• Bijgewerkt

Een week op het grootste passagiersschip ooit gebouwd. Ik had er vooraf best mijn twijfels bij. Mijn favoriete vakantie is een roadtrip naar een afgelegen stukje natuur of een avontuurlijke stedentrip naar een groot evenement of in een nieuwe stad.

Zeven dagen door de Caribbean dobberen met duizenden vreemden? Het stond niet boven aan mijn lijstje van droomvakanties, maar als we op zaterdag 7 december wakker worden in downtown Miami en met een Uber naar de cruiseterminal van de Port of Miami worden gebracht wint de nieuwsgierigheid het ruim van de twijfel. Als we over de brug rijden en voor het eerst de schepen zien liggen zijn daar alle herkenbare logo’s. Norwegian, MSC Cruises, Princess, Virgin en helemaal achteraan…

“No fucking way.” Ik wilde het niet hardop zeggen, maar het flapte er gewoon uit. Aan ’t verre eind van de haven ligt een cruiseschip dat letterlijk schaduwen werpt op de schepen ernaast. Eindeloos veel verdiepingen boven de pier hangen de bekende blauwe kroon en anker. De naam op de boeg en ’t achtersteven zijn hoogstens voor als ze in de toekomst de zusterschepen lanceren. Je kon de televisiereclames de afgelopen twee jaar namelijk niet ontlopen en iedereen die om cruises geeft (en vooral ook niet) heeft over dit schip inmiddels wel een mening.

Icon of the Seas!

Royal Caribbean had al de grootste cruiseschepen ter wereld in hun vloot en dat record wilden ze graag de komende jaren vasthouden. Dus dobberde iets meer dan een jaar geleden uit Meyer Turku’s dok in Finland een van de grootste schepen ooit. Over zes maanden, in de zomer van 2025, volgt ook zusterschip Star of the Seas, dat vanuit Port Canaveral zal varen. (Vergeet dat Nassau in de Bahamas als thuishaven op de boten staat, da’s – je raadt ’t al - een belastingtruc.)

We hebben om onze trip net iets makkelijker te maken de upgrade naar The Key bijgekocht. Dan hoef je geen tijd te reserveren om te boarden, krijg je a la carte lunch geserveerd bij binnenkomst, heb je bij alle shows gereserveerde plekken, zit je internet inbegrepen (pijlsnelle Starlink-service die geen seconde heeft gehaperd en snel genoeg was voor topkwaliteit streaming) en heb je voor bepaalde attracties speciale uren zonder andere gasten. Een soort fastpass voor de boot. Ik kan het aanraden, want het is echt zorgeloos aankomen op ons eigen tempo en zo, hup, het schip op na een korte paspoortcontrole.


Welkom in de vertrekterminal. Die ramen erachter zijn geen hotel, maar ons schip...

Het is mijn allereerste cruise, dus ik ga vast en zeker een paar dingen beschrijven die sommigen hier niet langer verbazen, maar voor mij wordt het een week van verwondering. Dat wordt nog eens benadrukt als we tijdens een van de zeedagen een all-access backstage tour doen. Cruiseschepen van dit formaat zijn een logistiek mirakel.

Je komt het schip binnen op de vijfde verdieping met loopbruggen vanuit de enorme Royal Caribbean terminal. Je koffers zijn op de stoep voor de deur al uit handen gepakt en worden later in je kamer afgeleverd. De entree dropt je meteen voor een van de grote iconen van het schip: the Pearl. Een kinetisch kunstwerk in de vorm van een holle parel, waar aan de achterzijde een 24-uurs koffie- en broodjeszaak zit.

Pearl vormt het hart van de Royal Promenade, die je het beste kan zien als de Main Street van Icon of the Seas. Een indoor straat en winkelgebied van twee verdiepingen met souvenirwinkels, een slijterij, een juwelier en verschillende populaire uitgaansopties.


Pearl, Royal Promenade en... een parade!

We lunchen en spenderen de middag in de zon op ’t achterste dek (16 verdiepingen boven de haven van Miami) terwijl duizenden andere gasten nog hun weg aan boord moeten vinden. We dineren vlak na vertrek in de Main Dining Room. Dit enorme restaurant (drie verdiepingen, honderden tafels, duizenden maaltijden) biedt iedere ochtend en avond een a la carte menu aan dat inbegrepen zit in je prijs. Je kunt upgraden naar sjiekere restaurants of ‘downgraden’ naar buffet of pizza, maar wie, zoals wij, lekker op een vaste tijd met familie drie gangen wil tafelen en de avonturen van de dag wil doorspreken kan hier goed terecht. Als je een vaste dinertijd reserveert krijg je iedere avond dezelfde tafel en dezelfde obers.

