Progress Alleen draaien die shows in DLP natuurlijk heel erg op karakters, scenes en vooral liedjes die het publiek al kent.
En toch heeft DLP ook shows met een eigen verhaal dat je zonder voorkennis moet kunnen begrijpen. Om Mickey and the Magician en Together - twee dergelijke shows die daar nu draaien - als voorbeelden te nemen: ja daar worden bestaande karakters, liedjes en ideeën gebruikt, maar het verhaal is nieuw en uniek. De karakters hebben nog niet eerder naast elkaar bestaan en de liedjes zelf hebben in beide shows ook niet eens invloed op het verhaal, maar faciliteren vooral het “showelement”.
Een show van een half uur hoeft geen complex verhaal te hebben (dat is waar het bij Raveleijn ook fout ging), en een simpel verhaal kan je met een beetje slim schrijven prima tweetalig aanbieden. Tijdvulling doe je dan met liedjes of acts die minder integraal tot het verhaal zijn, maar wel in het thema passen en ook vooral vermakelijk zijn.
Coasterfrenzy Iets minder krampachtig vasthouden aan verhaal, maar daarvoor in plaats gewoon voor het verwonderen gaan
Dat is absoluut ook een optie, dan zit je gewoon in een ander genre. Met dat soort shows moet je wel uitkijken dat ze niet te saai worden, dat gaat in Phantasialand nog wel eens mis. Maar andere concurrenten (bijvoorbeeld PortAventura en Europa-Park) bieden prima varieté-shows aan. Zoiets moet de Efteling ook kunnen, al vrees ik dat die tegenwoordig net iets te graag verhalen willen vertellen om nog zoiets te gaan doen.