Progress
Als je telkens probeert de oplossing neer te leggen bij de fans die veel te veel kaders hebben om überhaupt met een objectieve bril naar het ‘probleem’ te kijken ipv het neer te leggen bij de personen die er verstand van hebben dan zorg je er in de toekomst voor dat we dit soort gedoe weer krijgen 😉. Ik snap, het is een forum maar je probeert iemand op inhoud uit te dagen in een discussie die niet over de inhoud kan gaan, tenzij @Michael een diversiteit adviseur of ervaringsdeskundige is, dan neem ik mijn woorden terug. Maar dat betekent toch niet dat de persoon niet door kan hebben dat er een eventueel probleem is. Laat er maar een groep deskundigen naar kijken die hun mening geven over de uitstraling van Fata Morgana ik denk niet dat wij hier op dit forum de oplossing hebben.
Maar toch. Persoonlijk denk ik dat Fata Morgana in zijn huidige kader prima kan functioneren met kleine aanpassingen. Het is een attractie met een verhaal binnen een bepaalde tijdsperiode en aan de hand van onze geschiedenis kun je best nog aspecten maken zoals het is of was. Ik vind echter wel dat sommige punten niet meer kunnen, zoals die kleine poppetjes die staan te wapperen, maar dat even terzijde. Het ging me vooral om de historische vertaling die je wel kunt uitbeelden en waar je wat mij betreft ook niet direct op hoeft in te perken omdat mensen vinden dat het niet meer bij deze tijd past. Je mag mensen best shockeren of uitdagen met dingen die in het verleden zijn gebeurd, een pretpark lijkt mij juist de ideale boodschapper voor dit soort thema’s en in dat opzicht doet Fata Morgana prima zijn werk. Maar zorg dat de balans wel correct is. Als je alleen het negatieve beeld laat zien dan heeft het weer een slechte impact op je diversiteit uitstraling. Als je de geschiedenis vertelt doe het dan goed.
Maar als we het dan toch over de Efteling hebben vind ik bijvoorbeeld Carnaval Festival helemaal niet zo’n goede upgrade hebben gehad. Je vertelt een verhaal over de wereld die carnaval viert en je komt alleen in Afrika donkere poppetjes tegen, terwijl ook in Nederland en in de rest van Europa mensen met kleur wonen. Dit soort diversiteit zie ik graag terug. Iets wat ze bij Droomvlucht wat mij betreft perfect hebben uitgevoerd.
We leven nou eenmaal in een diverse land, maak de Efteling ook divers. Zorg dat - binnen de kaders van een verhaal - de omgeving die het verhaal uitbeeld diversiteit bevat.