Dag 2 is een zeedag. Ik heb maanden geleden al een activiteit geboekt voor de eerste ochtend aan boord en op zee. Crown’s Edge staat namelijk op Coaster-Count. Ik vind ’t twijfelachtig, maar het is hoe dan ook spectaculair. Crown’s Edge is een kort avonturenpad met tokkelbaan en vallende plank rond een van de gigantische logo’s aan de zijkant van het schip. Hoogtepunt is aan ’t einde van de plank staan, zo’n vijftig meter boven de zee en dan valt plots de vloer onder je voeten weg, vangt het harnas je op en tokkel je de rest van de weg terug naar vastere grond. Je mag voor dertig dollar (als je dingen vooraf boekt zijn ze eindeloos veel goedkoper dan pas op ’t schip boeken) twee rondjes maken en krijgt een toffe automatisch gemonteerde video van je avontuur. Dat clipje – uiteraard piekfijn en kant en klaar in formaat voor sociale media – stond al binnen een half uur in de app klaar.


Goedgekeurd!

De rest van de dag slenteren we rond over de boot. Aan de verre horizon schuift de noordelijke kust van Cuba voorbij terwijl we ons vergapen aan… noem maar eens wat, Category 6! Dat is ’t glijbanenpark voor thrillseekers. Twee gave mattenbanen met doorzichtige bochten over de rand van de boot, twee tube slides waarvan eentje met spectaculaire halfpipe (ook doorzichtig en over de rand) en zelfs een bodyslide met drop hatch. Gedurende de week vinden we ze geregeld zonder wachtrij en doen we maar weer een rondje.


Bizar he?


Waverider

Ook een plek die we geregeld bezoeken is The Hideaway: een bar, zwembad en jacuzzi’s waar alleen volwassenen toegang tot hebben. Icon of the Seas wordt door Royal Caribbean in de markt gezet als de boot voor het hele gezin, maar dat betekent terecht ook dat er activiteiten en locaties zijn waar niet iedereen thuis is. The Hideaway is expliciet alleen voor volwassenen, maar het mierzoete Surfside is een hele buurt in deze drijvende stad voor gezinnen met jonge kinderen. Hart van de Surfside-wijk is een plein met carousel, kinderwaterpark en te gekke arcade.


Het kindvrije Hideaway


Hoe doen ze 't?


Surfside!


Zo leuk deze

Kijk, dit is natuurlijk een adembenemende boot, maar je gaat ook op cruise om iets van de wereld te zien. Onze eerste stop doemt na twee nachten op zee in alle vroegte op in de mist. We zijn in de haven van Coxen Hole, de grootste plaats op het eiland Roatan. Ooit was Roatan een Britse kolonie en de voertaal is nog steeds een uniek Engels dialect, maar alle borden zijn in het Spaans, want sinds halverwege de negentiende eeuw zijn de Baaieilanden onderdeel van Honduras.

Dit is een mekka voor duikers, maar dat brevet hebben wij niet, dus wij gaan vissen. Een tourbusje brengt ons naar de andere kant van het eiland. De rit is een ervaring. Onze gids is een local die niet om de problemen heen draait. Roatan is veel armer dan ik me had voorgesteld. Dit is na Rio de Janeiro veruit de meeste armoede die ik ooit gezien heb. Zomaar een voorbeeld: het ziekenhuis van Roatan is recent afgebrand en eilanders leggen in hun dorp geld bij elkaar voor de ziekste buren, want anders kunnen die de ferry naar het vasteland niet betalen. Er is op korte termijn nog geen geld om het ziekenhuis weer op te bouwen.

Na drie kwartier over ruwe wegen komen we aan bij het Turquoise Bay Resort. Een prachtig privéstrand met bar, restaurant, en een hoge muur en bewaking. Wij laten dat, in de regen trouwens, meteen voor wat het is en springen op de vissersboot. We zijn hier om onze eigen lunch te vangen en azen op tonijn, barracuda en mahi mahi. We zien ze, we zien zelfs wilde dolfijnen, we varen over werkelijk woeste golven, maar vangen niets. “Soms vis je en soms vang je iets,” zegt de kapitein lachend. Onze kleine groep toeristen zal er niet minder van slapen. Het was een toffe ervaring (en als actieve vliegvisser weet ik heel goed dat niks vangen erbij hoort).

