Vorige week was het zo ver: samen met een groep mede-pretparkfans op reis naar Finland! De reis zat zo in elkaar dat eigenlijk elk noemenswaardig park in Finland bezocht zou worden. Voor mij ook de eerste keer Finland, dus ook allemaal nieuwe parken!
Na een middagje Helsinki met een warm zomerzonnetje op de dag van aankomst, was het op de dag erna tijd voor het pretpark in de hoofdstad Helsinki: Linnanmäki!
Linnenmäki is het stadspretpark van Helsinki. Het ligt niet midden in het centrum, maar een stuk noordelijker op een rots, waardoor er ook wat hoogteverschil zit in het park. In het midden van het park staat een enorm groot rond gebouw, waar een indoor achtbaan in zit. Het gebouw lijkt echter veel groter dan dat, dus het zou me niet verrassen als hier nog meer in zit buiten deze ene attractie.
We mochten de dag beginnen met een korte ERT op Vuoristorata en Taiga. Uiteindelijk hebben we er bij beide achtbanen alleen het eerste ritje van gemaakt, want bij beide banen kregen we een uitgebreid kijkje backstage en bij Vuoristorata zelfs een stukje trackwalk!
Bij beide banen kregen we enorm veel informatie en werd er antwoord gegeven op al onze vragen. De maintenance kamer van de houten achtbaan straalt gewoon knus- en oudheid uit. Wellicht mede doordat eigenlijk niemand van ons hier rechtop kon staan door de hoogte van deze ruimte! Na een kijkje bij de motor van de lifthillketting, werden we door de tunnel over de baan naar het station geleid. Erg tof, vooral om eens goed te kijken naar hoe de wissel in de track manueel met stukken hout omgebouwd wordt; en het waarschuwingssysteem in de bochten om iedereen te waarschuwen, mocht er een trein stil komen te staan.
Hierna kregen we de eerste rit van de dag. Het blijft zo ontzettend tof dat zo'n klassieke achtbaan (1951) met brakeman nog bestaat. Enkele dubbele dipjes in de baan zorgen voor hilarische airtime; en voor het grootste deel is de baan gewoon soepel.
Na het ritje moesten we ons haasten om ook het eerste op Taiga nog mee te krijgen, want de reguliere bezoekers stonden al in de rij! Met nog 1 minuut voor openingstijd haastten we ons de wachtrij in en kregen we ook hier het eerste ritje van de dag. Wat een toffe baan is Taiga. Hij heeft een rustige eerste launch met direct een trage inversie met veel hangtime, maar dan volgt al snel een pittige bocht aan de grond, waar vooral later op de dag de mogelijkheid op sterretjes voor de ogen bestaat. Dan volgt de grote launch en een compacte baan met het ene na het andere element. Door enkele gooi-en-smijt elementen, wordt Taiga af en toe misschien net iets te lomp, maar het blijft een topper.
Hierna kregen we nog een kijkje in de maintenance ruimte van Taiga. Deze hal is wel hoog, maar erg smal. De onderhoudsmedewerker die hier al vele jaren werkte, vertelde ons wat voor uitdagingen dit brengt. Ook liet hij ons nog zien wat een verloren handschoen met een wiel doet! De handschoen had het wiel geblokkeerd, maar het treintje heeft wel nog het station bereikt gelukkig. Persoonlijk denk ik dat een foto hiervan een goede waarschuwing zou zijn bij elke achtbaan, aangezien de reguliere bezoeker vaak het gevaar niet in ziet van een losse sjaal of handschoen; en ook ik zelf had niet verwacht dat een wiel zo enorm veel zou afslijten! Helaas mogen we de foto's hiervan niet delen, op verzoek van het park.
Na deze leuke extra's, was het tijd om de rest van het park te verkennen. We begonnen met de achtbanen waarvan we dachten dat de capaciteit laag zou zijn, we hadden namelijk nog geen idee hoe druk het zou worden vandaag. Dit betekent dat we achtereen volgend Kirnu (Intamin Zac Spin) en Ukko (Maurer SkyLoop) gedaan hebben. Beide banen zijn zeker niet door iedereen geliefd, maar ik moet zeggen dat ze me beiden wel meevielen. Voor Ukko was ik het bangst, gezien mijn ervaring met zijn broertje in Skyline Park, welke met een enorme klap op de remmen vliegt. Gelukkig gaat dit hier wat soepeler voor mijn gevoel. Het zijn beiden nog steeds niet de comfortabelste banen die er zijn, maar het ging.
