Walibi Belgium. Helaas niet mijn thuispark, maar ongetwijfeld het park met de grootste impact op mijn hele liefde voor het pretpark.
Als kind wou ik zo vaak mogelijk komen. Ouders waren helaas iets minder fan, wetende dat een dagje pretpark redelijk veel geld kost.
Nu heb ik adult money, dus is een bezoek aan Walibi Belgium heel wat eenvoudiger.
Na enkele bezoeken vorig jaar, wou ik dit bezoek toch even delen.
Wie mij ooit had verteld dat het park in deze staat zijn 50e verjaardag zou vieren... Ik zou die voor gek verklaard hebben. Maar wat een genot om in dit fantastische familiepark te kuieren.

Kers op de taart is ongetwijfeld Mecalodon. Thematisering van een ongekend niveau in Walibi-termen. Maar daarover straks meer.
Op een frisse lentedag met af en toe een klein beetje regen een pretpark bezoeken is perfect.

De wachttijden varieerden tussen 5 en 20 minuten. Droom.
Volgens de oude pretparkgeschriften laten we het achtbaangeweld van Weerwolf en Vampire rechts liggen om de drukte te vermijden, en wandelen we naar het gezellige Karma World.
Dat het gebied rond de oude Cobra zo bruisend kon worden, had ik nooit gedacht.

Aangezien ik Walibi nu wel heel regelmatig bezoek, laat ik Cobra voor wat hij is. Ik ben nooit fan geweest van boomerangs, dus why bother. En er zijn nog meer dan genoeg hernia-donaties in dit park.
Popcorn Revenge doe ik echter met plezier.

Blijft toch een hele toffe attractie op een hele kleine oppervlakte. Ik blijf het vreemd vinden dat de zusterparken deze attractie nog niet overgenomen hebben. Zeker Walibi Holland zou dit kunnen gebruiken. Niemand gaat naar Walibi voor Popcorn Revenge, maar het is echt mooi meegenomen.
Radja River hoeft niet vandaag. Net iets te fris, en we zien dat de hoge druk spuiten op het einde aanliggen. Laat maar!
Maar kijk eens wie hier trippelt.

Fun Pilot is eveneens geen prioriteit vandaag. Dock World natuurlijk wel.
Ik keek uit naar Mecalodon, maar het is een andere mastodont die onze aandacht trekt.

Turbine had altijd een speciaal plaatsje in mijn hart. Het was altijd een gok of deze open zou zijn. In die enkele keren Walibi in mijn jeugd heb ik slechts twee keer kunnen genieten van Turbine in volle glorie: het vliegwiel. Wat een lancering.

Gerstlauer heeft een prachtig werk geleverd om deze attractie terug betrouwbaar te maken. Nog nooit downtime gezien sinds de ombouw.
De LSM-lancering is heel wat minder sterk, dat nemen we er helaas bij. De G-krachten in de looping maken veel goed.

Psyké underground vond ik altijd een heel onnozel thema. De schreeuwerige kleuren en muziek pasten voor mij echt niet bij het iconische van de shuttle loop. Zo blij dat de industriële look en feel terug is. Zelfs de wachtrij past nu beter.

Het station is knap gedecoreerd. De roterende wieken op de muren zijn echt tof, ondanks het een projectie is. Leuk dat ze versnellen als de trein vertrekt.

De achtbaan zelf mist volgens mij nog heel wat lichteffecten. Ik las op het forum dat deze nog komen, maar nu is de ervaring nét niet.

Ok. Voldoende over deze antieke Shuttle loop van 1982.
Op naar de moderne airtime coaster' van 2025.

Mecalodon. Hoewel het gebied nog niet af is (de vuurtoren staat in de steigers en hier en daar worden nog omheiningen toegevoegd), waardeer ik enorm dat Walibi de attractie gewoon opengooit bij de start van het seizoen.

Eerlijk gezegd vind ik de gure grijze hemel goed passen bij het vissersdorpje. Toch hopelijk deze zomer eens met een blauwe achtergrond ook.
De wachtrij is top. Of toch zeker het stuk door de hutjes. Daarna kom je in de grindbak.

Ok ok, de planten moeten nog groeien. Maar ik snap eerlijk gezegd de keuze voor al die stenen niet. Enerzijds wel: veel minder onderhoud dan aarde en planten. Maar anderzijds doet het wel pijn, wetende hoe groen dit stukje Walibi ooit was. De hoge bomen naast Flash Back, weg. De overgroeide eilanden rond Gold River Adventure, steentjes.
Uiteindelijk is dit wel echt m'n enige kritiekpunt.
Want los van dit. Wow. Het station is echt prachtig. Heel wat AI-art. Los van je mening hierover, vult het het station heel goed aan.
Zelfs het plafond was afgewerkt, een unicum voor het park in Waver.
Walibi heeft voor mij de lat enorm hoog gelegd voor zichzelf met Dock World. Is het niveau Disney - Universal - Phantasia? Neen. Is het ongeëvenaard voor Belgische normen? Zeker. Geen enkel Belgisch park kan hier aan tippen voor mij.

De planten zullen veel toevoegen, sowieso.

Wat is dit park gegroeid de voorbije jaren. 10 jaar geleden was onderstaande foto onbestaande.

