Volgens dit officiële statement op de site van Oakwood ThemePark heeft Aspro Parks besloten om dit park voor komend seizoen gesloten te houden.

https://www.oakwoodthemepark.co.uk/blog/sin-categoria/oakwood-theme-park-to-close/?fbclid=IwY2xjawI0GJNleHRuA2FlbQIxMQABHU1HOn_qHhob6O8RsqjlcttaSjMDSjsibsDkOraA8E7l7w9PqmnDk8CR7g_aem_Sd-cEzIAM_m5wuTdLVpZqA

Teruglopende bezoekers en oplopende kosten zijn de factoren waardoor Oakwood dit jaar niet meer zal heropenen.

Lijkt van bovenaf te komen van Aspro en vrij abrupt want ze waren al wel uitgebreid bezig met het voorbereiden van seizoen 2025. Ben bang dat meer Aspro parken dit gaan krijgen. In Nederland kan Neeltje Jans best eens ten prooi vallen denk ik aan een sluiting, of een Walygator Grand Est. Daarnaast is Boudewijn Seapark nog meer dan eerst ten dode opgeschreven.

Ik werd tijdens het lezen net erop gewezen door @Mennoo_ dat dit vermoedelijk niet enkel 2025 is, maar voor altijd.

"Unfortunately, we could no longer see a sustainable way forward and will seek to improve our other parks using the assets and where possible team elsewhere”

Dit is dus gewoon einde verhaal, mega zonde, want ik had dit park, mede door Megafobia, op mijn lijst staan.

Jeetje, wat een verlies. Ook ik had Megafobia nog altijd op de wensenlijst staan en dit klinkt allemaal vrij definitief.

Wat een triest bericht. Ben er met de UK-trip gelukkig geweest en vond het echt een leuk park! Maar ook toen was het naast onze groep wel vrij uitgestorven daar. Het zou ook geen park zijn waar ik speciaal heen zou rijden en het ligt ook gewoon in een lastige regio voor pretparken denk ik. Hopelijk krijgen de attracties ergens anders een mooie plek.

Dan hoop je toch dat een andere keten dit park nog kan overnemen voor er hard gesloopt gaat worden

Megafobia mag samen met Kingda Ka en zovele anderen op de lijst van achtbanen die deze winter abrupt gesloten worden 😢 Erg jammer, ik had hem graag eens gedaan.

Maar wat een groep is Aspro joh. Nauwelijks investeren in de parken (zie de staat van Boudewijnpark of Walygator, en naar ik begreep lag ook Oakwood er niet florissant bij) en dan verbaasd zijn als de bezoekersaantallen tegen blijven vallen. Tjongejonge.

Wauw, wat zonde! Volgens mij is dit na Speelstad Oranje het tweede pretpark waar ik ben geweest dat de deuren voorgoed sluit. Ik had dit niet verwacht, want er staat best een leuke verzameling attracties! Megafobia is wel een unieke baan, ik ben blij dat ik die nog gedaan heb. Aan de andere kant herken ik ook wel wat Ivetje schrijft: het park ligt niet echt in de bewoonde wereld en trok tijdens de UK-trip weinig andere bezoekers.

Dit is wel een interessant topic op coasterforce.com: https://coasterforce.com/forums/threads/what%E2%80%99s-happened-to-oakwood.44842/
    Hier wordt in 2021 al de vraag gesteld of het park wel levensvatbaar is, omdat de bezoekersaantallen flink gedaald zijn tov begin jaren 2000. Mogelijk trok het park in 2018 al minder dan 200.000 bezoekers per jaar. Dat is natuurlijk wel heel weinig.

Een park wat al langere tijd in een spiraal naar beneden zat. Nauwelijks investeringen, sterk achteruitgaand onderhoud van gebouwen, paden, attractie's, veel sluitingen. Uitgeknepen door Aspro totdat er echt niemand meer komt, zoals alle parken die ze in bezit hebben.

Het ligt in een uithoek van de UK. Maar dat stuk langs de kust trekt volgens mij wel redelijk wat toeristen in de zomer. En er ligt een groot vakantiepark + zwembadparadijs direct naast het park. Ik zie kansen dat een andere partij het park gaat overnemen. Hetzij in afgeslankte vorm, dus met wat attractie's los verkocht.

Dit is balen.

Ben er 1x geweest en vond nog best fijn park.
    een heuvel achtig gebied met veel groen. 5 rollercoasters die verdwijnen.
    Het park had wellicht weinig bezoekers weinig bezoekers aantallen en was veel achterstalligonderhoud.
    maar ga park toch missen. Keek er zo naar uit om Megafobia nog eens te doen nadat deze recentelijk groot onderhoud kreeg.

Waarom geen overnemer ?
    De attracties die ze nu aan het slopen zijn. de enig waarmee een ander park nog blij kan zijn is "Speed no limit"
    echt zonde dit. de rest zijn allemaal verouderd zie ook veel attracties niet meer terug keren in andere parken.
    Zoals een Keverbaan van 36 jaar.

