Goed, mijn vuurdoop was afgelopen vrijdag de 13e (ieiek!) en ik heb Danse Macabre in totaal vijf keer mogen beleven, ‘s morgens en ‘s avonds beide een keer via de wachtreis (gaaf gedaan, zeker in het donker te gek) en drie keer via single rider, wat steeds 10-20 min. staan was. Ik stond 09.45 u. met enkele tientallen mensen bij de poort naar Anderrijk en liep voor 10.15 u. voor het eerst het duister van de abdij in.
Ik zal weinig tot geen nieuws vertellen, maar wat een prachtig gebouw en een prachtig ontworpen en geïntegreerd gebied, zo sfeervol en alsof het er al jaren staat. Ik had wel wat beelden van het interieur en stukjes van on-rides gezien, maar dat maakt je eerste ritten niets minder overweldigend. Zo’n visueel spektakel heeft de Efteling nooit eerder neergezet. En dan vermoed ik dat er in dooie (haha) hoeken nog effecten of een enkele animatronic bij gaan komen, zoals waar je nu alleen een tak ziet. Hoe de bewegingen intenser worden gelijk met het aanzwellen van de muziek, fantastisch. Meermaals gaan is inderdaad een must: ik zag op de banken 2, 4, 5 en 6 steeds weer andere details en tafereeltjes, de crypte met kist heel mooi vanaf de eerste rij op bank 4. Mijn favoriet: de harpiste.
Minimaal minpunt in de rit vind ik hooguit dat je door de bewegingen nooit eens echt goed of rustig naar een spookfiguur kunt kijken, de dirigent uitgezonderd, en dat de finale waarin alles te zien is relatief kort duurt na het lange opbouwen.
De wachtreis en het groupen zijn goed doordacht, alles is duidelijk ingericht op die abij steeds weer zo snel mogelijk vol (en weer leeg) krijgen. Maar in- en uitstappen gaan gewoon niet zo vlot, waardoor je soms in die donkere gangen nog best lang staat te wachten, terwijl er niets te zien is. Bovenstaande discussie vind ik onzinnig: als je in single rider staat te wachten, hoor je naast je in de normale rij ook groepen van 7 of 8 of 9 mensen voorbijkomen, die worden dan ook over andere rijen verdeeld en ik heb die vijf keer binnen in de abdij geen gemopper gehoord bij het instappen.. Wel vier van de vijf keer mooie applausjes na afloop, dat zegt wel veel.
Conclusie: de beste toevoeging aan de Efteling in tig jaren. Nu nog wat kinderziektes eruit: het geluid van de installatie, al stoorde me dat niet. Slecht acterend personeel dat gasten afsnauwt (‘Aansluituh! Zittuh!’), dat moet snel stoppen. Daar heb je acteerles voor nodig om dit goed te kunnen en niet iederee bezoeker weet dit (‘wat was zijn probleem nou?’)