Puy du fou en futuroscope zijn op hun eigen manier beide geweldige parken. Ik heb deze vorig jaar juni bezocht samen met zooparc de beauval. Ik was over al deze parken zeer enthousiast en geef dan ook graag "een paar" tips.
Futuroscope
Ik heb dit park in een dag bezocht en daarbij alle highlights kunnen zien. Ik verbleef in een hotel van het park recht naast de entree, station cosmos. Zeker een aanrader om hier te gaan kijken gezien de theming en het rollercoaster restaurant dat zich hier bevindt. Het restaurant was ook te bezoeken voor daggasten uit Futuroscope. Qua attracties staat Futuroscope vooral bekend om de simulators, waarbij voor mij de highlights waren:
- Tornado chasers, een zeer grote simulator met film die speciaal op het park is afgesteld. Wist niet wat ik kon verwachten, maar deze attractie heeft mij omvergeblazen😉
- The time machine, een dark ride die wordt begeleid door de rabbids uit de Raymann spellen. Voor mij de meest originele dark ride voertuigen die ik tot nu toe heb gezien. Opvallend was dat deze attractie een siësta hield en midden op de dag zo'n 2 uur dicht ging.
- The Extraordinary journey, een mooi flying theatre. Hierbij moet ik wel zeggen dat dit een ander systeem is als bijvoorbeeld voletarium in Europapark (die is naar mijn mening beter). Zoals bij elk flying theatre zijn plekken in het midden het best. Omdat je zelf de rij mocht kiezen na de voorshow kan je proberen erop te mikken ergens in het midden uit te komen.
App downloaden is voor dit park zeker handig, omdat buiten de siësta van de darkride er ook best wat attracties later open gingen of eerder sloten. De achtbaan objectif mars was ook leuk, maar qua ritverloop niet heel bijzonder op wat trucjes na. Hierbij had ik wel de pech dat het een spinning coaster was waarbij de spinning was uitgezet vanwege een brand in een van de karretjes in 2023. Probleem is als het goed is nu weer opgelost, dus mogelijk nu een betere ervaring. Als je binnen het park blijft eten is de aanbeveling L'Atelier des Saveurs, beste pizza in een pretpark die wij ooit hadden gehad. Als laatst zou ik ook zeker de slotshow Key to dreams willen aanraden. Show draait om fonteinen, vuur, lasers en projecties. Hij is volledig in het Frans, maar het is in hoofdlijnen wel duidelijk wat er gebeurt.
Puy du fou
Waar Futuroscope draait om techniek, wetenschap en de toekomst, stap je Puy du fou juist weer in het verleden. Hoewel de theater technieken die gebruikt worden in de diverse shows juist weer heel vooruitstrevend zijn. Wij hebben dit park 2 dagen bezocht en dit is voor het bezoeken van alle grote shows zeker aan te raden. Elke grote show is op zijn eigen manier uniek, ze hebben allemaal hun eigen gimmick. Bij de buiten voorstellingen zijn er trucjes die je kan kennen uit Raveleijn, maar naar mijn mening passen ze beter in de Puy du fou shows. Ik heb in de twee dagen daar mijn ogen uitgekeken en heb op de tweede dag met veel plezier enkele shows dubbel gedaan. In de diverse shows zitten veel acteurs, dieren en vuureffecten.
Er zijn fastpasses beschikbaar bij Puy de Fou, die heten hier pass de emotion. Deze hebben als voordeel dat de beste zitplaatsen gereserveerd zijn voor mensen met deze pass en dat je hierbij niet de door het park geadviseerde 30 min van te voren al aanwezig hoeft te zijn. Wij hadden deze pass niet en hebben en hebben alle shows goed kunnen zien.
Voor mij waren de 3 binnenshows de highlights.
- Le deniere penach, een verhaal over oorlog in de vendee. In deze show wordt veel gepraat dus zeker aan te raden gebruik te maken van de vertaling.
