Hoe lang zal de blitzbahn nog bestaan in zijn huidige vorm? En wat zal er voor terug komen?
Dat de blitzbahn op het eind van zijn leven zit is inmiddels wel duidelijk, er staan steeds minder Bobjes in de baan doordat ze uit vallen met problemen. Ook past de capaciteit van de attractie niet echt meer bij het park en de vorige (woudracer) heeft uiteindelijk ook maar 10 jaar (correct me if I’m wrong) in het park gestaan.
Dus wat zie je er graag terug of wat verwacht je?

Ik zie vervangen vanwege de capaciteit niet gebeuren en ik denk dat Toverland dat zelf ook wel beseft.
Als je de baan weghaalt blijft er toch wel een leuk plekje grond over om iets meer te zetten.
Zoals al eerder geopperd vind ik een powered coaster daar mooi passen, maar nu hoorde ik laatst van een medewerker dat personeel er ook op los speculeert.
Van een darkride tot zelfs een launched coaster die dan tegelijk ook boosterbike vervangt en die plek meepakt.
Allemaal leuk natuurlijk maar is het ook reeël? En wat denken/vinden jullie wat er moet gebeuren?

Quepert Ik zie vervangen vanwege de capaciteit niet gebeuren

Helpt ook niet mee dat dit model niet meer word aangeboden door Weigand, daarom verdwijnen ze overal. Is vervangen voor het CoasterKart model.

Ik zou persoonlijk die ruimte buiten gebruiken voor meer BTS (Behind The Scenes) gebeuren, het is een goed stuk grond om BTS gebeuren weg te werken voor een park dat wilt groeien, de hal verbergt al een flink deel en de bomen de rest.

asuran Mag ik vragen wat BTS betekent?
      Verder denk ik dat een darkride of een powered het meest logisch zijn, een powered omdat je het ritverloop bijna identiek kan houden en de capaciteit goed is. En een darkride omdat het thema van Maximus wel goed toegepast kan worden in een darkride en het een goed stuk grond is.

Een launchcoaster zou ook erg leuk zijn, alleen is het stuk grond net iets te klein om een goeie coaster neer te zetten, al weet je het bij Intamin (hopelijk kiezen ze hier voor) nooit. Boosterbike hopelijk wel behouden maar dan met extra blockbrakes voor een 2de treintje. En theming doorvoeren, wat ook werd geopperd door de eigenaren van Toverland dat ze bij het volgende grote onderhoud met de boosterbike aan de slag gaan.

asuran dat kan natuurlijk ook. En eigenlijk nog niet eens zo’n gek idee voor precies de redenen die je aandraagt.
        Natuurlijk zie ik liever een attractie maar daardoor vergeet je als snel dat dit soort plekken daar ook geschikt voor zijn.

Eerlijk gezegd heb ik het altijd een beetje vreemde constructie gevonden. Door de theming als Maximus Blitz Bahn is het allemaal wat mooier geworden, maar toch: Je zit met een baan die langs de rand van je hal loopt, maar niet er tegenaan, waardoor je gewoon een lange streep aan ruimte verliest. Dat terwijl de baan voor een deel in de grond zit.

Als vervanger had ik eigenlijk graag gezien dat aan die kant een soort bergwand bouwen met deels een tweede verdieping bovenop en onderin (in de grond dus) het station van een nieuwe attractie. Zo'n CoasterKart mag. Alternatief een Powered coaster, maar dan liefst eentje die wél met twee treinen kan rijden. Misschien wil Vekoma na Casey Junior hier zich nog eens aan wagen als het park ze eens lief aan kijkt.

Juist omdat de baan door een echt stuk bos gaat (en ik zou dan zeker nog wat aanplanting doen) past dat perfect bij het thema Magic Forest/WunderWald.

In het algemeen zou ik de themin in de hal wat dichter maken. De klimtoestellen en torens meer als bomen laten werken en wat meer met camouflagenetten (of liefst zelfs nog iets beter) om een bladerdak te creëren zodat je ook binnen een beetje bos-gevoel hebt.

Het thema van een soort biergarten in het bos kan op zich prima blijven, dat deel komt thematisch nog wel OK tot zijn recht, maar het hele bos thema is nogal zoek.

Voor wat betreft backstage: Er ligt nog een stuk dat ongeveer 2/3e is van de eerste hal dat ongebruikt is wat ze nog als Backstage kunnen gebruiken. En ook achter Maximus ligt nog een behoorlijke groenstrook die daarvoor gebruikt zal worden (al zou ik die persoonlijk dan juist bij de nieuwe attractie betrekken).

Met de groeiplannen die het park heeft kan het zich overigens ook best lonen om de Backstage gebieden te verplaatsen rondom het hotel. Ik zou er zelfs voor kiezen om er meerdere te hebben zodat je snel vanuit enige backstage area bij de attracties kunt zijn, maar ook zodat je een apart startpunt en eindpunt voor bijvoorbeeld een Parade kunt hebben inclusief alle faciliteiten die daar rond nodig zijn.

