Ja ja het is eindelijk zo ver ze hebben vandaag bekend gemaakt dat De Reis naar Rulantica (Historama) volgende week gaat sluiten en dat er volgend jaar op die locatie een nieuwe attractie gaat openen. Zullen we eindelijk het Gameplay Theater krijgen, wat al een lange tijd een gerucht is... we gaan het zien.
Nieuwe attractie Europa-Park 2025 in oude draaitheater
Gisteren zei ik nog tegen m’n reisgezelschap, terwijl we met de monorail eroverheen reden, dat het wel echt tijd werd voor wat nieuws in dit gebouw. Ben benieuwd wat ze gaan verzinnen. Het is best nog een oppervlakte die ze hebben.
Er is al een lange tijd een gerucht dat er een Gameplay Theater komt van Mackrides, een interactieve darkride met schermen en fysieke decors. Volgens mij heeft het Gameplay Theater de zelfde oppervlakte/diameter als het voormalige Historama. Ik zal het zelf wel erg leuk vinden als deze attractie er komt in een Ed en Edda thema.
Bron: Mackrides youtube
Dat dat Gameplay Theater hier komt is al jaren geleden officieel bevestigd in een uitgave van Kirmes & Park Revue. Zie ook: https://www.parkerlebnis.de/historama-europa-park-gameplay-theater-mack-rides-plaene_132837.html/amp
Ok, we weten dit al jaren en het is niks wereldschokkend dat het er komt…
Maar we vergeten wel dat dit een cruciale plek in het park is. Dit is eigenlijk het centrale gedeelte waar iedereen meermaals op terecht komt doorheen de dag.(tenzij je telkens de engeland route neemt, maar de normale bezoeker is toch meer geneigd om de “drukke” route te nemen)
Hier passeert de parade en is er constant entertainment in het hoogseizoen. Op deze plaats een nieuwe attractie kan een hit or miss worden. Afhankelijk van de IP verwacht ik hier potentieel een massa volk dat je hier gaat moeten wegwerken. Er gaat een wachtrij geplaatst moeten worden, een heel andere vorm van crowdcontrole dan wij gewoon zijn in dit gebied.(je zit ingeklemd tussen het grote pad, Nederland en vooral de panoramabahn.)
Ik hoor al mensen zeggen dat dit niet meer is als een infill attractie en daar kan ik mij gedeeltelijk in vinden. Maar eigenlijk spreken wij hier over een toystory mania of maus au chocolat op een kleine footprint.
Chingu Maar we vergeten wel dat dit een cruciale plek in het park is.
Interessante kijk op het geheel. Je ziet dat bij Piraten de populariteit ook flink gestegen is sinds de heropening.
Een groot gepromote en populaire attractie gaat inderdaad lastig worden op deze locatie. Benieuwd hoe het park dit aanpakt.
Mark Je ziet dat bij Piraten de populariteit ook flink gestegen is sinds de heropening
Ik ben 2 jaar terug in de vroege zomer 2 dagen geweest, druk was het niet maar ook niet rustig. Denk aan 30-45 minuten voor de grote publiekstrekkers (Silver Star, Blue Fire, Wodan, etc.). Tegelijkertijd stond er bij Piraten in Batavia nooit een rij van meer dan een paar bootjes. Ik heb nog nooit verder gestaan dan de laatste ruimte voor het station.
Misschien was dat uitzondering, misschien regelmaat. Maar ik maak me gezien de populariteit van de meeste dark- en flatrides in Europa-Park niet echt zorgen voor deze attractie. Ja in de openingsweken (of misschien zelfs maanden), maar daarna zal hij denk ik gewoon in de vergetelheid raken. Net zoals de rest.
Is dit de voormalige attractie waar op ietwat stuitende wijze de familie Mack aanbeden kon worden? Familie heeft iets geweldigs neergezet, maar hier zat ik met kromme tenen.
Quefox_ Ik heb ook al gemerkt dat dit heel afhankelijk is van het moment.
In de paasvakantie heb ik op 2 dagen tijd rijen gezien van uren lang +30 minuten en momenten van walk on.