Als we terug naar de boot worden gebracht schijnt de zon inmiddels volop. Kilometers van de haven verwijderd torent Icon of the Seas al boven Coxen Hole uit. Ik moet denken aan een berichtje dat ik op de eerste dag van de cruise kreeg. Ik had een goede vriend een foto van Icon gestuurd. Hij stuurde terug: “heel vet, veel plezier, maar als dit altaar van het kapitalisme zinkt deze week maak ik je wel belachelijk op het internet.” Ik moet lachen. Hij heeft geen ongelijk. Terwijl op dit eiland mensen sterven door een gebrek aan zorg krijg ik een cocktail overhandigd in een van de zeven zwembaden op een schip van twee miljard euro.


Hallo Roatan!!


Zo ongekend groot


Niks gevangen, wel lol gehad


Hoort er toch bij he.

De volgende twee dagen zijn we in Mexico. Eerst stoppen we in Costa Maya. Een speciale cruiseschiphaven midden in de jungle ten zuiden van Tulum. Wij slaan het intens nare winkelcentrum aan de kust meteen over en rijden in een golfkarretje naar het vissersdorp Mahahual verderop. Daar kun je voor Mexicaanse prijzen heerlijk op het strand liggen en goed eten. We brengen er de ochtend en middag zonnend en smikkelend door.


Vraag me niet hoe vroeg laat dit was


Kijk uit, malloot...


Mahahual


Verschil moet er zijn (voor de duidelijkheid: de voorkanten van onze boot rechts en de boot in 't midden lagen dus zij aan zij)

De dag erna is iets lastiger. Als we aankomen op het populaire eiland Cozumel is het werkelijk noodweer. De duikexpeditie van medereizigers is al geannuleerd en ook onze dagtrips dreigen in ’t water te vallen. Raar, trouwens, want we hebben een onderzeeër geboekt. Een echte, ja. En gelukkig gaat het door, want ondanks enige nervositeit wil ik dit graag meemaken.

We stappen op een boot in de haven en na twintig minuten bubbelt naast ons plots op zee het water. Uit het niets verschijnt een serieuze onderzeeër. Het luikt opent en we klimmen naar binnen. Atlantis Adventure Cozumel kan tot veertig meter onderwater en laat ons een oprecht waanzinnige wereld van koraalriffen en scheepswrakken zien. We hangen zelfs even boven een afgrond onderwater waar de zeebodem van 30 meter naar 800 meter valt. Het is een diepblauw gat naar helemaal niets en je denkt toch even “blijf drijven, blijf drijven.” Als ik in een onderzeeër in Mexico was gezonken hadden mijn vrienden me online al dan niet terecht helemaal afgefakkeld natuurlijk.


We doen 't maar gewoon


Onwijs gaaf


Wrak

Gelukkig is onze middagactiviteit binnen. We stappen in de haven binnen bij een restaurant dat zich laat inspireren door de Mayaanse keuken. We leren zelf traditionele tortillas te maken, we koken sikil paak (een eeuwenoude smakelijke Mexicaanse dip van gemalen pompoenzaad met pepers en tomaat) en ik krijg eindelijk een keer authentieke conchinita pibil op mijn bord. Da’s varkensvlees geroosterd en gestoofd in een kuil in de grond. Het stelt niet teleur.

Later die avond krijgen we wel een kleine teleurstelling te horen. Het waait al de hele week behoorlijk. Aanhoudende wind van 60km/h met windstoten tot 90km/h. Het schip ligt ongekend stabiel op wat best een woeste zee is, maar de wind is veel te hoog om veilig op grote snelheid naar de Bahamas te stomen en daar aan te meren aan CocoCay, het privéeiland met waterpark van Royal Caribbean. Het wordt een extra dag op zee, zodat we op stabielere snelheid en dichter bij de kust huiswaarts kunnen varen.

Ach, dat biedt meer tijd om de Icon verder te ontdekken. We eten hibachi in het Japanse restaurant in Central Park. Dat is een echt park trouwens, midden in het schip, waar allerlei extra restaurants en bars liggen. Het is een oase van rust, maar ook een briljante truc, want kamers aan de binnenkant hebben daardoor een balkon naar een zee van groen. Niet per se een uitzicht op zee, maar beter dan geen uitzicht.


