Persoonlijk vind ik het systeem van statiegeld bekers sowieso het minst klantvriendelijke systeem dat je kunt hebben. Zelfs al zijn dat fatsoenlijke bekers zoals in bijv. Park Asterix of EP.. In de meeste gevallen is en blijft het gewoon een verkapte verkoop van souvenir-bekers. Zeker als het inleveren ook nog eens moeilijk gemaakt word (te weinig punten, te lange rijen etc.)
Sowieso is het niet handig om met een beker rond te lopen. Geef mij maar gewoon een flesje, dan kan ik het dicht draaien en later na de rit verder drinken. Zo'n flesje gaat rustig wel een paar uurtjes mee.
En ook dat is natuurlijk een dingetje van bekers: Je word gepusht om sneller leeg te drinken, dus meer te consumeren. Daarnaast is zelfs het rond lopen met een lege beker gewoon niet fijn. Komen toch altijd nog wel wat druppels uit.
Het is gewoon het ene smerige trucje na het andere met die bekers.
Geef mensen gewoon een normaal statiegeldflesje. Die kun je desgewenst ook gewoon via een automaat inleveren. Er is werkelijk geen reden voor het niet te doen, behalve het simpelweg uitkloppen van mensen.
Of zo'n refill beker als de PR parken tegenwoordig hebben. Vind ik ook prima, maar dan moet je het wel fatsoenlijk inrichten. In veel Six Flags parken was dat handig: In vrijwel elk station had je een rek waar je die bekers kon zetten in genummerde gaten. Zo wist je altijd welke beker de jouwe is.