Mathijsdehaas-2002 Een interessant verhaal, maar ik twijfel nog steeds of bezoekers het wel gaan accepteren dat ze zoveel extra ‘gedoe’ hebben om in het park te komen. Nog los van @Michael s relevante piekbelastingsargument.
Er staat een wollig verhaal over hoe de transferia en rit ‘Eftelings’ moeten worden gemaakt met kleurgebruik, muziek en ‘storytelling’ (ik hoor hier Tim van KB praten), maar ik denk dat de gemiddelde bezoeker hier totaal geen boodschap aan heeft. Die heeft een uur of meer gereden, moet nu op een tram wachten, dan zijn gezin en spullen inladen (hopen op een zitplaats!), dan een rit naar de Efteling en daar dan alle handelingen doen om het park in te komen. En hij weet al dat voor de terugreis (met vermoeide en jengelende kinderen) hetzelfde geldt.
Wat je eventueel zou kunnen doen is de kaartcontrole al op die transferia te laten plaatsvinden, zodat je eenmaal uit de tram direct het park in kan.
Verder kiest men hier voor trams, dat lijkt me een veel duurdere oplossing dan bussen. Kost 92 miljoen extra alleen al om het wegdek aan te passen, maar de heren gaan er gemakshalve van uit dat de provincie dat wel betaalt 🙂
Het is op papier een sympathiek plan, maar duidelijk bedacht door mensen die zelf dichtbij de Efteling wonen en nooit echt naar het park hebben moeten ‘reizen’ 🙂