Central Park


In de avond al helemaal fijn en lekker uit de wind

Niet dat dat zo’n ramp is. Onze kamer heeft bijvoorbeeld geen raam, maar we zijn er alleen maar om te slapen en je televisie heeft voor die momenten een speciale zender met livebeelden van buiten. Uiteraard is zo’n raamloze kamer het goedkoopst, al moet ik je de prijs verschuldigd blijven. Deze reis is een cadeau van een nabij familielid – die zelf ook mee is – met wie het niet zo goed gaat en die graag in ervaringen deelt nu reizen nog kan. Er wordt volop genoten.


Zomaar een plek op 't schip om te ontspannen

Bijvoorbeeld van ’t entertainment aan boord. We zien een bizar goede stuntshow met duikers en vliegwerk in het watertheater, er is een waanzinnige ijsshow met projecties die me echt sprakeloos liet, we zien een comedyshow (ik ben niet zo van de Amerikaanse comedy, maar twee van de drie comedians zijn echt prima) en we worden drie avonden op rij lichtelijk beschonken in zo’n duellerende pianobar. Ik geef de woeste zee de schuld van het feit dat ik op weg naar de kamer de muren moet vasthouden.


Het Aquatheater is ongekend cool


Maar dit was nog koeler cooler

Ja, en dan die backstage tour. We ontmoeten de kapitein op de brug van ‘t schip, we zien waar ze de was doen, lopen door eindeloos grote keukens, horen van personeel hoe hun schema werkt en vergapen ons aan de wirwar van normaal gesproken onzichtbare gangen op en rond het schip. Het is helemaal gaaf dat we overal gewoon foto’s mogen maken.


Een gang van 300+ meter naar alle personeelslocaties


Hier wordt alles aangestuurd


Kapitein Henrik uit Noorwegen

Als we na acht dagen en zeven nachten terug in Miami aanmeren moet ik eerlijk toegeven dat ik werkelijk een fantastische tijd heb gehad. Ik zou morgen weer op een cruise stappen om een paar gave eilanden te zien. Wat me helemaal meeviel was de drukte. Je verwacht bij een schip van 7000 gasten en 2600 personeelsleden dat ’t een gekrioel van mensen is, maar dat is ’t niet. Er is zoveel te doen, zoveel te zien, zoveel plekken om te ontspannen. We hebben geen moment voor dingen gewacht – en dat terwijl we bevestiging kregen dat de boot op volle capaciteit zat qua gasten. 100% vol is gemiddeld twee gasten per kamer, maar er is ruimte voor extra bedden voor kinderen en onze week was liefst 120% vol - het maximum is 130%.

Dit was oprecht niet het verslag dat ik verwacht te typen. Ik dacht dat ik cynischer zou zijn, dat ik me aan meer dingen zou storen, dat ik zeeziek zou worden of het entertainment spuugzat zou zijn of ’t eten, maar dat was ik niet. Het was zo ontspannend. Een keer mijn koffers uitgepakt, drie nieuwe plekken gezien en in een nieuw land geweest (en hoe bizar dat de cruisemaatschappij je douanezaken regelt en je met je kamersleutel de boot af kan zonder paspoort), nooit hoeven nadenken over een maaltijd, genoeg gezonde opties en gewoon echt een topweek.

Ik wil ’t amper toegeven, maar ik heb al zitten zoeken naar mijn volgende cruise. Niet om ’t een of ander, maar Royal Caribbean’s privéresort op Haiti heeft een alpine-coaster…

Ik stel reacties altijd zeer op prijs. 🙂

    Ik ben het 100% eens met deze stelling, maar tegelijkertijd wil ik zeker nog eens een gave cruise maken. En dan lijkt me dit wel een topper hoor! 😎

    Bedankt voor je waanzinnige verslag Jules, Genieten met een hele grote G! 👍

      Heel tof om te lezen, dus ik stel het op prijs dat je dit allemaal hebt uitgetypt. 😉 Wat een ridicuul schip zeg.

      Ik heb wel de indruk dat de lol vooral in het schip zelf zat, en dat de bestemmingen bijzaak waren. Zou je in de toekomst een andere verhouding zoeken?

      • Jules heeft hierop gereageerd.

        Ik heb altijd het idee dat een cruise niks voor mij zou zijn omdat ik niet zo goed ben in stilzitten. Maar als ik dit dan zie en lees heb ik niet het idee dat er veel stilzitten bij is. Bedankt voor je toffe verslag!

        Jules Royal Caribbean had al de grootste cruiseschepen ter wereld in hun vloot en dat record wilden ze graag de komende jaren vasthouden. Dus dobberde iets meer dan een jaar geleden uit Meyer Turku’s dok in Finland een van de grootste schepen ooit.

