Ik denk dat ze gewoon te makkelijke keuzen hebben gemaakt bij de efteling, @JeepeeB
JeepeeB Stel de Efteling had wat van de oudere bomen laten staan, zou het dan niet zo kunnen zijn dat in sommige gevallen de baan niet had kunnen zijn zoals die nu is?
Zeer waarschijnlijk. Maar dan had Efteling wel een volwassener geheel gehad. Maar ik denk niet dat er tijd is geweest om een ontwerp te kiezen dat gericht is op zijn ondergrond. Exact wat ik zei: slopen en kappen is een makkelijkere en snellere manier. De bob was op, en efteling heeft daar met vliegende vaart M&M ingeplant (pun intended).
En was de kans niet aanwezig dat je als je oudere bomen laat staan dat je een deel van de wortels aantast van die oudere bomen?
Ligt er aan. Aan de randen is heel veel gekapt, waar helemaal geen attractie is neergezet.
Met in het uiterste geval een boom die qua fitheid achteruit gaat en in het ergste geval op de baan terecht komt bij een storm?
Of is er bewust gekozen voor rigoureus snoeien omdat dat vanwege het verloop van de baan niet anders kon?
Is er bewust gekozen voor rigoureus snoeien omdat de bomen die er stonden niet meer de fitheid hadden die je zou denken?
Allemaal vragen die we niet weten, als ik moest beslissen dan had ik ook gekozen voor kappen die handel en opnieuw beplanten, dan speel je gewoon op safe en voorkom je "problemen" in de toekomst.
Nou, ik vraag me ten zeerste af of er uberhaupt een grondig bomenonderzoek is gedaan. Ik denk echter niet dat dit heeft te maken met op safe spelen of problemen voorkomen, maar gewoon kiezen voor de snelste weg bewandelen. Efteling was al heel lang aan het aanklooien met aanpassingen aan de Bob om hem toch nog draaiende te houden, totdat bleek dat dat opeens niet haalbaar was. Ik denk oprecht dat Efteling zo snel mogelijk de plek opgevuld wilde hebben. Dat hele bestemmingsplan-debacle waardoor uitbreidingen niet door gaan, vervolgens is de bob op, dan moeten ze daar toch wat mee. Het stationsgebouw is blijven staan, alle bomen zijn weggehaald, Mack heeft een leuke 'duelling' layout in elkaar gedraaid, en Efteling heeft de knoop doorgehakt. Bam, bouwen die handel.
Ik denk dat er meer tijd is gaan zitten in al die making-of's dan in de daadwerkelijke ontwikkeling van dit project. [/grapjehè]