Het statiegelddingetje gaf bij ons laatste bezoek toch wat een wrang gevoel. Ik was op voorhand niet echt ingelezen hoe ik het statiegeld kon terugkrijgen in de Efteling (Wat natuurlijk ook niet echt zou moeten). De petflesjes van bij ons middageten had ik vast, maar dan zag ik een vuilbak om het te doneren aan Villa Pardoes. Dat heb ik dan ook maar gedaan.
In de namiddag hadden we zin in een koffie en chocolademelk voor de kinderen. We kochten dit in Station de Oost en nu wou ik wel het statiegeld terug. Ik ging dus de bekers aan de balie terugbrengen maar werd op de hoogte gebracht dat ik dit moest deponeren op een speciale plaats. Dat bleek bij de game-gallery te zijn. Ik liep even tot daar en las de gebruiksvoorschriften. Blijkbaar moest ik een app downloaden daarvoor. Dat vond ik nogal vergaand maar ik keek eens naar deze app. Blijkbaar kan deze app enkel gebruikt worden door Nederlanders. Ik ging terug naar Station de Oost en werd toen op de hoogte gebracht dat ik een ticket kan krijgen bij de automaat na inlevering. Dan moest ik met dit ticket naar de Lustige Papagaai gaan en daar zou ik mijn euro terug krijgen. Gek genoeg ging ik terug naar de machine om daar te merken dat er een foutmelding op stond zodat er eigenlijk geen mogelijkheid was om dit in te dienen.
Ik had een heerlijke dag in de Efteling maar in de auto hadden we het over dit moment. Over hoe de Efteling zodanig klantonvriendelijk is door de mensen een zogezegde keuze te geven om de bekers te laten recycleren. Maar het dan zodanig ingewikkeld maakt dat ze op voorhand weten dat niemand dit zal doen. Dit is zeker ten kwader wil, en dan nog door een organisatie dat zichzelf 'Natuurpark' noemt.
Ik hou van de Efteling en ik hou van Europa-park. Beide parken hebben hun sterktes en zwaktes. Maar in de kerstvakantie was het toch heerlijk dat ik overal mijn flesje kon indienen in Europa-park en overal vriendelijk mijn statiegeld terugkreeg. En als ik een speciale koffie dronk, kreeg ik dit een een mooie tas. Zoals dit eigenlijk hoort op een gastvrije plaats. Toch een spijtig dingetje in de Efteling. De koppigheid om het op hun eigen manier te doen en niet bij te leren van collegaparken is toch een vreemd trekje.
Ik vind het vooral ook vreemd als park dat een internationaal publiek wil aantrekken. Hoe leg je dit uit aan iemand uit een ander land, in een andere taal? Mensen die het park ook niet kennen. En waarom gebruik je een app die enkel door de eigen nationaliteit kan gebruikt worden?