"De helft" was uiteraard een "figure of speech", maar ben er - puur uit interesse - wel even ingedoken.
2-18% van de statiegeldbekers word niet ingeleverd. In deze cijfers zitten ook zaken als bijvoorbeeld (en met name) Festivals. 2% betreft een situatie waar de bekers geen waarde hebben en de inzameling goed werkt (Bron: ILT). 18% praat je over de camping van Tomorrowland (volgens eigen zeggen van Tomorrowland zelf) waar de bekers een hoog souvenirgehalte hebben (een situatie die in principe dus ook op gaat voor veel pretparken).
Ter vergelijk: Bij systemen zonder statiegeld komt 20% niet terug. Dat is maar 2% meer dan bij de souvenirbekers.
Op jaarbasis is dat dus best veel. Temeer omdat zo'n beker - afhankelijk van kwaliteit - 6 tot 10 keer herbruikt moet worden voordat hij daadwerkelijk milieuvriendelijker is dan een wegwerpbeker.
Michael een aanname dat tien procent kapot gaat door slijtage en vandalisme
Dat blijkt in de praktijk zo'n 0,3% te zijn. Wat dus eigenlijk enorm mee valt. Zet die 0,3% tegenover de bekers die niet ingeleverd worden (en dus zijn herbruikbaarheidstarget niet behaalt) en dan tegenover het aantal bekers dat je verliest als je geen statiegeld systeem hebt.. dan denk ik dat ik best mag concluderen dat die harde plastic souvenirbekers eigenlijk geen winst voor het milieu zijn, maar wél voor de beurs van het pretpark/evenement.
Michael En die hoge prijs is prima, het forceert mensen sneller om het weer in te leveren.
In principe ben ik daar ook voorstander van (al helemaal voor flessen, want die 15 en 25 cent die we nu hanteren slaat nergens op - ook omdat je het bijvoorbeeld kermis exploitanten of marktkramers het zo extreem moeilijk en duur maakt om het statiegeld terug te geven gezien 2 verschillende munten nodig zijn). Echter nu ik zo in de cijfers duik vraag ik me af hoe hoog de prijs moet worden om veel effect te hebben.
Ik dacht eerst dat het systeem dat ik eerder omschreef (De Refill bekers als statiegeldbeker gebruiken en dan dus óók de optie te geven om per vulling te betalen) je best 5 euro statiegeld kunt vragen.. maar nu denk ik dat je al eerder richting de 10 euro moet gaan zitten.
Een andere milieuvriendelijke optie zou natuurlijk gewoon zijn dat pretparken/festivals je eigen meegenomen bekers accepteerd (waarbij ze uiteraard maximaal met 0,5L gevuld worden).. maarja: dat levert natuurlijk niets in de beurs op.
Efteltje In mijn bedrijf hebben we disposable bekers zonder plastic binnenlaag van suikerriet. Die kun je en weggooien en je hoeft er niets voor te betalen, omdat ze plastic vrij zijn. Ze zijn alleen niet super mooi, maar je hebt niet het gedoe met de bekers die de Efteling gebruikt.
Of dit natuurlijk. Ook een prima oplossing die te doen is zonder veel gedoe.. maar het souvenir-beker systeem is nu eenmaal populair bij pretparken voor een reden: Het levert geld op.
Een andere oplossing zou zijn om statiegeld overkoepelend te regelen zoals het - min of meer - ook met Flesjes en Blikjes gaat. De supermarket verdient er immers helemaal niets aan als jij je flesje of blikje niet terug in levert en heeft er geen baat bij om het zó te ontwerpen dat jij het niet terug inlevert. Bij pretparken (en ook sommige festivals) is er overduidelijk wél een belangenverstrengeling op die manier.