Het rondje werd verder vervolgd met Linnunrata eXtra, een korte indoor powered coaster waarbij gekozen kan worden voor VR. Bij de VR kan gekozen worden voor 3 verschillende films. Ik koos voor het horror thema. De bril welke je hier krijgt, leek mij vrij professioneel en zat ook comfortabel. Het beeld was goed en de timing van de film klopte ook perfect. Bij deze achtbaan vond ik het een leuke gimmick, maar eigenlijk ook overbodig. De complete wachtrij is namelijk volledig gethematiseerd in space thema, met enkele nep-ramen met leuke effectjes en doorkijkjes, welke me een beetje het space center gevoel uit Phantasialand terug gaven. Later tijdens een re-ride zonder VR, bleek er ook tijdens de rit space thematisatie aanwezig te zijn. Er was overigens ook een space film als keuze als VR-film, maar deze heb ik zelf niet gezien.
De volgende achtbaan werd Salama, een Mack spinning. Deze baan ligt erg mooi over de rapid en tussen de bomen door; en heeft een leuke layout.
Daarna was Pikajuna, een Mack powered met een enorm lange trein aan de beurt. Dit is in ieder geval zeker niet de best powered welke ik ooit gedaan heb. Het leukste aan de baan is dat je aan de rand van het park rijdt, waardoor je een flink stuk van de rots kunt zien waar het park op gebouwd is.
De laatste achtbaan in het park is Tulireki, de enige nog operationele Mack E-Motion coaster. De bakjes van deze baan kunnen nog wat extra bewegingen maken, zoals naar links en rechts hellen. In deze baan wordt er in enkele bochten extra naar links en rechts gekanteld en er lijkt iets te gebeuren tijdens enkele drops. Het kantelen is opzich wel een leuk effect, maar verder is de baan niet erg comfortabel, maar of dit perse door de speciale coaches komt, weet ik niet.
Naast alle achtbanen heeft het park ook nog 2 darkrides, een monorail en natuurlijk een aantal flatrides. De eerste darkride is er eentje met hangende bakjes en clowns, heel, veel, clowns. Alle scenes staan eigenlijk gewoon vol met bewegende poppen van clowns. Interessanter voor ons was het systeem hoe de bakjes gedraaid werden bij elke scene. Boven elk bakje zit een groot kruis wat bij scenes achter een wieltje blijft hangen, waardoor het bakje de juiste richting op draait. Erg simpel, maar het werkt.
De tweede darkride van het park is van hoger niveau. Het is een spookhuis met een origineel heksenthema en veel animatronics welke er prima uit zien. Het is echt pikkedonker, waardoor de getimede scenes (bij kinderen) zeker voor een schrikeffect kunnen zorgen. Ook hebben de karretjes verschillende extra effecten voor je in petto; een erg leuke toevoeging!
De monorail maakt een rondje door het hele park zodat je een goed overzicht van het park krijgt. De rapid river heeft een leuke route tussen de bomen door en verschillende achtbanen die boven je heen scheren. Ook kun je hier aardig pech hebben en vol een waterval raken, waardoor je er goed nat uit kunt komen.
Verder staan er nog genoeg kleinere attracties, maar ook nog een aantal noemenswaardige grotere thrill rides. De droptoren biedt hier, mede doordat het park op een rots ligt, natuurlijk een mooi uitzicht over Helsinki. De zitjes in deze toren van Moser zijn wel erg vervelend. De ruimte bij de schouders is veel te klein om je armen hier normaal kwijt te kunnen, hierdoor kan de beugel dus ook helemaal niet netjes sluiten. Stiekem was ik erg blij dat er nog een riempje op deze beugel zat. Het bijkomend voordeel hiervan is dat je enorm veel ruimte hebt rond het zitgedeelte, waardoor ik de gehele val in de lucht zweefde. Dit en de krachtige val maken het wel een leuke toren om te doen.
De nieuwste aanwinst van het park, nieuw in 2024, is een gyro swing genaamd Swingi. Hier kun je lekker hoog in de lucht uitzwaaien. Van het moment van de overgang weer terug in de andere richting voel je helemaal niks, dit gaat zo ontzettend soepel. Wat een fijne attractie is dit.
Ook heeft dit park een Reactor (kermis attractie) flat ride staan. Hij draait wel wat korter, maar de finale doet zeker niet onder aan de snelheid van de kermis versie! Heerlijke G-krachten.
Gelukkig hebben we geen drukke dag en kunnen we alle attracties doen naar gelang we willen. We maken dus ook verschillende re-rides op alle achtbanen, waarvan de meeste natuurlijk op Taiga en Vuoristorata. Het park is mij goed bevallen. Alles ligt er netjes onderhouden bij en het park heeft veel perkjes, fonteintjes en (verborgen) zitgelegenheden. Een erg fijn park, waar wij de hele dag, tot 20:00 uur, vol maken.