Los van het feit dat ik de prijsverhoging meer dan prima vind, sterker nog. Duurde nog lang! Wat men vergeet is dat veel mensen niet de keuze hebben om voor het lage tarief te kiezen. Ofwel, men gaat gewoon keihard meer betalen op de standaard drukke dagen.
Tim Kijk; wat men nu ineens doet. Hét moment dat de meeste mensen in de Efteling zijn verhoogt het park de prijzen. Los van de online korting: er zijn nu 2 tickets te koop. 42 euro (40 online) of 40 euro (38 euro online).
Het huidige duurdere (hoogseizoen) ticket is nu kassaprijs 42 euro. Dat is dus in de nieuwe prijs 3 euro erbij. Dat is een forse stijging van ruim 7%. Dat ga je natuurlijk nooit leuk in de pers wegzetten. Ofwel; de Efteling moet die prijsstijging een beetje verbloemen. En dat doen ze door de rustige dagen goedkoper te maken. Immers lopen er toch minder mensen, dus die dagen ga je als park toch nooit echte grote winsten pakken. Die paar euro die je dan misloopt op die paar mensen die daarvoor kiezen maak je ruimschoots wel weer goed in het hoogseizoen wanneer talloze mensen wel moeten kiezen voor dat duurdere ticket. Immers; reguliere bezoekers zijn afhankelijk van vakanties en weekenddagen. En laat me 1 keer raden; die dagen gaan allemaal duurder worden.
Variabele prijsstructuren zijn gewoon slimme marketingtechnische oplossingen om de prijs snel en een tikkeltje stiekem te verhogen op het moment dat je flink geld kunt verdienen. Het sturen van bezoekers is een argument wat het leuk doet in de marketing. Ik geloof daar zelf niet heel erg in. Ik heb daar ook eens een onderzoek van gelezen, maar heb even de komende dagen vanwege een tripje in een ander park geen tijd om goed te Googlen. We gaan het zien! Ik ben benieuwd hoeveel dagen nu echt goedkoper gaan worden.
Nogmaals: de huidige prijzen, zonder online korting:
40, 42.
De nieuwe prijzen, zonder online korting:
38, 41, 43, 45. ofwel; we gaan eigenlijk al bij 3 prijzen meer moeten betalen dat het huidige laagseizoentarief.
Alles hangt af van de verdeling, maar je kunt natuurlijk alle huidige 42 euro dagen al moeiteloos gaan omzetten naar de 2 duurste tarieven.
Slimme marketing om het zo even in een blog te noemen. Niemand die er nu over valt, omdat die paar dagen dat het echt ietsje goedkoper gaat worden (en toch nooit mensen in grote getallen naar het park gaan brengen) de nieuwe prijzen een beetje verbloemen.