Het is een feit dat darkrides niet de populariteit hebben van achtbanen, maar wel de hoge capaciteit in dit geval.
1800 mensen per uur is een enorm cijfer tov veel achtbanen.
Quefox_ Tegelijkertijd stond er bij Piraten in Batavia nooit een rij van meer dan een paar bootjes. Ik heb nog nooit verder gestaan dan de laatste ruimte voor het station.
Ik kom de laatste 2 jaar vrij regelmatig in Europa-Park en in mijn ogen heeft Piraten in Batavia vaak een aardige rij op een gemiddeld drukke tot drukke dag. De rij staat in de middag vrijwel altijd buiten en soms zelfs onder de passage door richting Scandinavië. In mijn ogen zijn Piraten in Batavia en Voletarium juist de voorbeelden dat goede darkrides zeker gewaardeerd worden in Europa-Park. Ik verwacht dat de vervanger van de Historama/Reise Nach Rulantica show minstens net zo populair wordt, met een aardige wachttijd omdat deze darkride de helft van de capaciteit van Piraten in Batavia heeft.
Spiegelbeeld Is dit de voormalige attractie waar op ietwat stuitende wijze de familie Mack aanbeden kon worden? Familie heeft iets geweldigs neergezet, maar hier zat ik met kromme tenen.
Dat was de eerste variant van de show, die van 2010 tot 2018 speelde. Reise Nach Rulantica was veel minder "Mack is heilig" vibes, al kwam Roland er (natuurlijk ) wel zichtbaar in voor.
msnguy Ik kom de laatste 2 jaar vrij regelmatig in Europa-Park en in mijn ogen heeft Piraten in Batavia vaak een aardige rij op een gemiddeld drukke tot drukke dag.
Kijkend naar de gemiddelde wachttijden dit jaar staat Piraten niet eens zo hoog met gemiddeld 11 minuten, nog Snorri en Voletarium met gemiddeld 7 en 18 minuten. Alle grote achtbanen staan op 20 minuten of meer. Logisch, achtbanen doen het in veel parken beter dan dark rides. Ik denk dat de rides wel goed gewaardeerd worden, maar achtbanen zijn duidelijk een stuk populairder in het park dan andere attracties, ondanks dat er enkele achtbanen bijzitten met een bizar hoge capaciteit.
Neemt niet weg dat ik de toevoeging wel een erg goede keuze vind. Top om er weer een interactive ride bij te krijgen. Ik ben benieuwd hoe ze hem onderscheidend gaan maken tegenover Abenteur Atlantis.
Zingo Kijkend naar de gemiddelde wachttijden
Kijkend naar Alleen wachttijden is in dit geval niet echt nuttig. Als het doet in combinatie met de capaciteit dan krijg je namelijk een heel ander verhaal.
The_Bullgod Kijkend naar Alleen wachttijden is in dit geval niet echt nuttig. Als het doet in combinatie met de capaciteit dan krijg je namelijk een heel ander verhaal.
Kan je mij uitleggen waarom je een heel ander verhaal zou krijgen tegenover het feit dat bijna alle grote attracties een aanzienlijke langere gemiddelde wachttijd hebben? Natuurlijk heeft Piraten in Batavia een redelijk hoge theoretische capaciteit, maar zonder correcte cijfers te hebben is het onmogelijk voor ons om te weten in hoe verre dat een Piraten in Batavia die getallen haalt tegenover andere attracties. Met 4x4 zitplekken op banken heeft de attractie, net als andere bootattracties als deze, een hoge mogelijkheid tot afwijking van de 16 bezoekers per boot welke nodig zijn om die capaciteit te halen. Om nog te zwijgen over iedere 30 seconden een boot wegsturen.
Natuurlijk speelt capaciteit mee, maar het verhaal wordt echt naar mijn verwachting niet zo significant anders dat Piraten ineens een van de drukst bezochte attracties van het park zal zijn.
