Liampie Hier kwam ik laatst ook achter. Althans, ik kwam erachter dat de SuperSplash uit Plopsaland niet meer op RCDB stond. Nummertje 3029 is nu een obscuur ding in de VS, maar in het Internet Archive kun je zien dat dit in eerste instantie de RCDB-pagina van de SuperSplash was, tot ongeveer 2012. Cancel culture
De banen van Plopsa en EP zijn hetzelfde type. Waarom zou de ene dan wel tellen en de andere niet?? Ik vind het een van de vele stukjes Hypocrisie achter RCDB. Hun uitleg is dat het omhoog gedeelt niet direct in één lijn met de drop mag liggen (waarschijnlijk om log flumes zoals Chiapas uit te sluiten), maar met diezelfde logica zouden bijvoorbeeld Butterflies, maar ook Turbine niet moeten tellen.
Quefox_ Er is ook een hele lijst met definities van de verschillende subcategorieën onder "undefined", waar ook uitgelegd staat waarom een bepaald type attractie wel is toegevoegd aan hun database.
Uiteindelijk gaat het er om dat een pure achtbaan moet voldoen aan een aantal voorwaarden. Uitzonderingen zijn acceptebel, maar uiteindelijk is er een punt dat het te ver gaat.
Ik heb zelf al eens gepleit om dit als volgt vast te leggen:
Voorwaarden pure achtbaan:
- Vast op rails
- werkt hoofdzakelijk op zwaartekracht (na lifthill/launch/whatever)
- Is full circuit.
- Trein is maximaal 1/3e van de track.
- Etc. etc. Er is nog wel plaats om hier wat te sleutelen.
Dan zeg je dat alles wat één uitzondering heeft een aparte categorie is (bijv. Powered coasters, Bobsled Coasters, Shuttle Coasters etc.).
En ten slotte neem je alles met 2 uitzonderingen voor in de "undefined" categorie.
En 3 uitzonderingen of meer ga je niet gebruiken.
==========
Het grootste issue wat ze bij CC hebben is dat de kleinste wijziging weer een shitstorm aan mails en discussies oplevert. Ze proberen in principe wel te cateren aan de wensen van de users (de community heeft bijzonder veel invloed op alles), maar ze will uiteraard ook niet (ruggengraatloos) zomaar alles op CC pleuren waarvan iemand denkt dat het een achtbaan zou moeten zijn.
persoonlijk denk ik dan dat een heldere definitie (die ook voor RCDB volstrekt ontbreekt) een enorme hulp zou zijn.