Drie op een rij!
Na Mecalodon was het tijd voor een pauze. De achtbaan zelf is een echte familie-achtbaan, die hier en daar serieuze G-krachten trekt, vooral na de horse shoe. Mijn favoriete stuk is ongetwijfeld het snelle bochtenwerk, maar elk zijn ding natuurlijk.
Ook leuk dat je in de wachtrij de eerste lancering ziet. Helaas niet het iconische Intamin-geluid, maar het is iets natuurlijk.
Dus, zoals ik zei, even pauze. Mijn hoofd is niet meer wat hij ooit geweest is, en zelfs Mecalodon durft me misselijk maken.
Pulsar hoeft niet vandaag. Ook voor deze klepper is het net iets te koud. Aangezien ze met één boot draaien, en de wachtrij nooit boven de 15 minuten ging, delen vele mensen onze mening. Flash Back is ook overbodig op deze dag.

Even rust in Toetanchamon. Nog steeds een hele toffe shooter, maar het is opvallend dat de techniek ouder en ouder wordt (ondanks de vele investeringen van het park!). Ik ben verre van de beste in dit type attracties, maar terwijl ik vroeger minstens 50 000 haalde moest ik nu tevreden zijn met een magere 20 000. Hmm.
Maar dan is het tijd voor nog steeds het hoogtepunt van het park. Kondaa, je blijft fantastisch.

Eigenlijk valt het einde van Kondaa vrij goed te vergelijken met Mecalodon. Hoewel Kondaa nog steeds minder fan is van mensen in z'n stoeltjes en net iets meer zijn uiterste best doet om iedereen eruit te gooien.
Dan terug richting de kleppers die we overgelaten hebben in de ochtend. Tiki Waka laten we links liggen. Ik word echt misselijk van dat ding. Mijn hoofd en maag doen liever 5 keer Kondaa dan één keer Tiki Waka.
Ook, typisch, de enige attractie met een wachtrij boven 20 minuten.
Tijdens het wandelen richting de ingang valt me wel iets op.

Te veel blauw. Sorry Walibi. Tiki Waka, Mecalodon, Pulsar, Flash Back én Fun Pilot liggen in elkaars buurt en zijn zo goed als hetzelfde kleur. Heeft daar iemand een lievelingskleur?
Een lichtgrijze Mecalodon zou heel mooi geweest zijn.
Maar ik zeur te veel.
Denk ik. Want dan komt onze volgende attractie. Het westerndorpje bezoeken we voornamelijk voor de saloon met het Walibier van 't vat. Calamity Mine en Dalton Terror hebben we al genoeg gedaan en het bier smaakt te veel.
Nu iets rustiger? Haha nee.

De film was fijn. Maar sorry, Walibi, als je zetels zo brak bewegen, laat ze gewoon stilstaan. Dit is gewoon niet meer leuk. Halve bewegingen die een seconde achterkomen, neen. Liever niet.
En dan. Dan. Ik neem afscheid van mijn pijnloze rug en ribben. Het is tijd.

Ik ga misschien toch de oude pretparkgeschriften moeten negeren en deze 's ochtends doen, vooraleer hij warm is. Nog nooit zo'n pijnlijke rit gehad op Weerwolf.
Ja, ik zat boven de wielen. Ja, ik weet dat dit meer pijn doet. Maar zoals gisteren, nog nooit gehad. Gelukkig wist ik dat je de beugel niet mag vasthouden, anders ben je in de eerste bocht sowieso volledig vastgeklemd.

Vieze, pijnlijke, oude rammelbak. RMC, GCI, echt het maakt me niet uit. Pak dit aan, Walibi.
Daarna kwam de SLC, Vampire. Deze draaide met één trein, wat leidde tot de langste wachtrij van de dag: 20 minuten 😮
Het wachten, net als alle vorige keren, niet waard.

Iedere keer zeg ik: dit was de laatste keer. Ik neem me voor om me er nu aan te houden.
Waar is de tijd dat ik zo graag naar Walibi wou voor deze twee iconische rammelbakken. Wat zijn we verwend met Kondaa en Mecalodon.
Nu, het einde van de dag komt in zicht. We deden daarna nog eens Mecalodon als afsluiter om dan moe maar tevreden huiswaarts te trekken.
Nog enkele afsluitende bedenkingen:
- Tiki Trail is een toffe meerwaarde als je eens heel dicht over een achtbaan wil wandelen. Hoi Mecalodon en Tiki Waka!
- De kleine braadworst in de saloon is groot genoeg, geloof mij. Zeker als je net gegeten hebt.
- Walibi Belgium nam een voorbeeld aan Holland en overdreef met parfum in de toiletten. Stop aub. Liever de natuurlijke toiletgeur (bah) dan de toiletgeur gecombineerd met een sterk parfum.
- Silverton is wel grappig leuk. De persoon die meewas is geen pretparkfan, en wist totaal niet dat deze attractie bestond. Marketing?
- Buzzsaw, haha nee. Ik hou m'n maaginhoud liever binnen.
- Je kan toffe foto's nemen vanop Dalton Terror. Op eigen risico (en de mensen onder je dus 🤫)
- Melody Road biedt hele mooie beelden van Weerwolf. Met een beetje geluk raast de trein van de first drop als je over de wankele houten brug rijdt. Ik had dat geluk niet.
- Het Walibier is het beste in de saloon, vers van den tap.
- Het dakterras van Hungry Sharky is heel tof om naar mensen te kijken terwijl je een drankje nuttigt. Net zoals oude mensen op de zeedijk, maar nu dertigers in een vissersdorp.
- Het personeel spreekt verrassend goed Nederlands. Enkele jaren geleden was dit onmogelijk. Oui oui baguette.
- Kondaa is fantastisch.
Wie erin geslaagd is om dit tot het einde te lezen, proficiat. Als ik eenmaal begin over Walibi Belgium is het soms moeilijk om te stoppen.
Ik heb ervan genoten om dit eens te noteren.
Groetjes