Trollenbol
Ik ben groot voorstander van het Festivalization concept, sterker nog, ik had het al in mijn hoofd voordat Walibi er zelf mee kwam.
Daarmee wil ik niet doen alsof dat zo briljant is: het ligt nogal voor de hand met alle festivals als Lowlands op het terrein en het park richt zich overduidelijk op de zomer en heeft amper overdekte attracties.
Ik vind vooral de implementatie van het concept waar het is mislukt. Walibi heeft het op een veel te polariserende manier gedaan. Een festival kan prima familievriendelijk zijn en dat betekent niet dat je alles onder hoeft te kliederen met graffiti. Ook op festivals bestaan goed uitgewerkte thema's.
Ik vond Wilderness een voorbeeld van een grotendeels geslaagd stuk - en dat leent zich prima voor bijvoorbeeld een fantasyfestival. Ook vind ik het Exotic gebied een stap in de goede richting, maar daarna ging het bergafwaarts.
Ook denk ik dat Walibi haar ervaring met evenementen beter zou kunnen benutten, bijvoorbeeld met midzomernachtfeesten. Dat kan prima op een familievriendelijke manier - met kraampjes en goedkope live bandjes en zou je prima kunnen verpakken in een soort deal met een verblijf in de Walibi Village.
Ik zie festivalization meer als manier om het park een geheel te maken, niet ter vervanging van thema's. Ik zou meer op evenementen focussen en er een sfeervol tropisch oord van maken. En om de besteding per bezoeker te verhogen focussen op evenementen, het benutten van het vakantiepark en de horeca te verbeteren - met betere kwaliteit en bijvoorbeeld met foodtrucks. En nog een laatste idee; waarom combineren ze festivaltickets niet met een dagje Walibi, bijvoorbeeld van Lowlands?
En de marketing, in het bijzonder van nieuwe attracties, kan veel simpeler en effectiever. Gewoon de attracties laten zien! Geen vaag logo op bushaltes van YoY plaatsen (een marketingbureau noemt dit waarschijnlijk een "teaser"), maar ik geloof niet dat dat werkt.