Japio Echter zijn er veel kunstgrepen gemaakt om de coaster te verantwoorden. In het originele verhaal komt niets over een klokkenmaker of zeepkisten voor. Ik vind de keuze voor een dubbele coaster op dat oppervlak dan ook vooral ongelukkig. Het is een spaghetti van staal waardoor dit nooit tot een volgroeide alpenwei gaat verworden.
Aan de andere kant: ik denk dat veel mensen vergeten dat de Efteling ook een thematisch attractiepark is waar mensen naartoe komen om attracties te beleven. Veel mensen, ruim 5 miljoen per jaar. Dus dat is ook een ding qua capaciteit die ze moeten leveren voor een goede gastervaring. Prima verantwoording voor een dubbele powered coaster.
Buiten dat geef ik je wel gelijk over de hoeveelheid groen en alpenweide: Ik heb wel de hoop dat er nog wat meer groen en hoogteverschil bijkomt als al het grove bouwgeweld opgeruimd is, dat dit gebied al sinds eind 2019 beïnvloed. Dat mist inderdaad nog wel en dat zou meteen een goede scheiding zijn tussen M&M en Huyverwoud.
Overigens, ik snap niet zo goed wat het probleem is met het uitbreiden van het originele verhaal met de zeepkisten en koekoeksklokken. Ik heb in dit topic voorbij zien komen dat mensen het een rare keuze vinden om Max en Moritz te kiezen omdat het verhaal niet bekend is in Nederland. Wat maakt het iemand dan uit dat die zeepkisten niet in het origineel zitten? Ook het argument dat het verhaal van origine uit Noord-Duitsland komt ipv de Alpen en daardoor niet klopt lijkt mij muggenziften. De Efteling zet in mijn beleving een leuk verhaal neer over 2 kwajongens en dat verhaal komt overal in het gebied terug, dat vind ik best prima gedaan van de Efteling. Het doel van het park is ook verhalen vertellen, geen museum zijn voor bestaande verhalen.