Alfa Ik vraag me af of die Amerikanen van Universal dat wel allemaal door hebben
Ik denk dat wij misschien ook wel vergeten dat Europeanen niet de gehele doelgroep zijn. De ligging nabij London lijkt gewoon tactisch gekozen, omdat dat de stad an sich al veel toeristen trekt.
De nummers lopen een beetje uiteen afhankelijk van welke bron je leest, maar het ligt ergens tussen de 20 en 30 miljoen toeristen per jaar. Zeg dat ze van die toeristen zo'n 10-20% kunnen paaien om naar Universal te gaan, dan zit je al rond de helft van de geschatte bezoekersaantallen. De rest van de bezoekers kunnen ze wel uit de UK zelf halen of is de doelgroep die "al het gedoe" er wel voor over heeft om die kant op te gaan.
Demin Volgens de rijksoverheid) kost een paspoort welgeteld €8,35 meer dan een ID kaart
En dat is het ook wel een beetje. We maken het nu veel groter dan het echt is. Ik heb 3 jaar geleden voor een enkele vakantie naar de VS ook mijn ID-kaart niet verleng en toen hij verliep meteen vervangen door een paspoort. Dat kostte me maar een paar euro meer. In Nederland heb ik die niet op zak, rijbewijs is namelijk voldoende, en als ik naar het buitenland ga heb ik toch altijd wel een tas bij waar hij in past.
Overigens, even wat cijfers erbij gezocht, in 2021 (kon geen recentere cijfers vinden) had 63% van de Nederlanders van 16 jaar en ouder een paspoort. Dus genoeg mensen die met niet al te veel moeite naar het VK kunnen reizen.
Alfa Volgens het artikel hierboven hebben maar liefst 300 miljoen EU-burgers (van de 450 miljoen) geen paspoort
De vraag is dus, waar wonen deze 300 miljoen EU-burgers precies? Het zou me niks verbazen als die in de wat minder welvarende Oost-Europese landen wonen. In West-Europa zal het percentage dat wél een paspoort heeft waarschijnlijk rond dezelfde koers liggen als die van Nederland
domo Met alle respect ik denk zelf dat de bezoekers vanuit Nederland die Universal zouden bezoeken nog best wel is tegen zou kunnen vallen
In de basis blijft dat een feit. Maar dat kan je over elk park zeggen. Hoeveel Nederlanders reizen er écht naar Florida voor de parken bij Orlando. Hoeveel Nederlanders reizen naar Japan af voor Tokyo Disney? Dat zullen altijd beperkte aantallen blijven, gewoon omdat niet iedereen dusdanig geïnteresseerd is in pretparken om die reis te maken. Hetzelfde zal gelden voor Universal UK.
Sterker nog, dan is London voor die 63% die al een paspoort heeft nog relatief makkelijk te bereiken. We kunnen vliegen, met de trein, de auto, een ferry, er zijn busreizen, meer dan genoeg opties dus. De kans is dus groot dat dat aantrekkelijker is dan een reis naar Orlando of Tokyo.