Fatouche Ik denk dat Pieck het prachtig zou vinden dat het huisje wat er al stond voordat hij überhaupt in de Efteling begon en door hem werd aangepast nu met zoveel liefde wordt herbouwd.
Grapje zeker?
Pieck liet bouwvakkers hun werk gewoon afbreken en opnieuw bouwen als het niet scheef genoeg was. Zou hij hier ongetwijfeld ook doen.
De voorgevel is trouwens gewoon al af.. Ja, het kan zijn dat er nog wat details op komen (weathering wellicht), maar je gaat niet een afgewerkte gevel nu opeens nog verbouwen totdat de knik in het dak, of de golvingen in de muur terug zijn.
En dat kun je overigens ook prima maken onder moderne bouwvoorwaarden. Immers hoeft het slechts een (dikke) laag theming op een rechte hoofd-muur te zijn. Je gebruikt in principe dezelfde techniek waarmee bijvoorbeeld rotswanden gemaakt worden. - Dat gezegd hebbende: Ik garandeer je dat als je Universal Rocks de buitenkant laat afwerken, ze het wél goed zouden doen.
Dit is niet met liefde herbouwen, dit is simpelweg zo goedkoop mogelijk herbouwen, maar wél op een manier zodat het nog op het oude lijkt.
En nee.. héél erg kwalijk nemen zou ik het niet mogen doen, want uiteindelijk gaat het 80% van de bezoekers nooit opvallen. Maar van de ziel (en nostalgische waarde) van de Efteling blijft op deze manier straks weinig over. Liefde zit in de laatste decennia al amper nog in de projecten, het draait vooral om bezuinigingen. Dat raakt mij diep als iemand die al meer dan 30 jaar Efteling Bezoeker is.