Progress We weten dat de Efteling die al een tijd in voorbereiding heeft, van verslonzen is dus allerminst sprake. Het is natuurlijk te hopen dat die onderhoudsbeurt snel komt, maar het is natuurlijk heel specifiek maatwerk. Ik heb liever dat daarover goed wordt nagedacht in plaats van dat men overhaast begint.
Nostalgische redenen zullen er vast zijn, maar met DVH en Symbolica die hoog scoren in de lijstjes van de nieuwe generatie bezoekers in de Efteling. Is FM gewoon een beetje opvulling geworden. De attractie is verouderd en scoort helemaal niet zo goed bij de ‘nieuwe’ bezoekers.
Het is niet alleen een kwestie van voorbereiding, de hele attractie moet opnieuw ontworpen worden om hem naar deze tijd te brengen. Dat kan nog jaren duren, want daar is een grote investering voor nodig. Daarbij kun je je afvragen of het ritsysteem in staat is om dit voor elkaar te krijgen. Het thema is tenslotte ook nog een punt van aandacht. Het is geen tijdloos ‘verhaal’ zoals Droomvlucht. Daar kun je nog kinderen mee verwonderen. En die dus ondanks de veroudering prima mee kan in 2025.
Ja Fons heeft gezegd dat er nog een toekomst in FM zit, en ja de status van FM is vast niet zo slecht als die van Spookslot, maar ik kan me voorstellen dat icm het succes van DM een andere optie weer op tafel is gekomen.
Misschien hebben ze het geld er voor over en misschien vinden ze een manier om de attractie weer helemaal hot te maken, maar ik zie dat niet zo snel gebeuren. Vooral omdat je echt met een saai rit systeem zit. Uiteindelijk zal dit de beste plek zijn om een goede water attractie te bouwen die de sfeer van FM kan doen behouden maar toch de nieuwe generatie aanspreekt. Het is ze tenslotte ook gelukt met DM.
Dat terzijde doet niet goed praten dat een attractie gewoon niet wordt onderhouden. Ik ben helemaal niet van de ditjes en datjes de 9+ ervaring te doen laten verbleken. Maar FM is op dit moment echt niet het pareltje in dit park. Dan maakt het niets uit hoe andere parken in de wereld hun attractie onderhouden. Je koopt tenslotte een kaartje voor de Efteling en niet Attractiepark Slagharen.