Ik ben het 100% eens met deze stelling, maar tegelijkertijd wil ik zeker nog eens een gave cruise maken. En dan lijkt me dit wel een topper hoor! 😎

Bedankt voor je waanzinnige verslag Jules, Genieten met een hele grote G! 👍

Heel tof om te lezen, dus ik stel het op prijs dat je dit allemaal hebt uitgetypt. 😉 Wat een ridicuul schip zeg.

Ik heb wel de indruk dat de lol vooral in het schip zelf zat, en dat de bestemmingen bijzaak waren. Zou je in de toekomst een andere verhouding zoeken?

• Jules heeft hierop gereageerd.

Ik heb altijd het idee dat een cruise niks voor mij zou zijn omdat ik niet zo goed ben in stilzitten. Maar als ik dit dan zie en lees heb ik niet het idee dat er veel stilzitten bij is. Bedankt voor je toffe verslag!

Jules Royal Caribbean had al de grootste cruiseschepen ter wereld in hun vloot en dat record wilden ze graag de komende jaren vasthouden. Dus dobberde iets meer dan een jaar geleden uit Meyer Turku’s dok in Finland een van de grootste schepen ooit.

Om het even in perspectief te plaatsen:

The Icon of the Seas is longer than the Eiffel Tower is tall with 20 decks. There are seven pools including the “largest pool at sea” as well as a waterpark with six waterslides. The ship has more than 40 bars and restaurants spread across eight “neighbourhoods”.

Five times larger than the Titanic, it has a maximum capacity of 7,600 passengers and more than 2,000 crew.

ArcovandenBroek deze boot vaart op LNG:

With features like liquefied natural gas (LNG) powered engines, heat from the engines used to warm water, and the ability to plug into electricity supplies at ports, Icon of the Seas will be Royal Caribbean’s “most sustainable ship to date”, according to the company.

Maar of dat nou veel beter is zijn ze nog niet uit: https://www.euronews.com/travel/2024/01/27/icon-of-the-seas-can-the-worlds-biggest-cruise-ship-really-be-environmentally-friendly

Schitterend om te lezen hoe je ervaringen zijn van dit schip, ik herken veel van de dingen wel met mijn eerste keer op DCL. Ik ben er wel achter gekomen dat ik niet perse de juiste persoon ben voor dit soort vakanties, voelde mij toch vaak iets te beperkt in wat ik wilde doen. Maar het klinkt als dat jij een prima tijd achter de rug hebt gehad.

Persoonlijk vind ik het kijkje in de machine kamer echt geweldig, compleet anders dan wat ik zelf vroeger moest doen in mijn werk als MarOff. Ik droeg voornamelijk vieze overall met olievlekken waar cruiseschepen voornamelijk wit dragen en geen enkel vlekje laten zien. Wat betreft de opmerkingen over wat het effect van een cruiseschip is op de oceaan en havens. Het is inderdaad niet de meest CO2 reducerende manier van vakantie vieren, maar er zijn genoeg studies gedaan die laten zien dat een reis van gelijke lengte op een cruiseschip of een hotel+vliegtuig in principe hetzelfde hoeveelheid uitstoot genereren. Dus het is niet perse slechter per persoon, ook zijn de nieuwste cruiseschepen van een heel ander kaliber als het gaat om machines en milieu. Maritieme industrie moet zich ook streng houden aan ISO 14001. Vandaar dat tijdens Corona bijvoorbeeld een groot aantal cruiseschepen werden afgeschreven omdat de kosten van het aanpassen niet opwegen tegen de kosten van een nieuwschip met de nieuwste technologie.

Heel mooi verslag! De laatste tijd komen er steeds meer cruise-verhalen voorbij en ondanks dat ze allemaal enthousiast zijn trekt het mij eigenlijk totaal niet. Het voelt allemaal nogal decadent. Eigenlijk alle dingen kun je ook op het vaste land vinden zonder de enorme milieubelastende impact. Begrijp me goed: ik ben de laatste die al zeggen "doe dit niet vanwege x-reden". Maar voor mij voelt dit niet goed.

Daarnaast ben ik erg gevoelig voor wagen/zeeziekte dus laat mij maar lekker op het vaste land.

• Bijgewerkt

Ik worstel ook zoals vele met de negatieve impact van Cruises. Het is ongekend wat die dingen op negatieve wijze voor het milieu of duurzaamheid betekenen, niet alleen in uitstoot, maar ook de hoeveelheid eten, de lokale economie (die helemaal niet zoveel verdiend) en er valt nog heel veel meer op af te dingen.
            En dan heb ik het nog niet over de vaak wat decadente arrogante houding van de gemiddelde cruiseganger, iets waar wij zelf in Italië afgelopen zomer weer de negatieve impact van ondervonden. Als een schoolreisje wat door een museum stormt op het moment dat jij daar gewoon rustig van de kunst wilt genieten.