        Om het even in perspectief te plaatsen:

        The Icon of the Seas is longer than the Eiffel Tower is tall with 20 decks. There are seven pools including the “largest pool at sea” as well as a waterpark with six waterslides. The ship has more than 40 bars and restaurants spread across eight “neighbourhoods”.

        Five times larger than the Titanic, it has a maximum capacity of 7,600 passengers and more than 2,000 crew.

        ArcovandenBroek deze boot vaart op LNG:

        With features like liquefied natural gas (LNG) powered engines, heat from the engines used to warm water, and the ability to plug into electricity supplies at ports, Icon of the Seas will be Royal Caribbean’s “most sustainable ship to date”, according to the company.

        Maar of dat nou veel beter is zijn ze nog niet uit: https://www.euronews.com/travel/2024/01/27/icon-of-the-seas-can-the-worlds-biggest-cruise-ship-really-be-environmentally-friendly

        • Jules heeft hierop gereageerd.

          Schitterend om te lezen hoe je ervaringen zijn van dit schip, ik herken veel van de dingen wel met mijn eerste keer op DCL. Ik ben er wel achter gekomen dat ik niet perse de juiste persoon ben voor dit soort vakanties, voelde mij toch vaak iets te beperkt in wat ik wilde doen. Maar het klinkt als dat jij een prima tijd achter de rug hebt gehad.

          Persoonlijk vind ik het kijkje in de machine kamer echt geweldig, compleet anders dan wat ik zelf vroeger moest doen in mijn werk als MarOff. Ik droeg voornamelijk vieze overall met olievlekken waar cruiseschepen voornamelijk wit dragen en geen enkel vlekje laten zien. Wat betreft de opmerkingen over wat het effect van een cruiseschip is op de oceaan en havens. Het is inderdaad niet de meest CO2 reducerende manier van vakantie vieren, maar er zijn genoeg studies gedaan die laten zien dat een reis van gelijke lengte op een cruiseschip of een hotel+vliegtuig in principe hetzelfde hoeveelheid uitstoot genereren. Dus het is niet perse slechter per persoon, ook zijn de nieuwste cruiseschepen van een heel ander kaliber als het gaat om machines en milieu. Maritieme industrie moet zich ook streng houden aan ISO 14001. Vandaar dat tijdens Corona bijvoorbeeld een groot aantal cruiseschepen werden afgeschreven omdat de kosten van het aanpassen niet opwegen tegen de kosten van een nieuwschip met de nieuwste technologie.

          • Jules heeft hierop gereageerd.

            Heel mooi verslag! De laatste tijd komen er steeds meer cruise-verhalen voorbij en ondanks dat ze allemaal enthousiast zijn trekt het mij eigenlijk totaal niet. Het voelt allemaal nogal decadent. Eigenlijk alle dingen kun je ook op het vaste land vinden zonder de enorme milieubelastende impact. Begrijp me goed: ik ben de laatste die al zeggen "doe dit niet vanwege x-reden". Maar voor mij voelt dit niet goed.

            Daarnaast ben ik erg gevoelig voor wagen/zeeziekte dus laat mij maar lekker op het vaste land.

            • Jules heeft hierop gereageerd.
              • Bijgewerkt

              Ik worstel ook zoals vele met de negatieve impact van Cruises. Het is ongekend wat die dingen op negatieve wijze voor het milieu of duurzaamheid betekenen, niet alleen in uitstoot, maar ook de hoeveelheid eten, de lokale economie (die helemaal niet zoveel verdiend) en er valt nog heel veel meer op af te dingen.
              En dan heb ik het nog niet over de vaak wat decadente arrogante houding van de gemiddelde cruiseganger, iets waar wij zelf in Italië afgelopen zomer weer de negatieve impact van ondervonden. Als een schoolreisje wat door een museum stormt op het moment dat jij daar gewoon rustig van de kunst wilt genieten.

              Enfin. Toch altijd ook wel weer gedacht ooit een cruise te willen maken, het culinaire genot, het varen, de zorgeloosheid. Het trekt me ook weer aan.
              Vooral de steeds grotere boten houden me dan stiekem tegen omdat ik net als jij bang ben voor wachtrijen, drukte en alles wat mij juist niet die zorgeloosheid geeft.

