Gisteren was ik in Walibi en de Condor was gesloten. Ook op de fastlane website van Walibi staat hij niet meer.
Wat is er aan de hand? Website van Walibi vermeld niks, terwijl vrij duidelijk is dat dat dit geen storing van een dag is.

Zelfs na het vervangen van de treinen blijft het toch zichtbaar klachten regenen. Wanneer ik voorbereid in een SLC kruip - zoals ik dit jaar met Vampire deed - vind ik dat het met de pijn nog wel meevalt. Dat maakt het helaas nog geen aangename rit, maar de absolute martelgang die velen lijken te ervaren maak ik zelf dan toch niet mee. De Vekoma SLC's waren indertijd blijkbaar het neusje van de zalm, maar zijn bliksemsnel in de publieke opinie gedaald. De B&M Inverts daarentegen worden geroemd - denk maar aan Nemesis Reborn, Black Mamba, Oziris, Montu,...

Zowel in België als in Nederland mogen ze wat mij betreft toch stilaan plannen beginnen maken om de SLC's te vervangen, maar hiervoor zullen altijd wel voor- en tegenstanders te vinden zijn.

TheKillingJoke1991
      Nemesis Reborn rijdt tegenwoordig ook maar op 1 trein omdat er nog steeds problemen zijn met de andere trein. En hoor tegenwoordig ook vaker dat b&m ook niet meer zo soepel zijn dan dat ze ooit geweest waren. Dat er bij sommige banen toch een soort "schokken" in zit. Slc zijn over het algemeen niet heel soepel heb het zelfde ook altijd met hun boomerang coasters.

Als je van hoofdpijn houdt is dit de perfecte achtbaan voor.

Ik heb Nemesis reborn afgelopen week gedaan en vond hem echt niet heel soepel. Niet de ruwheid van een SLC, maar hij had echt wel trillingen gedurende de rit en zeker bij de laatste bocht voelde je hem echt rammelen. Ik had juist verwacht dat deze heel soepel zou zijn na de retrack, maar helaas.

Wat is er niet mis mee..? De pleister in de vorm van nieuwe treinen is toch ook kapitaalvernietiging geweest. Er wordt veel over Condor gesproken, maar niet op een positieve manier. In mijn ogen zegt dat genoeg en helpt dat het park ook niet.

Ondanks nieuwe treinen en correcties aan de track zelf blijft dit een hoofdpijn baan.
      Ik had de twijfelachtige eer om 3 weken geleden weer eens in de Condor te stappen, maar een ritje was genoeg om de rest van de dag te verzieken.
      Dan vond ik Vampire in Walibi Belgium toch een stukje beter rijden.

Ondanks dat Condor een iconische baan in Nederland is, is het wel vergane glorie. Prototype of niet, de schaar mag er in van mij.
      Dan liever een zoveelste Batman kloon, of nog beter: een next gen Vekoma STC.

Deze achtbaan is vergane glorie naar mijn idee.. Het blijft mensen trekken, maar niemand lijkt echt enthousiast te worden. Laatst hem nog gedaan omdat er voor single rijders 0 minuten wachttijd stond en na 1 ritje wist ik weer genoeg.. Hij mag liever verdwijnen na 30 jaar.

Vergelijk MP Express met El Condor en je voelt een gigantisch verschil. MP Express is oncomfortabel, El Condor is een marteling waarna je de rest van de week rugklachten hebt.

Tsja.. als het park de wielen niet juist af stelt, dan kun je nog zo'n goede treinen of track hebben.. dan gaat het rammelen. Het is meestal niet toevallig dat bepaalde SLC's slechter zijn dan andere en ik betwijfel of je dat gaat oplossen met een STC.

Ik vermoed dat het rammelen van B&M om dezelfde reden is. De "Oude" treinen waren standaard uitgerust met een systeem dat de wielen goed tegen de track doet aansluiten. Wellicht dat B&M dit nu niet meer standaard mee levert om zo kosten te besparen?? Het valt wel op dat relatief veel nieuwere banen van B&M dit hebben dus er is ergens iets veranderd bij de fabrikant en dat is het enige wat ik zo kan bedenken.

