Ik ben het niet helemaal eens met de verwachting dat het 75-jarig jubileum een ‘rustjaar’ wordt voor de Efteling. Natuurlijk begrijp ik de zorgen over de enorme kosten en lange doorlooptijden van grote projecten, maar de Efteling heeft in het verleden keer op keer laten zien dat ze bereid is te investeren in de lange termijn. De periode na de opening van DMC zou juist de perfecte gelegenheid kunnen zijn voor een aankondiging van een nieuwe grote attractie die het park de komende jaren verder kan laten groeien. Het idee dat ze enkel zouden kiezen voor renovaties en heropeningen lijkt dan ook een beetje te kortzichtig.
Als we kijken naar de ontwikkelingen van de afgelopen jaren, dan zijn de grote projecten altijd meer geweest dan alleen renovaties. Het zijn vaak upgrades die een duidelijke stap voorwaarts maken qua technologie, thematisering en bezoekerservaring. En ik verwacht dat hetzelfde zal gebeuren voor het 75-jarig jubileum. De Efteling heeft altijd goed geluisterd naar de wensen van hun bezoekers, en ik kan me niet voorstellen dat ze het risico lopen deze belangrijke mijlpaal te laten passeren zonder iets indrukwekkends.
Als we eerlijk zijn, draait het niet zozeer om de vraag óf er een nieuwe attractie komt, maar meer om de vraag welke attractie dat zal zijn. Ik ben er van overtuigd dat ze iets gaan neerzetten dat onze verwachtingen ver zal overtreffen. Mijn gevoel zegt dat we na de zomer een aankondiging mogen verwachten van een groots project, met een perfecte mix van thematisering en technologie – iets dat we ook in andere parken beginnen te zien, maar dan uiteraard met de Efteling-magic die alleen daar te vinden is.