Enfin. Toch altijd ook wel weer gedacht ooit een cruise te willen maken, het culinaire genot, het varen, de zorgeloosheid. Het trekt me ook weer aan.
            Vooral de steeds grotere boten houden me dan stiekem tegen omdat ik net als jij bang ben voor wachtrijen, drukte en alles wat mij juist niet die zorgeloosheid geeft.

Fijn verslag waarin je open en eerlijk bent over je gevoelens van cruisen maar zelfs deze grote criticus, stiekem ook weer nieuwsgierig maakt. Of het er ooit van komt, ik betwijfel het. Maar met een grote rondreis door Schotland deze zomer in de planning inclusief een nachtelijke overtocht, kijk ik stiekem nu weer extra uit naar dat nachtje varen (en retour).

Liampie Zou je in de toekomst een andere verhouding zoeken?

Ja. Ik zou een toekomstige cruise meer iets avontuurlijks doen. Galapagos-eilanden of Alaska of zo met een kleiner schip en meer tijd aan land voor natuur. Of eventueel meer unieke eilanden.

Het is niet milieuvriendelijk, maar het is wel beter dan 't voorheen was.

Hjalmar Persoonlijk vind ik het kijkje in de machine kamer echt geweldig, compleet anders dan wat ik zelf vroeger moest doen in mijn werk als MarOff.

Ja, ik had dit misschien in 't verslag moeten uitleggen! Icon of the Seas heeft geen traditionele motoren die een grote schroef aandrijven. Icon wordt grotendeels aangedreven door drie gigantische elektrische "pods" die 360 onder de boot kunnen draaien, waardoor de draaicirkel minimaal is en dokken veel makkelijker. De "motoren" van 't schip zijn eigenlijk zes kleine elektriciteitscentrales die de alle stroom leveren. Dat is zo effectief dat op snelheid op zee twee van de zes motoren al genoeg stroom leveren voor de aandrijving en alle elektra aan boord tegelijk. Daardoor kunnen een a twee motoren altijd in onderhoud liggen.

ufx Heel mooi verslag! De laatste tijd komen er steeds meer cruise-verhalen voorbij en ondanks dat ze allemaal enthousiast zijn trekt het mij eigenlijk totaal niet. Het voelt allemaal nogal decadent. Eigenlijk alle dingen kun je ook op het vaste land vinden zonder de enorme milieubelastende impact. Begrijp me goed: ik ben de laatste die al zeggen "doe dit niet vanwege x-reden". Maar voor mij voelt dit niet goed.

Daarnaast ben ik erg gevoelig voor wagen/zeeziekte dus laat mij maar lekker op het vaste land.

Daar staat tegenover: ook dan moet je er komen, dingen doen en je transporteren. Royal Caribbean is nadrukkelijk bezig met hoeveel beter cruiseschepen wel niet zijn tegenwoordig, maar dat voelde een beetje nep. Maar goed, pretparken verbruiken ook veel stroom. Ik ben los van deze trip heel erg milieubewust, dus deze reis voelde een beetje "vies" hoor.

Ik ben trouwens ook best snel zeeziek en had ondanks de woeste zee nergens last van. Het schip heeft gigantische stabiliserende vleugels die in hoge wind kunnen worden uitgezet. Dat vond ik fascinerend.

Mark En dan heb ik het nog niet over de vaak wat decadente arrogante houding van de gemiddelde cruiseganger, iets waar wij zelf in Italië afgelopen zomer weer de negatieve impact van ondervonden. Als een schoolreisje wat door een museum stormt op het moment dat jij daar gewoon rustig van de kunst wilt genieten.

Ja, dat is beetje nadeel van de vaak beperkte tijd aan land. Ze moeten voor de avond weer van 't dok af zijn om kosten te besparen en naar volgende bestemming te trekken. Ik had vooral op Roatan best iets meer tijd willen hebben om iets met of voor de locals te doen.

Heel gaaf om dit te lezen! Cruisen leek mij helemaal niks, met een massa vanaf een boot veel te dure uitjes doen in grote groepen in te korte tijd als je aan land bent. Het publiek leek me ook nét anders dan dat ik prettig vind. Ik ben er de afgelopen jaren langzaam maar zeker anders over gaan denken: het is bijzonder efficiënt om van plek naar plek te gaan en je hóeft natuurlijk niet mee met die dure groepsexcursies, maar kunt ook meer je eigen plan trekken. Bovendien hou ik enorm van water, op zee zijn... In Noorwegen heb ik al eens kort op een soort cruiseschip gezeten (onvergelijkbaar met een gigantisch schip als dit) en dat is me toen best goed bevallen.

