Dutch23 Maar voordat Raveleijn aangepakt is zijn we al snel weer 2 a 3 jaar verder. Dan is de film dus 7 jaar oud.
Buiten de investering voor de film zelf, is er ook in de techniek nog zwaar geïnvesteerd, maar er is maar 4.2 miljoen (gecorrigeerd voor inflatie, origineel 3.5 miljoen) in de attractie gestoken bij de refresh. Dat is niet zo gigantisch veel voor de Efteling.
Toch zie ik hun - en dan voornamelijk de Stichting - de sloop van Fabula niet goedkeuren, om dan een nieuwe bioscoop elders te realiseren. Niet alleen is zoiets pure kapitaalvernietiging, het is ook alles behalve duurzaam om dat te doen. Dus ik zie ze dit eigenlijk niet doen.
Fabula ligt ook op een heel makkelijke plek om toegankelijk te zijn voor het Grand Hotel en op een steenworp van de ingang voor andere gasten.. en met dat er nu geen doorsteek meer is van het Spookslot naar het Anderrijk, kunnen ze eigenlijk gewoon de poort aan de Pardoes Promenade open houden.
In een dergelijk scenario zie ik ze eigenlijk eerder de voorshow ombouwen naar een tweede filmzaal, met stoelen, en het behouden van de filmzaal van Fabula zelf.
Ik kan mijzelf eigenlijk geen enkele logische reden bedenken waarom ze Fabula zouden slopen, ik denk dat dit net een van de weinige attracties in het hele park is waar ze vrij eenvoudig een serieuze retheme kunnen doen en dat ze met een nieuwe film makkelijk 5-7 jaar voort kunnen.
Mochten er nu plannen geweest zijn om op korte termijn aan Fabula te beginnen, dan hadden ze niet recent alle werken aan het dak gedaan, en nu de renovatie van de rotsen... ruime tijd voor het Spookslot gesloopt werd, waren daar de eerste tekenen al wel te zien met het exterieur dat achteruit begon te gaan en waar niets meer aan gedaan werd. Dat rijmt absoluut niet met de werken die we nu bij Fabula zien gebeuren.
Dutch23 Toch neig ik naar te zeggen dat de Efteling in een Phantasialand periode komt waar ze alle het bestaand gaan plussen of dingen gaan toevoegen bij bestaande gebieden. Denk aan een Sinbad fase 2, VogelRok mission 2.0, thematische wachtrij voor Droomvlucht etc.
Ik denk dat we eerder dan een grote upgrade gaan zien bij Fata Morgana. Zowat alle oudere attracties hebben hun upgrade gekregen, Fata Morgana nog niet en die blijft maar uitgesteld worden. Als dat evenzeer een upgrade van het formaat van Pirana wordt, dan kan dat echt wel een enorme klus gaan worden waar ook genoeg ruimte voor vernieuwing/verbetering is.