Ansich is de rekensom niet heel moeilijk om het financieel te verantwoorden. Al blijft het persoons afhankelijk maar ik heb hem voor mijzelf gemaakt:
€ 120 euro per jaar ben je met je premium meer kwijt (we betalen per maand)
Haal je de complete vriendentickets (voor jezelf), heb je ong. € 25 * 2 is €50 euro extra voordeel.
De 5% is lastiger te berekenen, in onze situatie met min. 10 bezoeken per jaar en uitgave van zo'n € 25 pp in horeca / souvenir per bezoek is dit €12,50 extra voordeel
Dit betekend dat we € 62,50 voordeel halen, met het idee de vriendentickets een jaar later te gebruiken en dan geen abo te hebben (of de vriendentickets te gebruiken voor dagen dat je niet naar binnen kan met een classic/plus). Anders is dat laatste voordeel al niet te in te rekenen want je 'verdiend' er niets aan.
Dat betekend voor ons dat we p.p. 57,50 kwijt zijn voor een extra souvenir, een taartje en een evenement.
Gezien het hier ook nog keer 4 moet, dus ruim € 200, vind ik dit het premium niet waard. Met wel de opmerking dat ik het heel zuur vind dat Pasen, Hemelvaart, Pinksteren afvallen want dat zijn weekenden dat wij normaliter juist wel gaan. Maar daar hebben we dan de vriendentickets voor.
Ik denk dat de keuze om wel voor premium te gaan er is als je als 1 persoon je abonnement haalt, en de meerkosten vind afwegen tegen de vrijheid van alle dagen toegang.
Daarbij denk ik dat je dan spreekt over mensen die om de hoek wonen en wekelijks in het park komen. De superfans zogezegd. Dan kan je de kosten allicht ook afzetten tegen het aantal bezoeken en valt het per bezoek wel mee.
Ik weet dat Tim van Kleine Boodschap voor (een deel van) het gezin een Premium overweegt om alle dagen te kunnen gaan, maar ik vind het een fikse investering als gezin van 4.
Stel dat je de meerwaarde overigens enkel op de korting in horeca/souvenirs wilt halen moet je in het geval van een jaarabonnement: 5% is € 115 * 20 = € 2.300 p.p. éxtra uitgeven in het park. 😃