Jouw TR heeft me geholpen om het beeld nog wat verder in te vullen, Jules. Ik sluit steeds minder uit dat ik zoiets ooit nog ga doen. Thanks voor het zo uitgebreid en genuanceerd delen van jouw ervaringen! Het lijkt me een heel bijzondere reis, zeker ook met de emotionele lading die er voor jou en Grace en jullie familie nog bovenop zat. Mooi om dit samen te kunnen doen en veel dank dat je het met ons wilde delen!

• Bobske heeft hierop gereageerd.
                  • Bijgewerkt

Jules Ja, dat is beetje nadeel van de vaak beperkte tijd aan land

Het was mij eigenlijk meer om de houding te doen en het museum voorbeeld is eigenlijk puur fictief. Op moment dat een boot bij een stadje of bezienswaardigheid aangemeerd is, is er meer volk dat aanwezig is, denigrerend in de horeca naar bedienend personeel, elitair, slechte normen en waarden.

En dat is natuurlijk “de cruiser” in een hokje stoppen en je komt dit soort volk overal tegen, maar ik heb het gevoel dat cruisen dit type net wat vaker aantrekt.

Zoals je ziet heb ik -de laatste jaren- vooral een negatiever beeld van cruisen gekregen, waar ik het 10-15 jaar geleden juist wel had willen doen, maar ik vind het leuk dat je verslag me toch een positiever beeld heeft gegeven.

Mark En dat is natuurlijk “de cruiser” in een hokje stoppen en je komt dit soort volk overal tegen, maar ik heb het gevoel dat cruisen dit type net wat vaker aantrekt.

Ik begrijp dat wel hoor. Ik leerde tijdens mijn week op de boot en zelfs op de pier ook al snel dat verschillende cruisemaatschappijen ook allemaal een eigen imago hebben. Virgin (want: kindvrij) en Carnival zijn de feestboten, MSC is heel decadent, Royal Caribbean was lang beetje ouderwets maar wel voor het hele gezin en probeert nu van alle markten thuis te zijn, Disney is voor gezinnen (met geld).

Een cruise heeft iets ouderwets. Je denkt toch aan die oude stoomschepen die de Atlantische Oceaan overstaken. Ik heb genoeg mensen gezien die vervelend tegen obers deden op de boot en de bediening is echt tenenkrommend nederig en truttig (totdat wij aangaven dat het van ons wat informeler mocht en dat waren onze vaste obers toen ook meteen), maar ik heb toch vooral naast leuke gezinnen en mensen gezeten van heel uiteenlopende achtergronden.

• Mark vindt dit leuk.

Bedankt voor het leuke verslag! Zelf inmiddels al 5 keer gecruised(2005, 2008, 2018, 2023 en 2024) en als je het 1x gedaan hebt wil je vaker gaan! Al die vooroordelen zijn natuurlijk allemaal zwaar overdreven. Alleen voor oudjes, jengelende kinderen, buffet toeristen, drukte, etc.

Afgelopen oktober(ook splinternieuw) gevaren met het 2e grootste schip ter wereld, Utopia of the seas. Is maar 3 meter korter dan de Icon maar er kunnen wel meer mensen op😉. Helaas geen coaster credit op dit schip maar wel 2 glijbanen die 10 verdiepingen omlaag gaan.
                    Jammer dat je Coco cay gemist hebt. Is een mooi eiland. Het waterpark hebben we niet bezocht want was 175 Dollar p.p.

Ik heb als iemand geinteresseerd is vlogs gemaakt van de cruises van afgelopen oktober en van 2023.

Bedankt voor dit positieve report over een schip dat, op z'n zachtst gezegd, tot de verbeelding spreekt. Ik vind Icon niet bepaald het mooiste cruiseschip dat momenteel over de wereldzeeën vaart, maar de activiteiten zien er fantastisch uit. Heerlijk dat je in december gewoon even uit de winter kon ontsnappen op dit exotische avontuur. En extra leuk om die duikboot van Cozumel te zien verschijnen, want daar hebben wij vorig jaar ook waanzinnig van genoten. Goedkoop is het niet, maar ik vond het een unieke ervaring 🙂

Wij gaan deze zomer voor 't eerst met Royal Caribbean varen, nadat we al een aantal keren met Disney Cruise Line op pad gingen. Je report heeft me nóg meer zin gegeven in die trip, dus thanks!

Interessant om te lezen en zien, thanks! Het is een bewonderenswaardig stuk engineering en infrastructuur, zo'n mega cruise, wat je er ook van mag vinden. Bijzonder om eens mee te maken lijkt me.

