Is het een vliegtuig? Is het een vogel? Nee!
Het is een... trein...
Vele uren modeleren en testen van onderdelen later kan ik jullie mijn nieuwste aanwinst laten zien!
Laat ik beginnen met de cabine waar de meeste tijd in is gestoken. Hierbij hek ik eerst de algemene vorm gemaakt waarnaar ik details begon toe te voegen.
Uiteindelijk moest ik nog wachten op de goede kleuren en toen ik deze had kon ik printen. Wel een fout gemaakt en een ietsjes oudere file geprint zonder motoren, dus die heb ik twee keer geprint.
Hier kan je zien hoe de bovenkant en de onderkant aan elkaar zitten zodat deze niet zomaar uit elkaar kan worden getrokken. Deze muren staan iets schuin waardoor deze niet meer direct van elkaar kunnen worden getrokken. Dit wordt meerdere keren onderbroken zodat de delen niet ver hoeven the schuiven om vast te zetten of weer losgehaald worden.
De onderkant kende ook meerdere vormen waarbij deze eerst veel scherper was en minder punten van houvast had met de bovenkant. Later was het een idee er een plaatje tussen te doen om schuiven te voorkomen maar het schuif mechanisme is als zo strak dat dit helemaal niet nodig bleek. Dus kon de onderkant uiteindelijk ook weer iets simpeler.
Test vleugel (links) om te kijken of rechtop printen sterk genoeg is. Het antwoord is ja en verrassend sterk terwijl deze ook iets mee buigt. Hier is een klein plaatje voor de frictie fit toegevoegd, ook het negatief van wat er onder de cabine zit zodat deze elkaar vast grijpen. Als laatste is het allemaal net iets netter gemaakt.
Ik wou deze eerst hetzelfde printen zoals de grote vleugels al bleek snel dat dit niet stevig was. Wou dit oplossen door een pin erdoor te doen maar dat maakte het weer te ingewikkeld. Dus dan maar aan elkaar wat ook nog steeds een mooi resultaat geeft.
Nog een paar mooie screenshots uit Solidworks, om de details iets beter te kunnen zien.
En natuurlijk een paar leuke foto's van het complete treintuig.. vliegtrein. Mat647... Nog best moeilijk om een goede naam te geven.
Met een gewicht net onder de 300g
Ongeveer 20cm lang
6cm hoog van onder tot de top van de staart vin.
En pakweg 27cm breed
Alle cabine versies naast elkaar.
De STL kan je hier vinden.
Bedankt voor het lezen en kijken en tot een volgend project!