We hebben afgelopen jaar het 50 jarig huwelijk mogen vieren van mijn ouders. Reden voor mij en mijn zusje om ze een weekend weg kado te doen naar Pairi Daiza samen met het gezin van mijn zusje en ons.
We hebben er vervolgens zelf een vakantie omheen gepland waarbij we ook nog de Champagnestreek, Parc Asterix en de Belgisch kust bezoeken.
Hier het verslag van ons bezoek aan Pairi Daiza.
Omdat na ons bezoek aan Pairi Daiza, Parc Asterix op de planning staat maar we hier liever op de (hopelijk) rustigere maandag en dinsdag het park bezoeken, moeten we ons deze zondag 4 mei ergens onderweg vermaken.
De Champagne streek wilde ik al langer bezoeken. Ik ben zelf helemaal niet zo'n Champagne drinker, maar al vaker van o.a. collega's te horen gekregen dat ik niet de juiste drink. Of op het verkeerde moment. Want wanneer drink je het, met oud en nieuw. Als je smaakpupillen al helemaal verknald zijn door een avond zoete oliebollen en vette bruine fruitschalen. Daarnaast kan ik de sfeer van een wijnstreek altijd erg waarderen, de Moezel komen we graag, de Elzas al meermaals bezocht, in Italië zoeken we vaak een wijnstreek op. Kortom, als tussenstop tussen Pairi Daiza en Parc Asterix was dit een prima idee.
Na een heerlijk ontbijt in ons hotel in Valenciennes, vertrekken we rond 10:00 richting de Champagnestreek. Doel van de rit is het stadje Épernay, sinds de 18e eeuw het centrum van de Champagneproductie. We hebben om 14:15 een tour geboekt bij één van de champagnehuizen (daarover later meer) en het is nog een tocht van ongeveer 2 uur rijden. En er moet uiteraard ook geluncht.
De rit verloopt heerlijk, zondagochtend door het verlaten Noord-Frankrijk rijden betekend eigenlijk de cruise er niet af hoeven te halen. Ruim op tijd arriveren we dan ook in het centrum van Épernay om een bakker op te zoeken voor de lunch en daarna de stad te ontdekken. Wat direct opvalt zijn de vele, wat kakkineuze, Nederlandse vriendinnengroepen die rond lopen. Als we later over de l'avenue de Champagne richting Champagnehuis Mercier rijden, snappen we wat meer waarom die vriendinnengroepen rond lopen. Het is haast Monaco, statige Champagnehuizen van de meeste bekende merken zitten hier naast elkaar met overal de mogelijkheid te proeven en de kelders te bezoeken die uitgegraven zijn in het kalksteen onder de huizen en waar de champagne ligt te rijpen.

Zelf hebben we een tour geboekt bij Mercier, echt een aanrader als je met kinderen gaat en ook als je iets met dagattracties hebt. Je kan hier namelijk een treinrit door de 18 km aan kelders maken, waarbij er een Nederlandstalige audiotour aanwezig is. Ook start de tour met een film en een toffe rit met de lift 30 meter de diepte in.
Daarnaast zijn er sapjes voor de kinderen bij de aansluitende proeverij, en dat maakt het ook voor hun een feest!
De Champagne vinden wij heerlijk, lekker fruitig en fris. Veel beter als wat we tot nu toe gedronken hebben en ja, dan staan Francis en ik aan. De auto wordt dus gevuld met een doos heerlijke Champagne en daarna is het tijd om te vertrekken richting Parc Asterix, maar daarover meer in een volgend verslag. Maar net als Pairi Daiza, we komen nog eens naar de streek terug!