Taronco Ik ben altijd wel benieuwd naar die verhalen, kan je misschien uitleggen waarom het bij die parken zo lastig was?
In Phantasialand had het iets te maken met de krapte van de bochten en de laatste helix.
Bij Tivoli kan ik het me iets minder goed herinneren (de tour door het park was behoorlijk lang geleden). Er was iets met het verhoogde stataion en de plaatsing van de drie inversies, maar de details zijn me helaas niet bij gebleven.
En Thorpe Park had ik eerder al vermeld: Stond hier gewoon met bron op het forum.
Begrijp me niet verkeerd; Beide parken zijn (met recht) trots op hun B&M. Echter: voor een goede aanpassing aan landschap schijnen Intamin en Vekoma beduidend tegemoetkomender te zijn. Van die laatste weet ik dat ze dit ook jarenlang als hun USP verkocht hebben (geen idee of ze dat nog doen).
Van de andere kant: B&M Track en Treinen zijn gewoon fysiek een heel stuk groter en lomper dan de tracks van Vekoma en Intamin. Dan kun je er logischerwijze ook minder mee. Maurer heeft bijvoorbeeld juist omwillen van de flexibiliteit hun X-Car destijds bedacht. GCI kwam met Millenium Flyer Treinen om meer twisted layouts te kunnen maken dan de concurrent.
Uiteindelijk kies je als park ergens voor omdat daar bepaalde redenen voor zijn. Hoewel ik enorm fan ben van Vekoma, zou ik zelf voor een Inverted baan ook voor B&M kiezen, simepelweg omdat die toch net wat meer intensiteit kunnen hebben (alhoewel de meer recentere inverteds niet beter vind dan de STC en ik me af vraag of ze de intensiteit van de oudere banen nog kunnen leveren). Daarnaast heeft B&M gewoon een buitengewoon goede uptime. Het is gewoon een zeldzaamheid dat die dingen eruit liggen voor technische storingen.
Sea World kiest nu blijkbaar veel voor B&M omdat het bedrijf tegenwoordig alle banen met compatibele onderdelen levert: Dat heeft natuulrijk ook zijn voordelen voor onderhoud (al loop je natuurlijk ooit tegen de grenzen aan van wat B&M kan leveren).
Dat het dan soms wat lastiger is om een baan ergens in te vouwen (zoals eerder aangehaald: Voor begrijpelijke redenen) is iets wat je er als park bij kunt nemen... of juist niet..
In het geval van SDC zou ik er zeer zeker niet voor kiezen.