Na het vermijden van de meeste spoilers ben ik in februari eindelijk in Danse Macabre geweest en wilde mijn ervaring ook nog even delen. Ik vond het Spookslot altijd fantastisch, de show zelf maar ook de sfeer in het hele gebouw en gebied, en vind het erg dat deze gesloopt is. Ik had gehoopt dat ik Danse Macabre net zo goed zou vinden, maar dat is helaas niet zo.
Het gebouw van buiten en de wachtrij vond ik mooi gemaakt, maar lijkt me nog effectiever als het donker was geweest. Bij het Spookslot had je altijd dezelfde spooky ervaring omdat het binnen was.
De rit zelf vond ik in het begin goed opgebouwd met de stampende geluiden waarbij de banken trilden, en het verschijnen van de dirigent. Hierna werd het chaotisch en was het lastig om alles mee te krijgen. Ik heb de rit twee keer gedaan, in bank 6 en 1. De eerste keer heb ik de monniken bijna niet gezien, terwijl die er toch veel zijn. De tweede keer zag ik wel de grafkist in de crypte. Ook de muzikanten heb ik niet echt goed kunnen bekijken. Schijnbaar zijn andere banken beter om de show optimaal te beleven. Ik had niet het idee dat ik op een logische manier langs de elementen ben gegaan, ik had steeds het gevoel mijn hoofd te moeten draaien om dingen te kunnen zien. Aan de andere kant had ik meer poppen of taferelen verwacht, het voelde druk en wat leeg tegelijk.
Ik vind het jammer dat ze de muziek veranderd hebben, er is een belangrijk stuk uitgeknipt. De muziek stond ook ontzettend hard, nu ben ik sowieso gevoelig voor geluid maar voor mij was het pijnlijk hard. De tweede rit heb ik van te voren oordopjes ingedaan en toen was het goed te doen. Misschien is de muziek extra hard gezet om te proberen de piep te overstemmen?
Al met al vond ik het best leuk, maar niet geweldig. Ik heb het idee dat de show beter geprogrammeerd zou kunnen worden. Ik blijf het Spookslot toch missen.