Alfa onder andere Megafobia heeft in 2023 nog een grote retrack gehad.

Uiteindelijk is dat vooral onderhoud gericht om toekomstig onderhoud goedkoper te maken en de baan überhaupt nog open te kunnen houden. Het is niet het soort investering waarmee je bezoekers trekt. En dat is nou juist wat mis is met deze groep.

Op het Coasterforce-forum is terecht opgemerkt dat het park gigantische schulden had. Twee jaar terug hadden ze al £793.000 schulden en in datzelfde jaar hebben ze nog eens £2.284.000 verlies gedraaid. Daar bovenop komen de aanhoudende tegenvallende resultaten, waardoor het park nu dus definitief gesloten is. Alle assets van het park zullen worden "verkocht" om de schulden af te betalen.

Verkocht tussen aanhalingstekens, want de schulden zijn aan Deep Sea Leisure en dat is dus ook onderdeel van Aspro Parks. Hier zit waarschijnlijk een hele complexe financiële constructie achter. Desalniettemin stond het park er onder aan de streep gewoon heel slecht voor, dus de sluiting was denk ik onoverkomelijk.

@Quefox_ Klopt, en Deep-Sea Leisure Plc hadden al aangegeven dat dit tot 28 Februari geld zouden blijven geven om zaken te laten draaien. Blijkbaar zagen ze er geen heil meer in en is het dus opgehouden.

Bron

Quefox_ Verkocht tussen aanhalingstekens, want de schulden zijn aan Deep Sea Leisure en dat is dus ook onderdeel van Aspro Parks. Hier zit waarschijnlijk een hele complexe financiële constructie achter.

Het zou me ook zeker niet verbazen als dit een constructie is die voor bepaalde personen gewoon enorm veel geld oplevert. De schulden aan Deep Sea kunnen overigens ook gewoon een tactiek zijn om geen belasting te betalen. Heeft DLRP ook al jaren gedaan en zal vast niet de enige zijn.

En de vraag is dan natuurlijk hoe veel van die 2,3 miljoen verlies daadwerkelijk verlies was, of gewoon afdracht aan de moeder maatschappij was (oftewel: Verborgen winst).

Als ik zo even kijk, haal ik de volgende uit de jaarverslagen van Oakwood en Deep-Sea.

OAKWOOD LEISURE LIMITED werd omhoog gehouden door Deep-Sea Leisure Plc. Deep-Sea leisure Plc. draait de aquariums in de UK (Tynemouth Aquarium, Blue Planet Aquarium, Blue Reef Aquarium Hastings, Bristol Aquarium, Blue Reef Aquarium Newquay, Deep Sea World, Blue Reef Aquarium Portsmouth). Leisure resources International SA, het moederbedrijf van OAKWOOD LEISURE LIMITED heeft Deep-Sea toegezegd dat de park eigendommen als financieel zekerheid worden gewaarborgd voor de steun van Deep-Sea.

Met een kleine google kom je er dan soort van achter dat Leisure Resources International SA in Luxemburg is geregistreerd en controle heeft over Aspro Ocio in Spanje, welke vroeger controle had over Aspro Parks. Aspro Parks is nu afgesplitst van de group en wordt beheerd als aparte entiteit.

Alfa
    Ik hoorde dat bluestone van de oud eigenaar van oakwood was. Nadat hij het park verkocht heeft is hij bluestone begonnen. Misschien dat hij het terug op kan kopen en aan bluestone kan toevoegen?