We hebben het in de discussie vooral over Fons gehad, maar wat over de andere directieleden? Goed, Willem zit er net dus die zal zich nog moeten bewijzen. Maar wat vinden we van Nicole, Koen of Daan?
Nicole is verantwoordelijk voor het park en Hotels & Resorts. Ofwel de volledige operations. Koen is verantwoordelijk voor Merk, Marketing en Creatie. Daan als laatste voor de financiën.
Laat ik voorop stellen dat ik de financiën goed op orde vind. Of dit voornamelijk door de visie van Daan komt, geen idee. Maar ik denk dat we kunnen stellen dat de Efteling een financieel gezond bedrijf is. Tuurlijk zouden we misschien liever zien dat er meer geld naar nieuwe uitbreidingen gaat, maar het feit dat er zo'n grote pot voor onderhoud, duurzaamheid etc. gaan vind ik toch mooi om te zien. En dan benoem ik nog niet eens dat vrijwel alle uitbreidingen uit eigen zak worden bekostigd.
Mijn grootste euvel zit 'm voornamelijk bij Nicole en Koen.
Wat betreft Nicole; Ja het park ligt er goed bij en nu het vele achterstallige onderhoud nagenoeg is afgerond, kun je zeggen dat de Operations goed op orde zijn. De attracties draaien goed en vergeleken met sommige andere parken (buiten EP en DLP daargelaten), hebben wij weinig te klagen over wachttijden. Vrijwel heel de zomer lang, bleven deze onder de 60 minuten.
Toch vind ik dat met name de retail en horeca wel wat nieuwe impulsen mogen krijgen. Het lijkt alsof dit wat blijft hangen bij een oude visie en dat hier weinig innovatie in komt. Tuurlijk, het gebrek aan (goed) personeel speelt hier zeker in mee, maar qua concepten is er weinig unieks te zien. Met Krumel en Swarte Kat hebben we weliswaar mooie locaties erbij gekregen, maar het concept is niet per definitie uniek voor de branche. Daarnaast vind ik de kwaliteit niet altijd top. En dat geldt al helemaal bij de massa eettentjes als Frau Boltes, Station Oost en Witte Paard.
Binnen Hotels & Resorts is het ook allemaal matigjes. Het wordt al maar duurder, maar er wordt weinig vernieuwd. Bosrijk is recentelijk verbouwd, maar hier kwam veel kritiek op. Naar wat ik heb gehoord moeten de huisjes ook allemaal in die stijl meegenomen worden, dus dan ben ik toch benieuwd wat ze van die kritiek aantrekken. En het Badhuys heeft sinds de opening geen uitbreiding of wat dan ook gehad. Zelfs een gemiddeld EuroParcs heeft een groter zwembad tegenwoordig. Het Hotel wordt binnenkort ook verbouwd, maar echt meer info hebben we daar nog niet over. Wat moeten we dan straks van het Loonsche Land terugdenken? En hoe zit 't met het EGH? Gaat dat de 'hype' waarmaken?
En dan Koen. Op gebied van Marketing valt ook wat op: de eigen kanalen delen amper meer iets (de social posts - buiten TikTok - liggen zowat stil), er zit erg veel tijd tussen making-ofs met weinig inhoud en het lijkt alsof er vooral extern aandacht op de Efteling moet komen. Opnamens van allerlei programma's komen naar de Efteling: TLTZeidL, Lego Masters, The Voice (buitenland), Hollands Next Top Model... Prima voor de naamsbekendheid en om top-of-mind te blijven, maar waar zijn de eigen producties?
Qua series is er al jaren niks meer gedaan. De musicals die op tour gaan zijn herhaal recepten en verder zijn het vooral samenwerkingen met grote kanalen/bedrijven dan echt eigen producten. Hellofresh, Videoland, Albert Heijn...
Ook qua entertainment in het park wordt er amper iets gedaan, terwijl het park dat echt wel nodig heeft in mijn ogen. Alleen maar Ontmoet en Begroetjes of mini shows, zal de menigte echt niet weghouden uit de wachtrijen.
Is alles op hun conto aan te schrijven? Nee, dat denk ik niet. Hebben ze ook goede dingen gedaan? Absoluut! Maar het lijkt toch alsof er de laatste tijd hier en daar bezuinigd wordt om niet te hoeven innoveren. Of dat ze bang zijn om te investeren in iets wat nog niet bewezen is. Ook heb ik het idee dat er wat hart voor hospitality en de branche mist. Met Coen Bertens was dat wel anders.
Dus een frisse wind bij de directie is denk ik absoluut gewenst. Of dat enkel met het vervangen van Fons gebeurd? Dat denk ik niet. Moet die persoon extern gehaald worden? Weet ik ook niet. Maar ik denk wel dat het goed is als er iemand uit de branche wordt toegevoegd die de Operations óf de Creatie zijde oppakt.