Toch blijft mij dit tegen het zere been aanschoppen omdat het tegen hun eigen morele sprookjes schopt. Sterke verwijzingen naar de Chinese nachtegaal en Gustave Hooghmoed.
Met het elektricificeren is het weer een stapje verder af van menselijkheid. Weer iets wat een kopie is van het gevoel en wat geld moet opleveren. Graag zie ik de brute kracht stammend uit de 19e eeuw wat getemd moet worden. Niet wat onzichtbaar is, want dan is het hele idee van stoomtrein een belachelijk idee. Dit is het zoveelste natuurlijke vervoermiddel wat uit de Efteling verbannen wordt, waar ook een vleugje nostalgie aan verbonden is. Het is een zonde.
Dutch23 Er zijn mensen die de Efteling betichten van green-washing, maar een deel van diezelfde mensen zijn de eerste die het hardst staan te roepen wanneer de Efteling aan verduurzaming doet.
De verduurzaming ligt vooral in het zelfbehoud en het laag houden van de kosten in de toekomst. Greenwashing kan ik het niet noemen, maar verduurzaming ook niet. Verduurzaming is ervoor zorgen dat er niet zoveel mensen naar je park komen, en automobilisten het moeilijker maken om naar je park te laten komen, ook degene die elektrisch zijn gezien die nog steeds milieuvervuilend zijn.
Ook de mensen die vol afschuw spreken over de bomenkap in de Efteling zouden hier juist positief op moeten reageren. De stikstof machine dat de Stoomtrein immers is, wordt nu geen bomen-killer meer. Stikstof is de voornaamste reden waarom er zoveel bossen en bomen er zeer slecht bij liggen. Klopt, niet alle bomen die gekapt worden waren in slechtte staat, maar zeer zeker ook een deel wel. Denk aan de boom bij Den Suykerbuyk of de bomen op het Ton van de Ven Plein die nooit de kans hebben gehad om tegen deze omstandigheden te kunnen.
Je weet dat er naast een weg ligt? En een groot parkeerplek?
Daarnaast sorteert de Efteling nu proactief voor op wat komen gaat. Iets waar veel mensen de Efteling ook van beschuldigen dat ze altijd achter de feiten aanlopen. Vroeg of laat had de trein toch naar elektrisch gemoeten, nu kunnen ze dat gefaseerd doen en ligt de Stoomtrein er niet jaren uit.
Had het daadwerkelijk elektrisch gemoeten? Ik durf het te betwijfelen. Er zijn genoeg andere oplossingen. Maar goed, ze kijken inderdaad wel naar toekomst, en gooien het kind met het badwater weg.
Daarover gesproken. De huidige manier waarop de Stoomtrein werkt werd duidelijk steeds minder onderhoudsvriendelijk. De laatste jaren is er altijd wel wat met een of meerdere van de treinen. Ook dat wordt waarschijnlijk een stuk minder vaak, lang en duur. Daarnaast ontstaat de mogelijkheid voor meerdere stations in het park ook, omdat de elektrische treinen veel makkelijker bestuurbaar worden.
Zoals ik al aangaf in de eerste post aangaf, ze gooien een boel know-how weg. De onderhoudsvriendelijkheid ligt vooral aan de kennis van deze treinen, en wanneer je weigert te weinig mensen in te huren die niet fulltime met de trein te werken, dan gaan zaken zeker moeilijker zijn.
Beweren dat een elektrische trein onderhoudsvriendelijker gaat worden, dan zal je nog een bijzonder aantal zware jaren toegemoet zien komen. Ik durf te stellen dat de eerste 10 jaar die treinen vaker zullen uitvallen dan de afgelopen 30 jaar. Alles slijt nog steeds en je hebt nu ook te maken met een batterij techniek nog lang niet zo uitgekristalliseerd is als bij de gangbare andere vervoermiddelen. Dus er zullen nog wel wat haken en ogen bij komen wat men alleen kan ontdekken bij het installeren. Voor hetzelfde geld heb je een Droomvlucht debacle.
Ook ben ik blij dat de Efteling er alles aan doet om een natuurvergunning te krijgen waardoor ze kunnen uitbreiden. Dat ze er alles aan doen om de stikstof naar beneden te dringen, zodat ze mogelijkheden krijgen om bouwverkeer, wat waarschijnlijk alsnog elektrisch wordt, op Strookrijk kunnen krijgen.
Ze hadden ook geen hotel hoeven te bouwen, dan hadden ze dat probleem niet.
En nu komt een persoonlijke mening. Ik vind het juist tof dat de Efteling meedenkt om zo groen mogelijk te worden. De Stoomtrein was een van de laatste echt vervuilende dingen in het park. Fijn dat de Efteling voor generaties na ons ook nog wil bestaan. Vroeg of laat, links of rechts om, hadden ze deze beslissing toch moeten maken. Het siert ze des te meer dat ze dit al bij voorbaat doen. Wees maar gewoon het deug park Efteling.
Er zijn nog wel een aantal andere vervuilende attracties, eetgelegenheden, etc.
Tenzij jullie liever willen dat er nog meer bomen verdwijnen, de attractie vaker niet dan wel rijdt en de Efteling niet mag uitbreiden, maar wel een stink trein met authentieke rookpluim blijft, daar hebben we het immers over, dan snap ik de weerstand niet zo.
Dat is een hamvraag natuurlijk, moet de Efteling altijd maar uitbreiden. Is het werkelijk zo stellig dat een attractie wel of niet blijft rijden door onderhoud, of een goedkope manier van management of een andere focus?
Een beetje flexibeler, openminded en met de tijd meegaan zou niet misstaan in deze fanbase. Verandering hoort erbij. Helemaal als het goede veranderingen zijn die Pieck en Reijnders waarschijnlijk toegejuicht hadden.
Dat die twee blij zouden zijn geweest met een elektrische stoomtrein waar het verhaal uit bezuinigd is, ik durf het te betwijfelen.