Tim Ik merk regelmatig dat mensen in mijn gezelschap ook rust nodig hebben.
Sinds Corona merk ik dit bij mezelf ook. Ik zou niet zozeer willen zeggen dat ik 'rust' nodig heb, maar eerder dat ik overprikkeld ben. Ik denk dan ook dat de meeste mensen dit gevoel zo ervaren (in mijn omgeving tenminste wel). Maar dat is nu eenmaal wel het risico met attractieparken/evenementen/concerten bezoeken. Dat zijn veel prikkels. Je kiest er zelf voor om daar naartoe te gaan, dus moet je er rekening mee houden dat dit voorkomt. Moet de Efteling daarin dan iets faciliteren? Of moet de gast zelf anticiperen op de mogelijkheid en zich dus daarop voorbereiden?
Ik ben eerder voorstander van dat laatste. Buiten dat er tal van opties zijn om zelf aan te schaffen (Loop-oortjes voor minder geluiden/gefilterde geluiden bijvoorbeeld), zitten we anders straks in de situatie waarin de Efteling alleen nog maar saaie en lege attracties mag maken omdat er anders voor elke 10 bezoekers een aparte stilte ruimte moet komen...
En voor iemand reageert met "lekker inclusief ben je", ik zie onderscheid tussen 'rust' en 'stilte' ruimte. Een rust ruimte is een ruimte waar iemand kan 'rusten' of even een snelle slaap kan doen. Dus mensen met een chronische ziekte of dergelijke die dat écht nodig hebben. Een Stilte ruimte is voor Gerda die eventjes overprikkeld is van alle geluiden en daarom even de oogjes dicht moet doen. Die moet je niet willen aanbieden. Dan ga je maar op een bankje in het Sprookjesbos zitten. Lekker naar de natuur luisteren. Helpt heerlijk ontprikkeld kan ik uit eigen ervaring vertellen 🙂
keey87 En waar gaat deze tegenstand over? Een extra ruimte voor mensen die het kunnen gebruiken, en zij die het niet nodig hebben kunnen die ruimte gewoon links laten liggen. Wat is daar het probleem mee?
Het probleem is dat de mensen die zo'n ruimte niet nodig hebben, deze wel gaan gebruiken op het moment dat er meer aanbod komt. En dan krijg je situaties dat de mensen die het wél nodig hebben voor een dichte deur kunnen. Nee dat is lekker inclusief 😉
keey87 Mensen met een mentale problematiek: down, overprikkeling, autisme enz... dat je hen beter wil faciliteren is enkel maar een goede zaak.
Zeker, er kan alleen maar meer gedaan worden. Maar ik denk dat de Efteling daarin al veel doet!
Voor mijn afstuderen heb ik onderzoek naar dit topic gedaan met daarin ook de wensen en behoeftes vanuit de gast. Daarin kwam steevast terug dat de gast het oké vindt als een bepaalde faciliteit er niet is of iets niet kan. Als de informatie er maar is! Zo kan het park ook tips faciliteren op de website over alternatieve opties. Het is niet voor niets dat bijna alle Amerikaanse top-parken hier informatie aan wijden en gasten die snel overprikkeld raken, aanraden om bijvoorbeeld een koptelefoon, knuffeltje of dergelijke mee te nemen.
Lang verhaal kort; als de Efteling dus geen of te weinig faciliteiten aanbiedt, is dat voor de gast oké, mits de informatie vindbaar is - al dan niet via de Efteling App of via een medewerker in het park. En nagenoeg alle mensen met een beperking die ik sprak, gaven de Efteling als top voorbeeld aan.
En dat geldt ook voor andere ruimtes, zoals een kolf- of verschoningsruimte. Zij dit 't nodig hebben, vinden die informatie of faciliteit wel. En dat is in de afgelopen jaren al veel en veel beter geworden bij de Efteling.
nevelig_nat Los daarvan; een geldautomaat lijkt me anno 2024 overbodig dus die mag sowieso weg.
Vergis je niet. Duitsers betalen nog steeds veel cash en ook gasten buiten de EU hebben vaak cash geld bij of pinnen dit bij. Een geldautomaat klinkt gek, maar kan toch nog wel echt gemist worden door bepaalde groepen gasten 😉