Progress Ben ik het niet mee eens. De Baron-muziek bv. vind ik een voorbeeld van originaliteit.
Misschien dat jij nog nooit eerder ergens mars-muziek gehoord hebt, maar binnen dat Genre kan het letterlijk niet generieker.
Ja, het Genre is misschien relatief origineel voor een pretpark, maar een origineel genre kiezen (wat door de Efteling gebeurd) is niet hetzelfde als originele muziek componeren (wat door Merkelbach gebeurd).
Ik kan je nog 10 marsnummers geven en ik garandeer je dat 90% van de bezoekers die slechts 1a2 keer per jaar de Efteling bezoekt (en dat is wel het overgrote deel van alle bezoekers) er échtDaa niet uit gaat pikken welke nu van de Efteling is en welke niet.
Daarentegen word een nummer als Dat van Villa Volta of Fata Morgana (harem) zeker direct herkend.. Zelfs veel muziek die niet voor de Efteling gemaakt zijn, maar wél een eigen Efteling-versie hebben zijn vele malen meer bekend als Efteling-Muziek dan wat Merkelbach maakt. Topper absoluut Carnaval Festival natuurlijk.