              Fijn verslag waarin je open en eerlijk bent over je gevoelens van cruisen maar zelfs deze grote criticus, stiekem ook weer nieuwsgierig maakt. Of het er ooit van komt, ik betwijfel het. Maar met een grote rondreis door Schotland deze zomer in de planning inclusief een nachtelijke overtocht, kijk ik stiekem nu weer extra uit naar dat nachtje varen (en retour).

                Liampie Zou je in de toekomst een andere verhouding zoeken?

                Ja. Ik zou een toekomstige cruise meer iets avontuurlijks doen. Galapagos-eilanden of Alaska of zo met een kleiner schip en meer tijd aan land voor natuur. Of eventueel meer unieke eilanden.

                Het is niet milieuvriendelijk, maar het is wel beter dan 't voorheen was.

                Hjalmar Persoonlijk vind ik het kijkje in de machine kamer echt geweldig, compleet anders dan wat ik zelf vroeger moest doen in mijn werk als MarOff.

                Ja, ik had dit misschien in 't verslag moeten uitleggen! Icon of the Seas heeft geen traditionele motoren die een grote schroef aandrijven. Icon wordt grotendeels aangedreven door drie gigantische elektrische "pods" die 360 onder de boot kunnen draaien, waardoor de draaicirkel minimaal is en dokken veel makkelijker. De "motoren" van 't schip zijn eigenlijk zes kleine elektriciteitscentrales die de alle stroom leveren. Dat is zo effectief dat op snelheid op zee twee van de zes motoren al genoeg stroom leveren voor de aandrijving en alle elektra aan boord tegelijk. Daardoor kunnen een a twee motoren altijd in onderhoud liggen.

                ufx Heel mooi verslag! De laatste tijd komen er steeds meer cruise-verhalen voorbij en ondanks dat ze allemaal enthousiast zijn trekt het mij eigenlijk totaal niet. Het voelt allemaal nogal decadent. Eigenlijk alle dingen kun je ook op het vaste land vinden zonder de enorme milieubelastende impact. Begrijp me goed: ik ben de laatste die al zeggen "doe dit niet vanwege x-reden". Maar voor mij voelt dit niet goed.

                Daarnaast ben ik erg gevoelig voor wagen/zeeziekte dus laat mij maar lekker op het vaste land.

                Daar staat tegenover: ook dan moet je er komen, dingen doen en je transporteren. Royal Caribbean is nadrukkelijk bezig met hoeveel beter cruiseschepen wel niet zijn tegenwoordig, maar dat voelde een beetje nep. Maar goed, pretparken verbruiken ook veel stroom. Ik ben los van deze trip heel erg milieubewust, dus deze reis voelde een beetje "vies" hoor.

                Ik ben trouwens ook best snel zeeziek en had ondanks de woeste zee nergens last van. Het schip heeft gigantische stabiliserende vleugels die in hoge wind kunnen worden uitgezet. Dat vond ik fascinerend.

                Mark En dan heb ik het nog niet over de vaak wat decadente arrogante houding van de gemiddelde cruiseganger, iets waar wij zelf in Italië afgelopen zomer weer de negatieve impact van ondervonden. Als een schoolreisje wat door een museum stormt op het moment dat jij daar gewoon rustig van de kunst wilt genieten.

                Ja, dat is beetje nadeel van de vaak beperkte tijd aan land. Ze moeten voor de avond weer van 't dok af zijn om kosten te besparen en naar volgende bestemming te trekken. Ik had vooral op Roatan best iets meer tijd willen hebben om iets met of voor de locals te doen.

                  Heel gaaf om dit te lezen! Cruisen leek mij helemaal niks, met een massa vanaf een boot veel te dure uitjes doen in grote groepen in te korte tijd als je aan land bent. Het publiek leek me ook nét anders dan dat ik prettig vind. Ik ben er de afgelopen jaren langzaam maar zeker anders over gaan denken: het is bijzonder efficiënt om van plek naar plek te gaan en je hóeft natuurlijk niet mee met die dure groepsexcursies, maar kunt ook meer je eigen plan trekken. Bovendien hou ik enorm van water, op zee zijn... In Noorwegen heb ik al eens kort op een soort cruiseschip gezeten (onvergelijkbaar met een gigantisch schip als dit) en dat is me toen best goed bevallen.

                  Jouw TR heeft me geholpen om het beeld nog wat verder in te vullen, Jules. Ik sluit steeds minder uit dat ik zoiets ooit nog ga doen. Thanks voor het zo uitgebreid en genuanceerd delen van jouw ervaringen! Het lijkt me een heel bijzondere reis, zeker ook met de emotionele lading die er voor jou en Grace en jullie familie nog bovenop zat. Mooi om dit samen te kunnen doen en veel dank dat je het met ons wilde delen!

