Er wordt al een aantal Winter Efteling edities gehint naar het karakter Koning Winter. Ik had eigenlijk verwacht dat hij dit jaar groots geïntroduceerd zou worden. Waarschijnlijk is er met de opening van Danse Macabre zo kort voor het starten van de Winter Efteling voor gekozen om dat dit jaar nog niet te doen. Wel was ik aan het fantaseren hoe ik de introductie van dit nieuwe karakter zelf aan zou pakken en kwam met een idee om Koning Winter een permanente plek in het park te geven.
Zo kun je de Winter Efteling aan dit karakter koppelen en geef je meteen een stevige impuls aan het event (grootse toevoeging met veel marketing mogelijkheden). En laten we eerlijk zijn, het kan allemaal wel een upgrade gebruiken. Hoewel er veel winterse decoratie is te vinden, begrijp me niet verkeerd, voelt het event als geheel een beetje lui aan. “De mensen komen toch wel”. Een houding die nergens goed voor is, zoals je nu her en der ook hoort loopt de waardering terug en worden ze aan alle kanten ingehaald door de vele andere winter events. Terug met de magie!
Recent zet de Efteling steeds meer in op gebiedsontwikkeling. Waar de eerste uitvoering van de nieuwe aanpak (Max & Moritz) gemengd is ontvangen, vind ik het Huyverwoud met Danse Macabre wel een ontzettend geslaagde toevoeging. Wanneer de Efteling een Koning Winter gebied neer zou zetten, lijkt het me vanzelfsprekend dat dit dan in de vorm van een immersief gebied zal zijn.
Zelf zie ik een gebied voor me in de stijl van de Noordse Mythologie gecombineerd met Eftelingse elementen en nostalgie. Een tijd geleden is er ook een gerucht naar buiten gebracht (door Wonderdepot) over dit thema in combinatie met een lanceerachtbaan, dus er is zeker een mogelijkheid dat hier achter de schermen naar is gekeken. Of dat gerucht betrouwbaar is of wat je van zo’n gerucht moet denken is niet direct relevant voor dit topic, maar het leek me een mooi startpunt voor het bedenken van een gebied.
Het gebied mag van mij persoonlijk ook best een donker of spannend randje hebben. De populariteit van en reacties op de meest recente toevoeging geven aan dat wat spannender goed gewaardeerd wordt, mits het passend is bij de Efteling. Stijlvol spannend is iets wat goed bij de Efteling past vind ik zelf.
Wat moet het gebied dan allemaal bevatten? Naast een tweetal attracties is er denk ik binnen het park nog ruimte voor een groot sit-down themarestaurant met bediening. Nu zijn er voornamelijk Polles Keuken en Het Wapen van Raveleijn. Pannenkoeken zijn wel lekker, maar niet altijd als volledige maaltijd. En de laatstgenoemde zorgt er met het concept wat daar nu is te vinden voor dat dat niet echt een optie is (voornamelijk gericht op gezelschappen met kinderen en het show-dining concept is daarnaast niet voor mij).
Het Grand Hotel voegt volgend jaar wel wat toe aan horeca, maar ik betwijfel of het restaurant en de bar groot genoeg zullen zijn om op een gemiddeld bezochte dag alle bezoekers die zoiets zien zitten kunnen bedienen. Zeker wanneer hotelgasten mogelijk voorrang krijgen met reserveren.
Daarnaast natuurlijk nog een afhaalgelegenheid in het gebied met een aantal signature snacks.
Qua attractieaanbod in het gebied zou ik graag inzetten op een klassieke bootjes darkride, gebruikmakend van het tow boat ride systeem van Intamin. In schaal iets groter/langer dan Fata Morgana. Familievriendelijk maar het mag best wat spannende elementen en scenes bevatten, zodat er een goede spanningsboog is gedurende de rit.
Mochten ze wat uniekers willen neer zetten qua ritsysteem zou ik in de richting kijken van de Frozen attracties, zoiets biedt meer mogelijkheden met omdraaien van boten en afdalingen bijvoorbeeld.
Ook zou ik graag zien dat er weer eens goed wordt uitgepakt met special effects. Dat is iets wat in de afgelopen toevoegingen wat achter blijft. Het is vooral simpel en niet al te soepel op en neer bewegen van wat elementen en een lasertje hier en daar en dat is het wel zo’n beetje. Ja, ik kijk naar jou Symbolica. In Danse Macabre zitten weer wat originelere special effects en een goede animatronic, maar het kan zich nog niet meten wat de Disneys van deze wereld neer weten te zetten. Het hoeft ook niet altijd onmogelijk duur te zijn natuurlijk, maar wat meer effecten bedenken waar je echt even over moet nadenken hoe het werkt zou ik wel gaaf vinden.
Als 2e attractie, eventueel als een fase 2 uitbreiding binnen 1-2 jaar toegevoegd, denk ik dat de Efteling een serieuze achtbaan van formaat nodig heeft. Dat is iets wat er nu nog wel echt mist in het aanbod. Dan denk ik aan een Taron type lanceerachtbaan met flink wat pit.
Is dit iets wat bij de Efteling past, hoe denk jij over een toevoeging als deze?