sorteren. Dit lijkt onlogisch.

Wat een zalig wc-papier!

Laat eens wat meer zien van het restaurant
Dat is goed hoor! Ik kwam terug boven waarbij James (de oudste van de 2) toch graag naar een vriendinnetje wilde die met vrienden van ons ook in het park was. Ik had graag de Créme Brullee nog eens geproefd. Maar daar kom ik graag voor terug!
We betaalde de rekening (€107,55) en vertrokken naar het park. Abonnementhouderskorting was kapot overigens. Die kregen we dus niet. Wel nog wat fotootjes gemaakt 🙂

Conclusie
De voorzichtige conclusie die ik heb (want qua eten at ik dus alleen een hoofdgerecht) is dat we een heerlijk restaurant erbij gekregen hebben in ons geliefde pretpark.
Iets wat we nog niet kende binnen de parkgrenzen en wat van een behoorlijk niveau is, maar toch wel toegankelijk blijft.
Ik heb lekker gegeten. De bediening die wij hadden was zoals gezegd top. Ik heb van de negatieve verhalen die ik vooraf ter oren kreeg heb gelukkig niks meegemaakt of gezien.
Ik heb binnenkort vast weer een keer honger en kom dan vast nog eens terug!