- le mime et l'étoile, over opkomst Franse filmindustrie
- Mousquetaire de Richelieu, verhaal over de musketeers met zwaardgevechten en paardendressuur.
Als tips voor het park zou ik de app willen aanraden, gezien je hiermee gebruik kan maken van live vertalingen in Engels en Nederlands. Zonder vertaling zijn de meeste voorstellingen wel redelijk te volgen, maar leuker als je weet wat er wordt gezegd. Belangrijk om hier zelf oortjes/koptelefoon mee te nemen. Op de website en in de app kan je 3 dagen voor je bezoek het dagprogramma checken, waarmee je een planning kan maken voor welke shows je wanneer gaat bezoeken. Goed om rekening te houden met het grote oppervlakte van het park en daarmee soms lange wandeltijden. Ook wordt aangeraden door het park zelf om 30 min voor aanvang aanwezig te zijn, dan openen de poorten. Dit is vooral van belang bij voorstellingen in de ochtend. Doordat voorstellingen meermaals per dag worden opgevoerd waren bij voorstellingen later op de dag ook nog goede plekken beschikbaar als je later binnen kwam. Buiten de shows om zijn er ook nog 4 tal walkthroughs, welke op The Renaissance of the Castle na allemaal
als must see gezien kunnen worden. De reden dat ik deze niet aanbeveel is omdat je bij deze met een groep loopt en alles volledig in het Frans is. De andere 3 kan je op je eigen tempo bezoeken en spreken meer tot de verbeelding. Sommige hadden een live vertaling, maar deze heb ik bijna de walkthroughs nooit goed werkend gekregen. Voor avondeten zou ik cafe de la Madelon willen aanraden. Horeca is restaurants van Puy du Fou was soms best prijzig en bij deze krijg je een dinnershow bij je 3 gangenmenu. Menu staat wel al vast en je wordt met andere aan dezelfde tafel gezet. Verhaal van cafe de la Madelon gaat over een bruiloft, waarmee diverse van de obers een rol spelen in de show. Cafe de la Madelon moet je wel voor je bezoek al reserveren, want verkoopt snel uit en heeft beperkte capaciteit
Ook bij Puy du fou wil ik zeker de eindshow(s) aanbevelen. Tijdens onze 2 dagen hebben wij zowel Cinescenie als Noces de feu gezien. Cinescenie is qua omvang niet te overtreffen en hierbij wordt alles uit de kast getrokken, maar de show wordt beperkt opgevoerd, zit niet in je dagticket en verkoopt snel uit. In bijna 2 uur wordt met behulp van circa 2500 acteurs de geschiedenis van Frankrijk opgevoerd. Ook hier weer diverse effecten uit de kast getrokken en is een show die je een keer gezien moet hebben. Voor mij als buitenlander voelde de show naar verloop van tijd wel aan als een aaneenschakeling van oorlog en feest die elkaar constant afwisselen. De andere avondshow is Noces de feu en deze zit wel in je ticketprijs, maar deze wordt niet elke avond opgevoerd. Persoonlijk vond ik deze show qua opbouw nog beter als Cinescenie. Het betreft een fonteinen show die gebruik maakt van acteurs en daarmee totaal onvergelijkbaar is met een Aquanura. Zoals de naam van de show al doet vermoeden wordt er ook gebruik gemaakt van vuur. Daar waar de Efteling voor duurzaamheid is afgestapt van de vlammenwerpers, heeft Puy du fou er zoveel geïnstalleerd dat het hele publiek wordt warm gehouden. Bij deze show heb je het meeste voordeel van een pass de emotion, gezien je hiermee toegang hebt tot een tribune met goed zicht op de vijver. Zonder deze pass moet je rondom de vijver gaan staan of aan de overkant van het meer tegen paaltjes aan op een soort statribune. Gezien wij een uur hebben gewacht op de statribune om te zorgen voor een goede plek, waren wij stiekem toch wat jaloers op de mensen met een pass de emotion.
Al bij al een behoorlijk lang verhaal met tips geworden over beide parken, waarbij ik hoop dat je hier mee verder kan.