Zolang we met stikstof en vergunningen zitten gaat er niets uitgebreid worden natuurlijk. Ik denk dat de Efteling heel goed bezig is. Ze investeren hun tijd, geld en energie in hun eigen park in plaats van buiten de parkgrenzen waar je toch niks kan en niks mag, maar ze bereiden zich wel duidelijk op de toekomst.
Ze renoveren enorm veel van hun oude attracties, plussen attracties waar kan (Vliegende Hollander) en vervangen het als niet anders kan (Bob/Spookslot) met attracties die grotere capaciteit hebben zodat je tegenwoordig veel minder lang in de rij hoeft te staan. Dit zorgt ervoor dat al die attracties de komende decennia weer vooruit kunnen en de Efteling daar de komende tijd ook geen omkijken meer naar heeft.
Ze bereiden zich goed voor op de toekomst door volop klimaatneutraal te worden (wat je vaste kosten ook weer omlaag helpt)
Grand Hotel en de parkeerplaats is er natuurlijk ook voor als er wel meer bezoekers mogen komen…
Tegen die tijd hoef je niet meer te investeren in je huidige park en kan al je geld en energie in strookrijk gaan, maar zijn alle bouwblokken wel klaar (accomodaties, transport, energie) voorde toekomst…. Nogmaals Efteling is enorm goed bezig binnen de beperkingen die ze opgelegd hebben gekregen.
Wat ik graag zie en hoop is dat ze Fata Morgana gaan upgraden. Ik hou van die darkride, maar de leeftijd is er goed aan af te zien… zou mooi zijn als die er weer een paar decennia tegenaan kan.