Ze zouden ook de Blitzbahn en de Boosterbike kunnen combineren tot één grote attractie. Bijvoorbeeld een launch coaster die begint in de hal met: het station, de eerste launch en de wachtrij (misschien zelfs de plek waar de Blitzbahn nu is gebruikt om de wachtrij te verlengen naar buiten) en dan gaat hij naar buiten, over het pad dat naar de Magische Vallei gaat heen, waarna hij de strook van de Boosterbike gebruikt voor de rest van de Layout. Daar kan ook een tweede launch of een bloksessie inzetten voor meer capaciteit.
        Daarmee kan je een deel van de goed gethematiseerde wachtrij (en het verhaal) van de Blitzbahn hergebruiken. Ook vervang je hiermee de Boosterbike door een andere lanceerachtbaan, waardoor er geen gat ontstaat in de line-up van Toverland.
        Kwa fabrikant zat ik te denken aan Mack rides. Aangezien die launchcoasters kunnen maken die niet te intens zijn, waardoor dat meer aansluit op de doelgroep van de Boosterbike.
        Dit lijkt mij een goede vervanger voor beide achtbanen, ook omdat de capaciteit van Mack coasters een stuk beter is dan die de BlitzBahn en de Boosterbike nu hebben.

Skeet Weten we nog dat er in de Making of van Expedition Zork zo gehamerd werd op dat ''De tijd stilzetten' ... 🤔

• Skeet heeft hierop gereageerd.
          • Skeet vindt dit leuk.

Pretparkgenot Dat had ik zelf in eerste instantie niet opgevat als een hint naar een nieuwe attractie, maar nu je me erop wijst zal dat inderdaad wel eens kunnen duiden op een project dat nog moet komen...

Flying theater tegen het gebouw aan zou ook wel kunnen ook goed voor de wintermaanden of een goede plek voor een dark ride ook daar.

Hou het in het thema van maximus maar bouw een darkride tegen de hal aan. Leuke interactieve shooter er in zoals buzz lightyear, atlantis of discovery club.

De capaciteit van een bobkart is drama voor hoe groot het park aan het groeien is en een soortgelijke achtbaan achtige attractie op die plaats is niet praktisch met decoratie etc...

Dan liever een gewone darkride. Ben wel een beetje uitgekeken op de shooters. Je mist eigenlijk de halve ride, omdat je meer bezig bent met het schieten. Geef mij maar een mooie darkride waar je rustig kan zitten en genieten 🙂
            Flying theater vind ik ook een goed idee! Die hebben we nog niet in een pretpark hier in Nederland.

Quepert

Gewoon pappen en nathouden met dat ding. Het feit dat het niet meer wordt aangeboden, wil niet zeggen dat er geen support meer op zit. En dan nog, een park kan dat ook zelf in de hand nemen. Kijk maar naar Pleasure Beach, die daar een uitstekende naam en faam in heeft opgebouwd.

Wat betreft de capaciteit en dat het niet meer bij het park zou passen, is dat eveneens onzin. In de tijd van de Woudracer was het al dringen geblazen, en de nieuwe wachtrij heeft gewoon niet bijgedragen aan prettig wachten in dat zweethok. De Efteling haalt ook z’n oude draaimolentjes niet weg vanwege capaciteitsproblemen. Het is aan Toverland om iets te bouwen waardoor de populariteit vanzelf afneemt.

Mijn idee voor de Blitz Bahn was altijd een darkride geweest waarbij jij verschillende uitvindingen bezoekt en er ook het Zork thema bij wordt samengevoegd!

Maar verwacht dat als de blitz weg gaat er een nieuw type van komt. Dit omdat de baas dit een fantastische attractie vind en booster Bike niet weg zou gaan de komende jaren. Dit is al meermaals bevestigd via de fanday en podcast! Booster Bike behoort tot Toverland en kan ooit een upgrade verwachten, net als de loodsen! Het behoort tot het park en gaan ze niet zomaar slopen of verbergen! De Blitz is ook een speciale attractie dus denk dat we de nieuwe Coastercart kunnen verwachten met hetzelfde idee alleen dan met 4 zitjes en geen gas pedaal meer. Zo heb je 4x zoveel capaciteit en rijden de bobjes altijd door!

Arthur Beetje de theorie van Holiday World: Als het een groot succes is, zetten we er nog eentje om de drukte te verspreiden.. en toen hadden ze 3 woodies waarvan de ene nog beter is dan de andere 😃

En dat had TVL eigenlijk ook moeten doen toen ze de baan herbouwden: Gewoon een dubbele track laten leggen. Maargoed: Dat kan nu niet meer.

Arthur Kijk maar naar Pleasure Beach, die daar een uitstekende naam en faam in heeft opgebouwd.

Dit voelt enorm sarcastisch. Er is geen park waar attracties meer sketchy voelde dan de Pleasure Beach

• Arthur heeft hierop gereageerd.

Het probleem met de coastercart is dat je niet meer zelf gas kunt geven en dat is net het leuke eraan. Haal dat weg en dan is de attractie onmiddellijk minder leuk naar mijn mening.

pretparkgekkie05-10 de eigenaar heeft nooit gezegd dat Boosterbike in een thematische jasje gestoken is. Ik heb destijds met de ontwerpers gepraat en daar is dit vandaan gekomen. De eigenaar heeft alleen gezegd dat Boosterbike te belangrijk is voor Toverland voor weg te halen. Ze zullen daarom er alles er aan doen door hem te behouden.