                  • Bobske heeft hierop gereageerd.
                    • Bijgewerkt

                    Jules Ja, dat is beetje nadeel van de vaak beperkte tijd aan land

                    Het was mij eigenlijk meer om de houding te doen en het museum voorbeeld is eigenlijk puur fictief. Op moment dat een boot bij een stadje of bezienswaardigheid aangemeerd is, is er meer volk dat aanwezig is, denigrerend in de horeca naar bedienend personeel, elitair, slechte normen en waarden.

                    En dat is natuurlijk “de cruiser” in een hokje stoppen en je komt dit soort volk overal tegen, maar ik heb het gevoel dat cruisen dit type net wat vaker aantrekt.

                    Zoals je ziet heb ik -de laatste jaren- vooral een negatiever beeld van cruisen gekregen, waar ik het 10-15 jaar geleden juist wel had willen doen, maar ik vind het leuk dat je verslag me toch een positiever beeld heeft gegeven.

                    • Jules heeft hierop gereageerd.

                      Mark En dat is natuurlijk “de cruiser” in een hokje stoppen en je komt dit soort volk overal tegen, maar ik heb het gevoel dat cruisen dit type net wat vaker aantrekt.

                      Ik begrijp dat wel hoor. Ik leerde tijdens mijn week op de boot en zelfs op de pier ook al snel dat verschillende cruisemaatschappijen ook allemaal een eigen imago hebben. Virgin (want: kindvrij) en Carnival zijn de feestboten, MSC is heel decadent, Royal Caribbean was lang beetje ouderwets maar wel voor het hele gezin en probeert nu van alle markten thuis te zijn, Disney is voor gezinnen (met geld).

                      Een cruise heeft iets ouderwets. Je denkt toch aan die oude stoomschepen die de Atlantische Oceaan overstaken. Ik heb genoeg mensen gezien die vervelend tegen obers deden op de boot en de bediening is echt tenenkrommend nederig en truttig (totdat wij aangaven dat het van ons wat informeler mocht en dat waren onze vaste obers toen ook meteen), maar ik heb toch vooral naast leuke gezinnen en mensen gezeten van heel uiteenlopende achtergronden.

                      • Mark vindt dit leuk.

                      Bedankt voor het leuke verslag! Zelf inmiddels al 5 keer gecruised(2005, 2008, 2018, 2023 en 2024) en als je het 1x gedaan hebt wil je vaker gaan! Al die vooroordelen zijn natuurlijk allemaal zwaar overdreven. Alleen voor oudjes, jengelende kinderen, buffet toeristen, drukte, etc.

                      Afgelopen oktober(ook splinternieuw) gevaren met het 2e grootste schip ter wereld, Utopia of the seas. Is maar 3 meter korter dan de Icon maar er kunnen wel meer mensen op😉. Helaas geen coaster credit op dit schip maar wel 2 glijbanen die 10 verdiepingen omlaag gaan.
                      Jammer dat je Coco cay gemist hebt. Is een mooi eiland. Het waterpark hebben we niet bezocht want was 175 Dollar p.p.

                      Ik heb als iemand geinteresseerd is vlogs gemaakt van de cruises van afgelopen oktober en van 2023.

                      • Jules heeft hierop gereageerd.

                        Bedankt voor dit positieve report over een schip dat, op z'n zachtst gezegd, tot de verbeelding spreekt. Ik vind Icon niet bepaald het mooiste cruiseschip dat momenteel over de wereldzeeën vaart, maar de activiteiten zien er fantastisch uit. Heerlijk dat je in december gewoon even uit de winter kon ontsnappen op dit exotische avontuur. En extra leuk om die duikboot van Cozumel te zien verschijnen, want daar hebben wij vorig jaar ook waanzinnig van genoten. Goedkoop is het niet, maar ik vond het een unieke ervaring 🙂

                        Wij gaan deze zomer voor 't eerst met Royal Caribbean varen, nadat we al een aantal keren met Disney Cruise Line op pad gingen. Je report heeft me nóg meer zin gegeven in die trip, dus thanks!

                        • Jules heeft hierop gereageerd.

                          Interessant om te lezen en zien, thanks! Het is een bewonderenswaardig stuk engineering en infrastructuur, zo'n mega cruise, wat je er ook van mag vinden. Bijzonder om eens mee te maken lijkt me.