Dit is weer een reden waarom ik geen Fan ben van de Aspro groep.

Wat een zonde… ik vond het opzich geen bijzonder park. Maar ik had zeker geen spijt dat ik de verplaatsing gemaakt heb tot daar. Het is zo een park dat door megafobia toch een bepaalde status verworven had waardoor het een must do werd voor pretparkfans.

Aspro zal wel zijn redenen hebben, maar wat is het zonde om dit lokaal park kwijt te zijn. We kunnen eigenlijk alleen maar hopen dat Aspro een deel attracties verplaatst en het beheer lokaal overlaat zodat we een doorstart zien met Megafobia..

Enorm zonde dit. Ik zou het graag overgenomen zien worden.
    Dit is het moment voor CDA om een Walibi UK te maken 😏

Zonde zeg, was echt wel een leuk parkje. En daar gaat een van de beste houten achtbanen van Europa.

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of een park in die regio nou echt niet economisch rendabel is, of dat Aspro's incompetentie het park de das om heeft gedaan.

Meint Volgens mij heeft het park het nooit gemakkelijk gehad, maar draaide het voor de overname in elk geval wel goed genoeg. Het park lijkt me ook enorm veel potentie te hebben, maar de omgeving zal altijd een beetje moeilijk blijven gok ik. Hun beste kans (als ze worden over genomen) lijkt me om zich te gaan focussen op toeristen. Wellicht dat een betalen-per-attractie model dan zo gek nog niet is.. Dan is zo'n park zeker aantrekkelijk als opvullend entertainment voor het bungalowpark en andere toeristische bestemmingen in de buurt.

Die keverbaan vond ik trouwens echt geweldig! Die lag prachtig, zo tussen de bomen 🥰

Dit nieuws heeft me zo kwaad gemaakt. Heb het park in 2011 bezocht en het park charmeerde me wel. Lekker mooi in het groen, enkele foute rides en met Megaphobia hadden ze een bescheiden toppertje staan. Het zou goed genoeg moeten zijn om te overleven of om er zelfs meer uit te halen als je het park eventueel zou verbinden met een vakantiepark en zich richt op langverblijvers die ook de streek daar willen ontdekken.

Maar ja... zelfde verhaal als alle andere Aspro parken, kan geen toeval zijn. Ze kijken er niet naar om, niet investeren in nieuwe attracties of dergelijke. Gewoon zo lang mogelijk uitmelken tot de mensen niet meer komen. En dan dit. Droefgroep. Kan alleen maar hopen dat het park eventueel nog wordt overgenomen?! Of tenminste dat Megaphobia verhuist (lijkt me echter ook niet evident voor zo'n woodie).

• Erik heeft hierop gereageerd.
      • Wuiles vindt dit leuk.

Phadd-F Kan alleen maar hopen dat het park eventueel nog wordt overgenomen?!

Ik verwacht niet dat dat gaat gebeuren. Uit het persbericht:

"Unfortunately, we could no longer see a sustainable way forward and will seek to improve our other parks using the assets and where possible team elsewhere”.

'Using the assets elsewhere' lijkt erop dat ze bruikbare attracties gaan verplaatsen binnen de groep. Als de attracties weg zijn, blijft er niets over voor een overnemende partij.

Het persbericht klopt ook niet. Er staat dat Aspro nog nooit eerder een attractiepark heeft gesloten, maar dit is niet het geval. Wasalandia in Finland is op dezelfde uitgemolken door Aspro en gesloten in 2015 omdat het niet mee rendabel was. Ben vooral ook erg bang voor de toekomst van de andere parken binnen de groep nu...

Het enige waar Aspro nog in investeert zijn hun Aqualand-waterparken. Die zijn de laatste jaren wel merkbaar vooruit gegaan qua theming en zijn gewoon goed onderhouden. Dus de notie dat je moet investeren om je rendement te houden blijkt ergens nog aanwezig in de groep, maar bij de pretparken uit zich dat niet echt. Hoewel je eigenlijk niet kan beweren dat er helemaal geen geld gestoken is in Oakwoord, onder andere Megafobia heeft in 2023 nog een grote retrack gehad.

Wat Oakwood betreft is het duidelijk dat de locatie het park genekt heeft. Je moet maar eens kijken op de kaart waar dat park lag. Vanuit de meeste plaatsen in Engeland was het meer dan 4 uur rijden. Zelfs vanaf de hoofdstad van Wales en de belangrijkste bevolkingscentra van Wales (wat opzichzelf al een uithoek in het VK is, in heel Wales wonen amper 3 miljoen mensen) is het meer dan anderhalf uur rijden. Dan blijft er weinig mensen over voor wie dit park op redelijke afstand bereikbaar is. En wat die toeristen betreft: er lag al al een bungalowpark naast (Bluestone, een soort Center Parcs), dus dat heeft het niet kunnen redden.