Edwin1270 Bouwwerken boven een bepaalde maatvoering zijn altijd vergunningsplichtig. Daarnaast zijn constructieve wijzigingen dat ook altijd omdat dit betekend dat er een aanpassing wordt gedaan op de bij de gemeente bekende bouwtekening.
Het is dus niet zo dat ze voor elk voetpad of bloemperkje een vergunning nodig hebben, maar bij grotere dingen inderdaad wel. Nu meen ik mij overigens wel te herinneren dat de Efteling voor kleinere wijzigingen sowieso een soepelere afspraak met de gemeente heeft. Zo zie je ook vaak dat de bouwaanvragen pas verwerkt worden als men in het park al bezig is. En als bouwplanning in lijn zijn met het bestaande bestemmingsplan is het ook weer zo dat niet elke buurtbewoner zomaar voor het plan van bijvoorbeeld een nieuw podium kan gaan liggen.
En inderdaad, andere parken in Nederland moeten deze aanvragen net zo goed doen. In België is er vast ook iets geregeld, maar daar heb ik geen verstand van hoe de overheid werkt en om dat uit de zoeken is voor dit topic ook niet heel relevant 🙂