Robkuh84 Dat je als gast niet zelf de achter de knoppen mag zitten bij de Python valt dan ook onder Hypocriet? Of dat je als gast niet je eigen Unox knakworstjes mee mag nemen en via een kraampje gaat verkopen?
Niks hypocriets aan denk ik. Ze maken gewoon mooie foto's terwijl het park nog niet open is.
Dat vergelijk slaat nergens op, immers heb je geen training gehad om de python te bedienen. Nick heeft gewoon een vliegbewijs, net zoals het bedrijf dat ingehuurd is om deze foto's te maken. In beide gevallen is er in principe niets illegaals of gevaarlijks gebeurd.
In het geval van je unox voorbeeld heeft Nick ook nooit de inkomsten voor het park aangetast. Sterker nog: De Efteling had waarschijnlijk dezelfde plaatjes gratis kunnen krijgen door een mooie deal te sluiten met zo'n drone vlieger, terwijl ze er nu waarschijnlijk dik voor betaald hebben.
Njit Hun park, hun regels. Ze weten zelf prima wat wel of niet kan.
Beetje hetzelfde als de rokende moeder die tegen haar kinderen zegt dat ze niet mogen roken, niet?
Je zegt het ene, maar doet het andere.
Er is overigens al eerder een uitspraak over geweest: Je hebt als eigenaar van je grond zijnde geen directe "rechten" het luchtruim erboven. (Net zo min als dat je oneindig recht heb over wat je ondergronds doet op je eigen terreien). De rechtzaak was aangespannen tegen Staatsbosbeheer die drones wilde verbieden boven hun bossen. Dat is dus nooit doorgegaan. Enkel tot een bepaalde hoogte boven de grond mag dat, daarboven is het algemeen luchtruim.
Nu weet ik niet uit mijn hoofd tot welke hoogte dat is en ik weet al helemaal niet op welke hoogte Nick vloog. Maar in theorie bestaat de kans dat wat er gebeurd is niet eens onder "hun park" park valt. En al sowieso niet onder "hun regels", want die zijn gewoon Europees vastgelegd 😉
En natuurlijk mag de efteling dit gewoon doen en vind ik het mooie plaatjes, maar vind het desalnieteming gewoon niet bepaald tactvol.