Tonnie Spoor aanleggen zelf is natuurlijk al 1 ding, maar als je ze electrisch maakt is je bereik en laden ook een belangrijk punt, dus de route verlengen kan forse impact hebben hierop.
Ik was wat aan het struinen op de site van Alan Keef om te kijken of er iets bekend was over elektrificeren van stoomlocomotieven door ze, na teleurstelling ook nieuwsgierigheid 😉 , maar dat specifieke onderwerp kan ik niet terug vinden. Dus ik weet niet hóe het park van plan is de locs om te bouwen.
Maar ik las daar wel dat een andere elektrische batterij loc van ze, in één weekend 60 km reed zonder op te laden.
Het Efteling spoor is 3,5 km en een trein doet ongeveer een 25 min. over een rondje. Het park is in de zomer 12 uur geopend, oftewel 720 min. wat betekend dat de loc ong. 30 rondjes moet rijden.
Dat is 105 km wat mij het gevoel geeft dat het te halen moet zijn de locomotief op batterijen te laten rijden en in de nacht op te laden.
Want die batterijloc op de site heeft beduidend minder ruimte voor batterij opslag als de Efteling locomotieven met een tender erachter. (DELAMONT MINIATURE RAILWAY onder Gallery voor wie het wil vinden, direct linken lukt helaas niet)
Allicht zal een uitbreiding van het spoor ook wel mogelijk moeten zijn, al zie ik dat niet 1-2-3 gebeuren, ook met uitbreiding naar het westen blijft het park het park volgens mij en krijgen we eerder een second gate.
Overigens hebben ze ook een loc gebouwd voor Sonoma Traintown in Californië waar ik zelf ook ooit ben geweest (park heeft een achtbaantje) en daar rijd een batterijloc dagelijks over een parcours van 4 miles (6,5 km) zijn rondjes zonder op te laden.
De batterijloc lijkt mij daarmee de meest wenselijke oplossing zonder dure infra aanpassingen. Gezien het park aangeeft met effecten te gaan werken, verwacht ik namelijk niet dat ze nog met een aandrijving op stoom gaan werken wat verwarmt wordt door elektriciteit -wat het beste effect zou opleveren- maar gewoon met een elektrische aandrijving.