Dutch23 Ze zijn nu ook de batterijen aan het aanleggen om de stroom van de zonnepanelen op te slaan.
Die zijn zover ik begrepen heb om piekbelastingen op te vangen overdag juist om de problemen met het volle stroomnet op te lossen.
Ik kan me niet voorstellen dat je die ‘s nachts gebruikt om overdag als je ze nodig hebt met te weinig capaciteit te zitten.
Maar goed, het opladen van alle elektrische voertuigen (ook de facilitaire diensten hebben het nodige elektrische materieel) van het park in de nacht staat natuurlijk niet in verhouding tot wat het park overdag vraagt dus dat dat met netstroom gebeurd is natuurlijk geen issue.
Het was ook een licht cynische opmerking na Tim zijn terechte verwarring wat nu echt duurzaam is. Want nachtstroom komt natuurlijk grotendeels uit de centrale ook al heb je met groene stroom wat anders afgekocht.
Enfin, misschien moeten we die discussie maar niet hier starten want pretparken zijn natuurlijk sowieso grootverbruikers van stroom en staal en voedsel en reisbewegingen en bij voorbaat niet duurzaam. Heb je echt het beste voor met het klimaat moet je deze hobby niet uitvoeren. 😉
Voor de lokale uitstoot is dit vooral een mooie stap waarbij je met de reductie van stikstof zoals eerder terecht opmerkt vooral de lokale natuur helpt, niet zozeer het klimaat. En hopelijk vooral uitbreidingsruimte.
Johan co2 uitstoot kijkt van alle "vervoers bewegingen" naar en in het park de stoomtrein verantwoordelijk is voor bijna 50%.
Geen CO2! Stikstof is hier het sleutelwoord. Het klimaat (opwarming van de aarde door CO2) red je niet met deze beslissing, wel de Loonsche en Drunense Duinen met omliggende bossen red je met deze beslissing door lokale stikstofneerslag te reduceren.
Maar -economisch gezien- vooral hopelijk uitbreidingsruimte om binnen het uitstootplafond van stikstof door het park de milieuvergunning rond te krijgen voor meer bezoekers (en dus auto’s) en daarmee eindelijk Strookrijk te kunnen volbouwen.
En in dat licht is het nog steeds een ontzettend treurige beslissing maar kan het park gewoon niet anders en moet ook ik dit accepteren met pijn in het hart. Want ik wil ook graag die nieuwe attracties.