msnguy Jij vindt duidelijk andere zaken belangrijk dan ik.
Wat onderhoud betreft: je haalt er nu Fata Morgana en het Loerhuys bij, waarschijnlijk twee van de ingewikkeldste onderhoudsklussen waar het park momenteel mee te maken heeft. Beide zaken zullen wel in orde komen; laten we niet vergeten dat ze bijna veertig jaar oud zijn. In de meeste andere parken hadden ze al niet meer gestaan. Alle andere zeer geslaagde renovatieprojecten moeten we zeker niet vergeten.
Wat gastvriendelijkheid betreft: ik lees eigenlijk alleen hier regelmatig kritiek op de gastvriendelijkheid van de Efteling. Enorm kritische fans, die erg vaak gaan met niet altijd even realistische verwachtingen. Dan loop je vast wel eens tegen een mindere ervaring aan. Als je Amerikaanse Disneyfora leest, zie je hetzelfde effect: daar vindt men de gastvriendelijkheid van de Disneyparken ook ondermaats.
Wat de operations betreft: ik geloof meteen dat er parken zijn die dat beter doen. Maar zijn ze in de Efteling dan zó slecht? De tijd van lange wachtrijen is toch echt wel voorbij.
En dat je zaken van regionaal niveau vindt in plaats van wereldniveau… tja, vergeet niet dat je een regionale toegangsprijs betaalt en het park ook met regionale budgetten werkt. Het zou leuk zijn als de Efteling over Disneybudgetten zou beschikken, maar dat is niet realistisch. Ik denk dat de Disney-imagineers behoorlijk onder de indruk zijn van wat de Efteling met de (in hun ogen) mini-budgetjes weet te realiseren.
Er is geen enkele garantie dat een andere directie het roer drastisch zou omgooien. Dat is ook volkomen onnodig: de waarderingscijfers én de financiële cijfers zijn jaar na jaar uitstekend.
Als ik de staat van het park nu vergelijk met die van 20-30 jaar geleden, is het wat mij betreft op alle fronten beter. De focus ligt waar deze hoort: op het park zelf. Geen uit de hand gelopen media-gedoe meer zoals onder de vorige directie.