                          Qua flexibiliteit m.b.t. weersomstandigheden en garantie op activiteiten aan de kust bestaat er ook de subcategorie expeditiecruise, die wat wendbaarder is en waar het voorname doel ook echt het bezoeken van de locaties is. Wellicht iets waar jij in de toekomst ook nog wel voor te porren bent.

                          Ben ook nog wel nieuwsgierig naar beelden van jullie hut. En beb je het idee dat je in die week het hele schip wel hebt kunnen zien? Zowel de decks als het entertainment, restaurants etc.

                          • Jules heeft hierop gereageerd.

                            Orangedevil Is maar 3 meter korter dan de Icon maar er kunnen wel meer mensen op😉.

                            Als ieder bed op Utopia wordt gebruikt kunnen er net geen 7000 gasten mee. Als ieder bed op Icon wordt gebruikt zijn er 7600 gasten. Er zijn op Utopia iets meer kamers, dus de "double occupancy" berekening is hoger dan Icon, maar Icon heeft in totaal meer bedden vanwege de grotere suites.

                            Glenneke Wij gaan deze zomer voor 't eerst met Royal Caribbean varen, nadat we al een aantal keren met Disney Cruise Line op pad gingen.

                            Welk schip en wat gaan jullie zien? Ik heb natuurlijk niets om 't mee te vergelijken, maar mij als Royal Caribbean als bedrijf en qua service echt heel goed bevallen.

                            20cent Ben ook nog wel nieuwsgierig naar beelden van jullie hut. En beb je het idee dat je in die week het hele schip wel hebt kunnen zien? Zowel de decks als het entertainment, restaurants etc.

                            Die heb ik wel! We hebben er letterlijk alleen maar geslapen, gedoucht en ons omgekleed. Supercomfortabel bed en heel tof dat je alle verlichting en de tv en zo kan bedienen vanuit de app in je telefoon.

                            We hebben het meeste wel kunnen zien, maar sommige restaurants waren extra kosten (en dat vonden we op basis van de prima kwaliteit van de Main Dining Room amper nodig) en sommige bars waren mijn stijl of sfeer niet. Gelukkig zijn er meer dan dertig bars en restaurants aan boord met ieder hun eigen menu en entertainment. We hebben een avond met cocktails in de jazzclub gezeten, met een biertje in een pub met akoestische singer-songwriter, noem 't maar op.

                            Maar, als we onze dag op CocoCay hadden gehad was dat niet gelukt, dan was er simpelweg te weinig tijd geweest. Ik vond die extra dag op zee dus wel prima en dat terwijl we allemaal heel netjes krediet op ons account kregen vanwege de gemiste stop. Het was eigenlijk dubbel positief voor ons.

                              Jules Welk schip en wat gaan jullie zien? Ik heb natuurlijk niets om 't mee te vergelijken, maar mij als Royal Caribbean als bedrijf en qua service echt heel goed bevallen.

                              Wij gaan een weekje door Alaska varen met de Quantum of the Seas, met vertrek in Seattle. Het is natuurlijk niet zo'n gigant als Icon, maar het lijkt me toch ook een behoorlijk indrukwekkend schip. En ik heb inderdaad een positief voorgevoel bij Royal Caribbean, iets wat door jouw report alvast bevestigd wordt.

                              Geweldig leuk verslag met mooie foto’s, dank voor de moeite.
                              Wat een bizar geheel, niet mijn type vakantie, maar voor velen een walhalla.

                              Jules Wat een leuk verslag! Beetje gekke vraag, maar ik heb er echt geen beeld bij; hoe is het geluid 's nachts? Hoor je motoren of andere mechanische geluiden, of veel geluid van andere gasten/buren?

                              • Jules heeft hierop gereageerd.

                                Lin Onze kamer lag relatief ver weg van de theaters en clubs, dus tegen de tijd dat wij onze kamer binnenliepen in de (late) avond was het stil. Je hoort de aandrijving zelf eigenlijk niet (want er zijn geen traditionele motoren meer), we hebben onze buren ook nooit gehoord, maar ik kan me voorstellen dat 't anders is als je dichter bij de lift zit of binnen twee verdiepingen van de discotheek of het grote musicaltheater. Het is wat dat betreft weinig anders dan een populair strandresort.

                                Wij lagen vooral laat in bed en waren er vroeg weer uit om dingen te doen en wij zaten ook vooral niet in de "hoek" van het schip waar alle gezinnen met kinderen willen zitten.

                                • Lin vindt dit leuk.