Qua flexibiliteit m.b.t. weersomstandigheden en garantie op activiteiten aan de kust bestaat er ook de subcategorie expeditiecruise, die wat wendbaarder is en waar het voorname doel ook echt het bezoeken van de locaties is. Wellicht iets waar jij in de toekomst ook nog wel voor te porren bent.

Ben ook nog wel nieuwsgierig naar beelden van jullie hut. En beb je het idee dat je in die week het hele schip wel hebt kunnen zien? Zowel de decks als het entertainment, restaurants etc.

Orangedevil Is maar 3 meter korter dan de Icon maar er kunnen wel meer mensen op😉.

Als ieder bed op Utopia wordt gebruikt kunnen er net geen 7000 gasten mee. Als ieder bed op Icon wordt gebruikt zijn er 7600 gasten. Er zijn op Utopia iets meer kamers, dus de "double occupancy" berekening is hoger dan Icon, maar Icon heeft in totaal meer bedden vanwege de grotere suites.

Glenneke Wij gaan deze zomer voor 't eerst met Royal Caribbean varen, nadat we al een aantal keren met Disney Cruise Line op pad gingen.

Welk schip en wat gaan jullie zien? Ik heb natuurlijk niets om 't mee te vergelijken, maar mij als Royal Caribbean als bedrijf en qua service echt heel goed bevallen.

20cent Ben ook nog wel nieuwsgierig naar beelden van jullie hut. En beb je het idee dat je in die week het hele schip wel hebt kunnen zien? Zowel de decks als het entertainment, restaurants etc.

Die heb ik wel! We hebben er letterlijk alleen maar geslapen, gedoucht en ons omgekleed. Supercomfortabel bed en heel tof dat je alle verlichting en de tv en zo kan bedienen vanuit de app in je telefoon.

We hebben het meeste wel kunnen zien, maar sommige restaurants waren extra kosten (en dat vonden we op basis van de prima kwaliteit van de Main Dining Room amper nodig) en sommige bars waren mijn stijl of sfeer niet. Gelukkig zijn er meer dan dertig bars en restaurants aan boord met ieder hun eigen menu en entertainment. We hebben een avond met cocktails in de jazzclub gezeten, met een biertje in een pub met akoestische singer-songwriter, noem 't maar op.

Maar, als we onze dag op CocoCay hadden gehad was dat niet gelukt, dan was er simpelweg te weinig tijd geweest. Ik vond die extra dag op zee dus wel prima en dat terwijl we allemaal heel netjes krediet op ons account kregen vanwege de gemiste stop. Het was eigenlijk dubbel positief voor ons.

Jules Welk schip en wat gaan jullie zien? Ik heb natuurlijk niets om 't mee te vergelijken, maar mij als Royal Caribbean als bedrijf en qua service echt heel goed bevallen.

Wij gaan een weekje door Alaska varen met de Quantum of the Seas, met vertrek in Seattle. Het is natuurlijk niet zo'n gigant als Icon, maar het lijkt me toch ook een behoorlijk indrukwekkend schip. En ik heb inderdaad een positief voorgevoel bij Royal Caribbean, iets wat door jouw report alvast bevestigd wordt.

Geweldig leuk verslag met mooie foto’s, dank voor de moeite.
                            Wat een bizar geheel, niet mijn type vakantie, maar voor velen een walhalla.

Jules Wat een leuk verslag! Beetje gekke vraag, maar ik heb er echt geen beeld bij; hoe is het geluid 's nachts? Hoor je motoren of andere mechanische geluiden, of veel geluid van andere gasten/buren?

Lin Onze kamer lag relatief ver weg van de theaters en clubs, dus tegen de tijd dat wij onze kamer binnenliepen in de (late) avond was het stil. Je hoort de aandrijving zelf eigenlijk niet (want er zijn geen traditionele motoren meer), we hebben onze buren ook nooit gehoord, maar ik kan me voorstellen dat 't anders is als je dichter bij de lift zit of binnen twee verdiepingen van de discotheek of het grote musicaltheater. Het is wat dat betreft weinig anders dan een populair strandresort.

Wij lagen vooral laat in bed en waren er vroeg weer uit om dingen te doen en wij zaten ook vooral niet in de "hoek" van het schip waar alle gezinnen met kinderen willen zitten.

• Lin vindt dit leuk.

Heel erg gaaf verslag! Wat een gigantisch schip zeg. Het is eigenlijk niet voor te stellen dat er zoveel te doen is op zo'n schip. Het lijkt mij zelf ook gaaf om eens zo'n cruise te maken. Bedankt voor het delen en mooie foto's ook trouwens!