Hoewel ik het Lavenlaar een prachtige plek vind moet ik bekennen dat ik voor afgelopen weekend er ook al zeker een jaar niet geweest ben. Ik denk dat dat te maken heeft met dat het gebied vooral attractief is voor een erg jonge doelgroep, maar daar tegelijkertijd niet zo heel handig voor ontworpen is. Mijn 4-jarige kan ik bijv. in het sprookjesbos prima laten rondrennen. Dan rent hij van sprookje naar sprookje over het hoofdpad. Als we in het Lavenlaar zijn, ben ik hem binnen no-time kwijt. Het gebied is onoverzichtelijk. Die speelse indeling heeft z'n esthetische charme, maar is niet praktisch. Kinderkopjes overal waren ook niet heel handig met een baby in de kinderwagen. Dat wordt inmiddels aangepakt. Ten koste van de esthetiek, maar wel een stuk praktischer. Voor iets oudere kinderen is het gebied al snel te weinig prikkelend; ofwel is er in de rest van de Efteling gewoon veel keuze waar ze liever naartoe gaan. De monorail heeft daarbij natuurlijk niet heel veel toegevoegde waarde ten opzichte van lopend het gebied te ontdekken.
Ik ben het eens met de meesten hier dat het heropenen van een horeca locatie, zonder verder iets toe te voegen aan het gebied, waarschijnlijk weinig succesvol was geweest. Zoals ik eerder al aangaf vind ik het een mooie toevoeging. Wel had ik me kunnen voorstellen dat ze in het Lurk en Limoenhuis een goed gethematiseerde automaat hadden geplaatst met een uniek limoendrankje. Zeker als de automaat enige vorm van interactie had gehad met de animatronic / tafereeltje.
Zelf denk ik nog steeds dat de achterkant van het Lavenlaar, tezamen met het verwaarloosde (fase 2) deel van het Anton Pieckplein en eventueel een klein deel van Kindervreugd een prima oppervlakte zou zijn voor een extra familie-attractie. Het Lummel-droptoren concept heeft me nooit echt enthousiast gemaakt. Wel kan ik mij een 3D-shooter in Laventhema voorstellen zoals 'Maus au Chocolat'. Relatief kleine foodprint, thema goed te koppelen aan de Laven en heel familievriendelijk. Wachtrij door een deel van het Lavenlaar. Afijn, blue sky . . .