Lang, lang geleden bracht een klein bedrijfje uit Amerika een model achtbaan uit. Ik weet zelf niet meer of de Dragon of Scorpion nu eerst was, maar het was de meest realistische modelachtbaan set welke je kon kopen. Niet alleen maakte hij gebruik van heel realistische treinen, het hele bouwproces leek op een echte achtbaan. Die wilde ik wel graag een hebben.
Maar helaas, de kosten van de set lagen hoog, import en verzendkosten nog hoger en na verloop van tijd was de set niet meer te koop. Later kwam hij nog wel terug, in een iets andere versie, maar eigenlijk nooit meer goed verkrijgbaar op import na. Daar gaat een kleine droom.
Tot ik op een regenachtige avond op marktplaats ineens een advertentie zie staan: "Coasterdynamix Scorpion (modelbouw achtbaan)". De vraagprijs ziet er goed uit en ik weet niet hoe snel ik een deal moet maken. Gelukkig is dat snel geregeld en voor ik het weet rijd ik half Nederland door om de trotse eigenaar te worden van een originele Coasterdynamix Scorpion. Niet eens de nieuweste uitgave met de wat "goedkopere" lay-out, maar een ouder en iets uitgebreider model! Ik wilde jullie even kort meenemen in wat deze set nu zo bijzonder maakt.
Om te beginnen, de trein. Zoals je ziet is het een B&M invert met 7 karren per trein. De tweede twee samen zijn de basiskar (en kunnen dus alleen over de as roteren ten opzichte van elkaar. De andere karren zitten met een balletje vast waardoor deze de volledige vrijheid hebben. Alles is van plastic, op de wielen na. Dit voel je ook wel, hoewel de trein licht is, voel je wel dat hij wat gewicht heeft bij de wielen.
Hoe werkt het systeem? Deze set bestaat uit acht losse platen met een raster met ronde gaten van 5x10 gaten. Deze losse platen kunnen op verschillende manieren aan elkaar vastgemaakt worden. In het geval van de Scorpion zal dat straks een raster van 2x4 worden.
In de gaten kunnen de supports vastgezet worden. Bij de set zitten verschillende lengtes supports waarmee de basis van de supports gevormd wordt. De supports kunnen op verschillende manieren met elkaar verbonden worden. Dit kan door of beide uiteindes recht of via een gebogen deel aan elkaar te verbinden en door een uiteinde te verbinden met een ring welke om een support geschoven wordt. Enkele van de koppelstukken hebben een vaste hoek van 90 graden, maar een groot aantal kan ook in iedere willekeurige hoek gebogen worden. Voor de verbinding met de track geldt hetzelfde, dit is of met een ring ergens aan de support, of aan het uiteinde.
De baan bestaat uit 6 vierkante, rubberen backbones. Op deze backbones worden op een later moment de ties geplaatst. Omdat dit systeem voor de lift natuurlijk niet handig is, is voor de lift een ander, voorgevormd, systeem meegeleverd. Deze kan door middel van kleine schoefjes in elkaar gezet worden. In de backbone zit een kleine inkeping waar later een veer in geplaatst worden welke de trein omhoog zal brengen.
Het bouwen van de baan gaat door middel van een simpele handleiding. Hierbij is het wel belangrijk om goed te kijken naar de aangegeven hoogtes van de verschillende koppelstukken welke ergens halverwege een support zitten. Immers wil je wel een soepel baanverloop hebben!
Langzaam maar zeker ga je door met het bouwen van de supports, om vervolgens zodra de lift gereed is deze alvast te plaatsen. Dit geeft meteen een goed beeld hoe groot dit model uiteindelijk gaat worden, de lift is ruim 60cm hoog! Na het plaatsen van de lift blijven dan ook enkel de laatste onderdelen over, welke uiteindelijk de dive loop gaan vormen!
Zodra de laatste supports staan komt het meest ingewikkelde deel: het plaatsen van de track. Dit is geen heel makkelijke klus om meerdere redenen:
- De backbone is vierkant en een zijde is de zijde welke naar boven moet. Je ziet niet goed welke.
- Omdat het een vierkante backbone is buigt deze niet zo makkelijk mee met zaken als banking.
Kortom, best een uitdaging. Daar komt ook nog bij dat je 300 ties een voor een moet plaatsen. In de handleiding geeft hij de afstand mooi aan, houd je daar ook aan, anders kan je wel eens tekort komen.
Voor je het doorhebt ligt alle track erop. Snel werken is slecht werken though. Omdat de backbone niet altijd lekker meewerkt kan hij wel een scheef trekken. Dit kan je oplossen door tijden het vastmaken van de rails de baan goed te buigen en dan de rails stukje bij beetje vast te zetten. Dat vergat ik de eerste keer en als gevolg daarvan had ik een erg interessante looping. Dit heb ik later maar opnieuw gedaan.
Uiteindelijk als dan alles af is heb je wel iets heel vets staan! De baan rijd enorm soepel en hij haalt het einde met alle gemak. Het mooie aan het systeem is dat het zo modulair is dat je zelf ook nog wat ermee kan. Daarvoor zijn extra onderdelen wel handig en die zijn gelukkig al onderweg! Zodra ik iets nieuws ermee maak update ik dit topic ook weer ;-). Voor nu wil ik jullie nog een paar leuke beelden laten zien! Bedankt voor het lezen, hopelijk vonden jullie het even leuk om te lezen als ik om het te schrijven!