Maar de vraag blijft natuurlijk: Waarom ligt El Condor er (blijkbaar) al langer uit??

Liampie dit zou ik zelf ook graag willen zien. Black Mamba van Phantasialand vond ik ontzettend smooth. Alsof je vloog. Ik hoop dat Walibi ook zo'n coaster kan krijgen/maken

Coasterfrenzy Tsja.. als het park de wielen niet juist af stelt, dan kun je nog zo'n goede treinen of track hebben.. dan gaat het rammelen. Het is meestal niet toevallig dat bepaalde SLC's slechter zijn dan andere en ik betwijfel of je dat gaat oplossen met een STC.

Probleem alleen hiervan is dat je bij een SLC eigenlijk dagelijks die wielen moet afstellen wil je zorgen dat hij "relatief" soepel loopt. En dat is best een investering om daar dagelijks TDers op te zetten en te laten uitvoeren.

StefanV Daarnaast is er voor zover ik weet een fundamenteel probleem dat strakker afstellen betekent dat je trein trager door de baan gaat.

Hoewel de Condor in de ritten die ik sinds nieuwe treinen gedaan heb altijd met flink snelheid over de eindremmen in schoot, dus on principe is er snelheidsbudget over.

Hoelang wil je zoiets nog aan je gasten blijven aanbieden? Ben je als park trots dat je dit hebt staan? Zoja, waarom dan?

Op een gegeven moment kan je dit toch afschrijven, zeker na 30 jaar. De treinen kan je vast nog doorverkopen.

Interessant om te lezen over de wielen. Nooit geweten dat het afstellen zoveel verschil maakt.
          Ik heb altijd gedacht dat het meer aan de track lag... Ik heb de twijfelachtige eer gehad om 6 SLC's te doen toe nu toe en oude of nieuwe treinen lijkt weinig verschil te maken. Condor blijft een pijnlijke ervaring (hoewel voorin beter lijkt te voelen dan achterin), terwijl ik afgelopen weekend op Toxic Garden (met de oude treinen en restraints) een weliswaar ruwe rit had, maar verre van pijnlijk. Blue Tornado deed het vergeleken met El Condor ook nog niet zo slecht. Ik hoop dat Walibi tot een juiste afstelling van de wielen kan komen, want het is zeker mogelijk om een minder pijnlijke rit te hebben op een SLC.

BillyB Op Looopings stond stond vorige week het volgende: Hangende achtbaan Condor was de afgelopen dagen slechts operationeel van 12.00 tot 17.00 uur. Dat had een technische reden: men wilde de attractie niet te veel belasten. In het weekend blijft de coaster naar verwachting de hele dag stilstaan. Het volledige artikel

Tijd om dat ding weg te halen! Perfect moment. 🙂 Overigens vind ik de baan zelf nog wel meevallen qua pijnlijkheid.

Vorige week was de Condor nog open en heb ik een ritje backseat gedaan (wilde de zoon graag). Ik vond hem eigenlijk nog wel meevallen qua ruwheid. Ik heb hem erger meegemaakt, al was het verre van comfortabel.

Na mijn operatie aan beide oren vorig jaar september, heb ik besloten om geen SLC’s meer in te stappen.

Laatst toch toegegeven en ik had direct spijt.
              Man man man wat een klappen door de beugel heb ik gehad, hoe stevig ik mijn hoofd ook tegen de zijkant hield.

Zelfde geldt trouwens ook voor Cobra en Speed of Sound, hoewel die beugel geen kopstoten meer kan geven. Geen ritjes meer voor mij.

MagicMountain-23

Vind het maar een vreemde reden. Een achtbaan die er al dertig jaar staat, tijdens je absolute hoogseizoen dichthouden om deze 'niet te belasten'. Heel vreemd.