Zingo Natuurlijk speelt capaciteit mee, maar het verhaal wordt echt naar mijn verwachting niet zo significant anders dat Piraten ineens een van de drukst bezochte attracties van het park zal zijn
De capaciteit van Piraten in Batavia is in het totaalplaatje van Europa-Park ook niet zo bijzonder hoog. Ik heb al eens eerder wat dingen opgezocht, maar om nu even e.e.a. op een rijtje te zetten:
- Piraten in Batavia: 1.800 pph
- Silver Star: 1.750 pph
- Blue Fire: 1.720 pph
- Euro-Mir: 1.600 pph
- Voltron: 1.600 pph
- Voletarium: 1.400 pph
En toch hebben alle attracties in die lijst (Voltron nu nog even buiten beschouwing gelaten) gemiddeld een zichtbaar hogere wachttijd dan Piraten in Batavia, ondanks dan bij de meeste de capaciteit niet eens zo veel slechter is.
Quefox_ Misschien was dat uitzondering, misschien regelmaat.
Het is natuurlijk altijd lastig persoonlijk ervaringen te vergelijken, wachttijden veranderen over de loop van de dag, mijn ervaring daarbij is dat het in Europapark net nog wat meer fluctueerd als andere parken.
Ik kom sinds 2005 jaarlijks of vaker in het park, ik merk wel echt verschil wat betreft Piraten qua wachttijd van vóór de brand en de herbouw na de brand.
Voorheen stond er eigenlijk nooit een rij, na de brand is mijn ervaring toch wel van afgelopen jaren dat de wachttijd er wel altijd is. Van 5 min. op rustige dagen tot wel 30 min. op de drukkere dagen. Niet voor niets is er nu een "vaste" overlooprij die door de tunnel tussen NL en Scandinavië loopt. Ik zie die nog regelmatig gebruikt worden.
En met dit gegeven in het hoofd (dat Piraten drukker geworden is na de ombouw), denk ik wel dat er terecht de vraag gesteld kan worden hoe het park een mogelijke meer populariteit van een Gameplay Theater gaat oplossen op een drukke locatie midden in het park met weinig ruimte om wachtrijruimte te creëren.
- Bijgewerkt
Quefox_ De capaciteit van Piraten in Batavia is in het totaalplaatje van Europa-Park ook niet zo bijzonder hoog. Ik heb al eens eerder wat dingen opgezocht, maar om nu even e.e.a. op een rijtje te zetten:
Piraten in Batavia: 1.800 pph
Silver Star: 1.750 pph
Blue Fire: 1.720 pph
Euro-Mir: 1.600 pph
Voltron: 1.600 pph
Voletarium: 1.400 pphEn toch hebben alle attracties in die lijst (Voltron nu nog even buiten beschouwing gelaten) gemiddeld een zichtbaar hogere wachttijd dan Piraten in Batavia, ondanks dan bij de meeste de capaciteit niet eens zo veel slechter is.
Toch heb ik de indruk dat er bij Piraten tussen 10.30 uur en 17.00 uur bijna altijd volle boten weggestuurd worden, dus het grote publiek kan de attractie wel smaken. Het scheelt ook dat een gemiddelde bezoeker 's ochtends niet meteen richting Piraten in Batavia loopt. De drukte stijgt hier zeer geleidelijk, waardoor de attractie erin slaagt om de wachttijden beperkt te houden. Attracties als Silver Star of Voltron, daarentegen, krijgen 's morgens een reusachtige stroom bezoekers te verwerken, waardoor de rijen hier meteen lang zijn. Maar zelfs wanneer je bij Silver Star een rij van 45 minuten hebt en bij Piraten een rij van 5 minuten, blijft het een feit dat Piraten meer passagiers per uur vervoert. En hoewel ik nooit zal ontkennen dat Silver Star en Voltron populairder zijn, zou ik Piraten dus zeker niet onpopulair noemen.
Ik zou het verschil tussen Theoretische Capaciteit en Reëele capaciteit zeker ook niet onderschatten.
Bootjes in Piraten worden zelden op volle capaciteit weggestuurd. Nagenoeg elke boot heeft wel 2 rijen waar minder mensen per rij in zitten dan dat er kan zitten.
- Bijgewerkt
Ze laten er geen gras over groeien, maandag ochtend 9:15 staan er al hekken klaar en een ploeg om naar binnen te gaan!